Zeci de mii de elevi se pierd de la un ciclu școlar la altul

0
Publicat:

Chiar dacă învățământul este obligatoriu în România până în clasa a XII-a, zeci de mii de elevi abandonează școala. Anul trecut, peste 40.000 de elevi nu s-au înscris la Bacalaureat. Rata abandonului școlar este în România de două ori mai mare decât media europeană.

România are o rată de abandon școlar de două ori mai mare ca media UE Foto: Arhivă
România are o rată de abandon școlar de două ori mai mare ca media UE Foto: Arhivă

Părăsirea liceului este doar treapta ultimă a abandonului școlar. În fapt, zeci de mii de elevi nici nu mai ajung să treacă de clasa a VII-a. Datele Raportului Education and Training Monitor 2022 al Comisiei Europene arată că părăsirea timpurie a școlii continuă să fie o problemă în România.

În 2021, rata persoanelor cu vârste între 18 și 24 de ani care nu terminaseră liceul și nici nu urmau vreun program de educație sau pregătire profesională era de 15,3%, față de 9,7%, media UE.

Rata de părăsire timpurie a școlii este deosebit de mare în rîndul elevilor romi, doar 22% dintre tinerii romi cu vârste între 18 și 24 de ani absolvind liceul, față de 83,3%, din totalul populației. Datele mai arată că abandonul școlar este copleșitor în mediul rural – 23,2%, față de 4,5%, cât este rata în mediul urban.

Un studiu recent al Fundației World Vision România, WVR, arată că 1 din 10 copii cu vârsta de școlarizare obligatorie din mediul rural nu frecventează nicio instituție de învățământ.

Casier la supermarket, doar cu Bac

Dintr-o generație de copii care intră în clasa întâi, în medie, peste 14% abandonează școala înainte să termine clasa a VIII-a, arată ultimul raport Starea Învățământului Preuniversitar din România. Potrivit profesorului Ștefan Vlaston, expert în educație, mulți liceeni nu mai ajung să termine clasa a XII-a pentru că ei sunt de fapt „elevi-virtuali”. Adică, apar în catalog, școala primește finanțare pentru ei, dar ei nu vin la școală. „Există un număr mare de elevi care termină clasa a VII-a, dar nu se mai înscriu la liceu. Iar învățământul de 12 clase e o balivernă, că nu stă nimeni să verifice dacă se duc sau nu copiii la liceu. În al doilea rând, în clasele de liceu, după înscriere se constată un abandon mult mai mare decât la gimnaziu, pentru că au ajuns acolo și copiii din rural. Aceștia își dau seama că au niște costuri foarte mari cu naveta și renunță. Știu din experiență. Odată înscriși în clasa a IX-a, ei sunt târâți până în clasa a XII-a, deși ei nu vin la școală. Ei sunt așa-numiții elevi-virtuali”, explică Ștefan Vlaston.

În condițiile în care un tânăr nu termină nici măcar liceul și nu obține Bacalaureatul, are șanse mici pe piața muncii din România. „Și casier la supermarket dacă vrei să te angajezi ţi se cere să ai Bacalaureatul. Cu diploma de absolvire însă, nu ai. Mai contează și certificatul acela de competențe profesionale, dar acela se dă doar elevilor care au terminat filiera tehnologică”, mai spune expertul în educație.

Elevii din rural, șanse inegale

WVR a anunțat recent că 90 de elevi de clasa a VIII-a și de liceu din comunitățile vulnerabile din jurul Bucureștiului vor să-și continue studiile, în cadrul programului „Vreau în clasa a IX-a!”. Prohramul include servicii de consiliere vocațională , burse lunare pentru a acoperi parțial costurile cu naveta, cazarea la cămin, rechizite și haine, sesiuni de educație digitală și de viață sănătoasă, o masă caldă în fiecare zi.

Totodată, 90 de părinți vor beneficia de un curs de educație parentală astfel încât aceștia să-i sprijine pe copii să-și termine școala. „Toate datele noastre arată că, în rândul elevilor din cele mai dezavantajate comunități, una dintre principalele nevoi de investiții este pentru adolescenții care trec de la gimnaziu la liceu, respectiv următorii patru ani de studiu. Adolescenții din mediul rural pleacă către liceele de la oraș cu șanse inegale de dezvoltare. Iar aceste inegalități, dacă nu sunt combătute în școală, limitează accesul tinerilor și la mediul universitar sau la un loc de muncă plătit decent”, a declarat Mihaela Nabăr, director-executiv World Vision România.

Din 2008 și până în prezent, peste 4.500 de adolescenți au beneficiat de programul „Vreau în clasa a IX-a“ al fundației World Vision România. Anul acesta, organizația susține prin acest program 1.100 de elevi.

Planul Național de Redresare şi Reziliență, PNRR, include un program național de reducere a abandonului școlar, adoptat în decembrie 2021. În martie 2022, Ministerul Educației a anunțat o listă a școlilor eligibile pentru a intra în program, identificate printr-un mecanism de avertizare timpurie în educație MATE – un instrument dezvoltat de Banca Mondială în cooperare cu Comisia Europeană.

În cadrul acestui program, 2.500 de școli de stat, cu mulți elevi expuși riscului de abandon școlar, vor primi granturi până la 200.000 de euro. Banii vor putea fi investiți în activități educaționale și de sprijin precum cursurile remediale, activități după programul școlar, activități în aer liber, angajare de consilieri și de mediatori școlari pentru comunitățile rome sau achiziționarea de echipamente informatice. Programul ar trebui totodată să îmbunătățească rezultatele elevilor la examenele naționale.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite