Blestemul Pasajului Unirii din Capitală
0Performantul sistem de ventilație montat în Pasajul Unirii s-a dovedit inutil, marți, când o mașină a luat foc în interiorul pasajului, iar fumul gros i-a obligat pe șoferii surprinși acolo să-și abandoneze mașinile și să fugă pentru a nu se intoxica.
Un expert în protecţie civilă consultat de „Adevărul“ a demontat, însă, argumentele Primăriei Sectorului 4 după ce a vizionat mai multe imagini de la fața locului. „Eu nu știu despre ce fel de echipamente de ventilație vorbim, nu știu dacă au fost recepționate, dar este clar că ele nu au funcționat cum trebuie în timpul evenimentului. Mai exact, fumul ieșea din tunel ventilat natural și nicidecum mecanic. Or asta face nu sistem de evacuare a fumului, îl ventilează mecanic pentru ca acesta să fie extras rapid din tunel. Poate aceste sisteme au fost montate, dar încă nu au fost puse în funcțiune. Este clar că sistemul de evacuare nu și-a făcut treaba“, a precizat expertul. Din fericire, nimeni nu a fost rănit, însă mai bine de două ore traficul a fost paralizat în Capitală.
Totuși, prefectul Capitalei, Toni Greblă, susține că sistemele funcționează, dar au fost date peste cap de violența incendiului, arată digi24.ro. „Ventilația la pasaj e făcută pentru un trafic normal. Când o mașină ia foc în interiorul pasajului, e normal să fie mai mare cantitatea de fum, iar evacuarea să necesite cel puțin jumătate de oră“, a declarat prefectul.
Incidente în lanț
Reamintim că după ce a fost reabilitat, Pasajul Unirii pare blestemat. Dacă în primă fază, după redeschiderea circulației, mai multe mașini cu tonaj mare au rămas agățate în grinda de gabarit care nu permite accesul vehiculelor cu o înălțime mai mare de 3,5 metri, ieri a fost testată instalația de evacuare a fumului. Totul, după ce un autoturism Mini a luat foc exact în mijlocul pasajului. Ce a urmat este greu de descris având în vedere că traficul era intens în zonă fiind puțin trecut de ora 9.00.
„Haosul s-a instalat imediat din cauza fumului care a cuprins totul în jur. Circulația s-a blocat când intram în pasaj. Am stat circa 20 de minute nemișcați până au venit agenții de circulație și ne-au pus să dăm cu spatele ca să evacuăm. Pompierii nu au putut intra în prima fază în pasaj deoarece mașinile erau oprite bară la bară. Drept urmare, au luat extinctoarele din autospeciale și au pornit pe jos spre incendiu“, a povestit un șofer aflat în zonă ieri dimineață.
Imaginile surprinse de camerele de supraveghere din Pasajul Unirii arată exact momentul în care mașina ia foc. Pe imagini se vede cum mașina în cauză rulează încet pe banda a doua, semn că ar fi avut probleme tehnice. Apoi, brusc, ies flăcări puternice din partea din față a mașinii, din zona radiatorului și de sub capotă. Din mașină ies repede trei adulți și scot din autovehicul și un copil mic aflat într-un scaun special. În tot acest timp, alte mașini fie stau oprite în apropiere, fie trec în viteză pe lângă mașină, îndepărtându-se de locul incidentului. Însă nici proprietarul vehiculului afectat, dar nici vreun șofer nu au scos extinctoarele pentru a încerca să stingă flăcările.
Echipamente asemănătoare celor din tunelul Mont Blanc
În doar câteva secunde, fumul gros a împânzit pasajul, șoferii văzându-se obligați să-și abandoneze mașinile și să fugă pe jos în afară. Este de neînțeles cum vizibilitatea în interiorul pasajului a ajuns la zero, iar participanții la trafic au fost în pericol de intoxicare, deși recent Primăria Sectorului 4 se lăuda că pasajul este extrem de sigur după ce a fost dotat inclusiv cu echipamente de ultimă oră de evacuare a fumului.
„Urmare a unei investiţii de 12 milioane de euro, Pasajul rutier Unirii, cu o lungime de aproximativ 900 de metri, a devenit cel mai sigur tunel rutier, din punct de vedere al infrastructurii din România, dar şi cel mai tehnologizat din ţară.(...) Pasajul Unirii are, în momentul de faţă, cel mai performant sistem de ventilaţie. De ultimă generaţie, conceput special pentru aerisirea pasajelor rutiere, precum arhicunoscutul tunel rutier Mont Blanc, ce leagă Franţa de Italia, sistemul este complet automatizat şi are două regimuri de funcţionare. Acesta este compus din 60 de ventilatoare, care intervin de îndată, în momentul în care nivelul noxelor în tunel ajunge să fie unul foarte ridicat și, totodată, evacuează fumul către zonele de ieșire, în caz de incendiu“, a transmis la vremea respectivă Primăria Sectorului 4
Pasivitate șocantă
Pentru cei care vizionează imaginile din prima fază a incendiului poate fi șocantă pasivitatea celor din trafic. Nimeni nu a sărit în ajutorul celor cu mașina incendiată, cu toate că toți șoferii sunt obligați să aibă în autoturisme un stingător.
„Nu suntem învățați sa reacționăm civic nici în momentele de criză sau de pericol. Stingătorul este pentru român un obiect pe care îl achiziționează și îl păstrează în portbagaj, uneori și expirat, dintr-un singur motiv: să nu fie amendat de către polițistul rutier. Nu avem conștiința datoriei și responsabilității de a acționa civic pentru salvarea bunurilor sau vieții altora. În final, nu avem o educație și o practică pentru a deprinde abilități de stingere a incendiilor. Am participat la un exercițiu al pompierilor desfășurat într-o școală cu mii de elevi. Totul a fost o autentică distracție, de la ieșirea de urgență din clase până la folosirea furtunului cu apă. Nu s-a tratat deloc cu seriozitate. Iar în presă au apărut imagini artistice. Cred că avem nevoie de mai multă seriozitate și mai mult exercițiu în tratarea situațiilor de urgență. Mare parte dintre pierderile de vieți omenești și de bunuri sunt cauzate și de lipsa de reacție a cetățenilor“, a declarat, pentru „Adevărul”, psihologul Mihai Copăceanu.