TREND Predarea cursurilor de ştiinţă şi tehnologie trebuie să înceapă din şcoală

0
Publicat:
Ultima actualizare:
ŞI fetele pot ajunge să aibă un job la NASA, în ciuda mentalităţii învechite potrivit căreia ştiinţa este domeniul băieţilor
ŞI fetele pot ajunge să aibă un job la NASA, în ciuda mentalităţii învechite potrivit căreia ştiinţa este domeniul băieţilor

Un studiu făcut recent de Forumul Economic Global, împreună cu firma de consultanţă Deloitte, estimează că în jur de zece milioane de joburi din domeniul tehnic rămân neocupate din cauza lipsei de specialişti, având în vedere că tinerii nu mai sunt atraşi de cursurile de ştiinţă.

Cursurile despre ştiinţele exacte şi tehnologie încep prea târziu şi sunt predate din cărţi, fără a pune accent pe partea practică, ca atare sunt respinse de majoritatea tinerilor, iar efectele pe piaţa muncii sunt vizibile.

Un studiu recent, citat de The Telegraph, arată că, la nivel mondial, pe piaţă există un deficit de specialişti în domeniul tehnologic de aproape 10 milioane de persoane, iar trendul este unul crescător.

În Marea Britanie, spre exemplu, peste 80.000 de oameni de ştiinţă, ingineri şi tehnicieni trebuie să fie recrutaţi şi antrenaţi până în 2016 doar pentru a ţine pasul cu pensionarea celor din aceeaşi branşă.

Motivul principal, susţin specialiştii, este lipsa de interes din partea tinerilor, în special a fetelor, pentru materii de bază cum ar fi ştiinţa şi tehnologia.

Ca atare, anul acesta, în iulie, Comitetul Lorzilor din Ştiinţă şi Tehnologie a cerut să se ia măsuri imediat ca să crească numărul oamenilor care studiază ştiinţele naturii, tehnologie, inginerie şi matematică.

Programe care stimulează dragostea pentru ştiinţă

Soluţiile la această problemă încep încă din şcoală şi nu din universităţi, iar la acest capitol Marea Britanie a bifat câteva iniţiative inedite pentru a lupta cu fenomenul crizei de talente în sectorul tehnic, aşa cum sunt ”Faraday Challenge Days“, ”Crest Awards“ sau programul educaţional  ”Bloodhound“.

De exemplu, programul ”Bloodhound“ nu face diferenţă între studenţi, nu contează dacă sunt de la şcoli de stat sau private. Dar, potrivit directorului programului, Jonathan Ellis, şcolile private se potrivesc mai bine pentru că au un program mai lung şi o cultura extraşcolară mai bună.

”A fost înregistrată o lipsă de interes considerabilă în ştiinţă în ultimii zece ani, în special în rândul fetelor şi în câteva şcoli de inginerie. Ca atare, în jur de 100 de companii de profil nu au putut să recruteze elevi pentru internshipuri sau absolvenţi“, explică Ellis necesitatea unui alt mod de predare a acestor cursuri.     

Tehnici de supravieţuire în deşert, cu profesori şi elevi

Un proiect recent cu elevi a implicat tehnici de supravieţuire în deşert depinzând atât de studenţi, cât şi de profesori.

Un alt exemplu este şcoala Sheffield pentru fete, care a început acum trei ani să-şi stimuleze elevii ca să fie interesaţi de ştiinţele exacte. Prin acest proiect au adus doctoranzi în inginerie mecanică pentru a vorbi despre cercetările lor, fapt ce a generat implicarea elevilor într-un proiect prin care au creat un balon cu aer cald.

”Au trimis balonul, împreună cu un aparat video, şi au făcut poze suprafeţei Pământului. Fetelor le-a plăcut la nebunie şi au învăţat mult din experienţa asta, inclusiv că medicina nu este singura meserie care implică ştiinţa“, spune Valerie Dunsford, directorul şcolii.

Şcoala pentru băieţi Merchant din Liverpool s-a folosit de conceptul de Spaţiu Cosmic pentru a capta atenţia elevilor. Directorul departamentului de fizică, astrofizicianul Paul Cooper, a împrumutat pietre de pe Lună de la Consiliul Tehnologiei şi Ştiinţei şi le-a folosit ca bază la cursurile sale de fizică şi clubului de geologie.

Luna, meteoriţii şi amerizările pe înţelesul copiilor

”Ne-am asigurat că fiecare student are oportunitatea să vadă un meteorit şi am făcut o serie de cursuri despre aterizările pe Lună. Ne-a permis să extindem cursurile dincolo de cărţi şi materiale şi să le dăm viaţă”, comentează Paul Cooper.

Alte şcoli private îşi folosesc resursele pentru a trezi interesul în ştiinţe şi alte subiecte înrudite. În 2011, şcoala St. Marry Calne din Wiltshire a ţinut conferinţa ”Fete din ştiinţă“, unde a invitat un număr mare de speakeri din universităţi, instituţii şi din industrie care au discutat cu elevii de la mai multe şcoli, inclusiv celor din clasa a 11-a.

”Vrem să ne asigurăm că fetele nu sunt păcălite cu noţiunile învechite despre ştiinţă şi îndoctrinate cu teoria potrivit căreia ştiinţa nu este pentru fete”, explică directorul şcolii St. Marry Helen.

Specialiştii consideră că cei care intră într-o slujbă cu o diplomă în domeniul ştiinţelor exacte nu numai că ajută la acoperirea unui deficit existent la nivel mondial, dar îşi vor creşte semnificativ şansele de a avansa în carieră. 

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite