Cum facem din dispozitivele electronice un aliat al elevului. „Nu ne mai putem întoarce la ce a fost”

0
Publicat:

Telefonul a devenit, dintr-un aliat în școala online, elementul care-i distrage astăzi pe elevi de la ce se întâmplă în clasă. Ce pot face profesorii este să se adapteze și să se folosească de dispozitivele electronice în timpul predării, întrucât, în caz contrar, îi pot pierde definitiv pe elevi, crede un psiholog școlar.

„Cinci minute pe telefon” se transformă ușor în ore, spune psihologul FOTO: Pixabay
„Cinci minute pe telefon” se transformă ușor în ore, spune psihologul FOTO: Pixabay

Rezultatele slabe de la simularea probelor examenelor naționale de Bacalaureat și Evaluare Națională au adus în discuție o problemă reală în școlile din România: folosirea telefoanelor de către elevi, în scop recreativ, inclusiv în timpul orelor. Liderul Federației Asociațiilor de Părinți și Aparținători Legali (FEPAL), Iulian Cristache, a avansat chiar o cifră, exprimându-și opinia că am avea cu 10% mai mare rata de promovare dacă se elimină telefoanele.

„Toți stau cu ochii în ele, lecțiile devin un chin pentru profesori”

„Obligatoriu telefoanele elevilor puse într-un spațiu destinat. Luate doar în pauză și la final de zi. Nu se mai poate să ne mințim, toți stau cu ochii în ele, lecțiile devin un chin pentru profesori. Nu mai ține minciuna cu „Închideți telefoanele!”. Cred că această impunere poate deveni la fel de importantă cu cea a domnului Funeriu, când a dat drumul la camere audio-video. Vă garantez că vom avea o creștere de 10% la examenele naționale”, a opinat Cristache.

Că lucrurile nu mai sunt nici pe departe ca înainte de pandemie confirmă și profesorii, însă rezultatele slabe pe care le înregistrează elevii au mai multe cauze, cred aceștia.

Aurora Szocs, psiholog, consilier școlar și profesor la Colegiul Național „Radu Greceanu” din Slatina, spune că atmosfera la clasă s-a schimbat enorm după pandemie, dar rezultatele slabe trebuie privite și ca o consecință a faptului că școala online nu prea a fost școală. I-a făcut, în schimb, pe elevi aproape dependenți de comunicarea prin intermediul device-urilor. Ce mai putem face acum este nu să-i despărțim complet de telefoane, pentru că asta nu mai este posibil, ci să integrăm tehnologia în procesul de predare.

„Mie mi-au spus clar copiii, unii dintre ei, că au intrat într-a V-a și nu știu cum au ajuns într-a VII-a. Perioada de pandemie a fost ca o vacanță pentru ei. Era o altă atmosferă, nu era atmosferă de învățat”, spune psihologul.

Integrarea tehnologiei în procesul de predare îi va ține pe elevi conectați FOTO: arhiva M. Pirna
Integrarea tehnologiei în procesul de predare îi va ține pe elevi conectați FOTO: arhiva M. Pirna

Întorși la sistemul clasic, în care profesorul predă și elevul își ia notițe, elevii tind să nu-l mai accepte. Soluția, crede psihologul, ar fi ca profesorii să se „reseteze” la rândul lor și să fructifice metodele și instrumentele la care au apelat în timpul școlii online.

„Nu ne mai putem întoarce la ce a fost. Nu sub forma la care a fost înainte. Lecțiile pe care le facem cu ei trebuie să le schimbăm ca și conținut, să îmbinăm și tehnologia și sistemul „față în față”, să ne adaptăm la nevoile lor. Numai clasic, numai predat, nu mai vor, nu mai acceptă”, a explicat psihologul.

Cum mai pot fi „ținuți în frâu”

În școlile din Slatina, printr-un proiect european, toți elevii au fost dotați cu tablete, care se conectează la tabla inteligentă. Din ce în ce mai mulți profesori decid să le folosească în sistemul de predare, iar faptul că elevii sunt, astfel, conectați deja pe un dispozitiv îi determină să nu mai folosească telefonul mobil. Regula „fără telefoane”, deși există, este respectată în clasele mici de gimnaziu, dar aproape deloc la liceu. Elevii au însă nevoie nu doar de noi metode de predare, de a le trezi curiozitatea, ci și să fie înțeleși, crede psihologul, de multe ori „haosul” din clase izvorând tocmai din lipsa conexiunii elev-profesor.

„Copiii au foarte mare nevoie să fie ascultați, să le arăți că-ți pasă de ei, să-i vezi, să iasă și ei în evidență cu ceva, chiar dacă nu sunt neapărat buni la materia respectivă. Au calități și au defecte, dar prin faptul că-i tratezi cu respect, și ei te tratează cu respect. Dacă nu-ți pasă, dacă te impui altfel în fața lor, îți simt toate slăbiciunile, nu poți să-i minți. Or te duci pregătit la oră și este clar că ai venit acolo să-ți faci treaba, or, dacă ei văd că nu prea ai chef și ai o slăbiciune, se comportă ca atare, speculează absolut orice”, spune psihologul.

Sunt colegi, mai spune psih. Aurora Szocs, care îi cer ajutorul pentru a reuși să stabilească o relație cu elevii. Deși nu există rețete-minune, psihologul Aurora Szocs a dezvăluit cum îi abordează ea pe elevi.

„Le spun la început cum cred eu că trebuie să se desfășoare ora, de ce am nevoie, e ca un fel de contract cu ei, doar că nu scris. Le spun: astea sunt condițiile mele, dacă voi credeți că sunt absurde, le negociem”, a explicat psihologul.

Cum gestionezi timpul petrecut online

Că elevii pierd și acasă timp prețios în online, rămânându-le mai puțin pentru studiu, este de asemenea o realitate.

„Spui - am cinci minute libere, stau pe telefon – și nu știi când s-a făcut ora. E valabil și pentru ei și pentru noi, viteza cu care se desfășoară informațiile pe telefon sau multitudinea de informații îți afectează percepția timpului foarte mult. (...)Totul se întâmplă pe grupuri, trebuie să fii conectat în permanență, și copiii la fel. Toate softurile acestea, gen Snapchat, îți cer să fii conectat atunci. Este o dependență extraodinar de mare nu neapărat de telefonul în sine, ci de aplicație. Când lasă tot că trebuie să pună ei o poză pe Snapchat, inclusiv în timpul orei, s-a rupt filmul”, a explicat psihologul.

Ce ajută este să ne stabilim clar un timp-limită pe care putem să-l petrecem conectați și să setăm o alarmă care să ne avertizeze când acest timp a expirat.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite