De ce sunt puţine femei în domeniul tehnologiei
0Potrivit celor mai recent cifre, numărul femeilor recrutate în acestă industrie a scăzut în ultimii zece ani. O nouă campanie este lansată în aceste zile şi este direcţionată către liderii tehnologiei, guvern şi părinţi, menită să îi facă să ia atitudine.
În Marea Britanie, femeile reprezintă 49% din forţa de muncă, iar în domeniul IT şi telecomunicaţii sunt reprezentate de doar 17%. Mai mult, chiar promovarea şi vizibilitatea Marissei Mayer, care a fost numită recent director executiv al Yahoo, şi a lui Sheryl Sandberg, numărul doi în ierarhia Facebook, susţin faptul că numărul femeilor din industrie a scăzut în ultima decadă.
Există zeci de grupuri care promovează femeile în tehnologie, de la întâlniri ţinute în baruri la eforturi corporative susţinute, dar se pare că nimeni nu ia în seamă sfatul lui Karen Brady, acela că pionierii oricui domeniu trebuie să „lase uşa deschisă cât de mult se poate şi pentru mult timp pentru a permite şi altor femei să intre”, potrivit cotidianului britanic „The Guardian”
Una dintre cele care cred că problema datează de mult timp este Belinda Parmar care a fondat, în 2010, agenţia de marketing „The Lady Geek” („Doamna Tocilară”). Parmar sfătuieşte corporaţii precum Ubisoft, Sony şi Vodafone cum să recruteze şi cum să promoveze femei. Mărturiseşte că este deseori şocată de către „mentalitatea încuiată” a celor care promovează tehnologia, dar acest lucru nu este surprinzător atunci când sunt atât de puţine femei angajate în cadrul acestei industrii.
Parmar va lansa cartea „Little Miss Geek” („Micuţa Domnişoară Tocilară”), unde descoperă obstacolele pe care le întâlnesc femeile ce încep să lucreze în domeniul tehnologiei. Cartea se adresează liderilor industriei, guvernelor şi părinţilor şi este extrem de convingătoare atunci când menţionează un caz financiar concret pentru includerea femeilor: companiile din domeniul tehnologiei care au femei în echipa managerială înregistrează cu 34% mai mult profit, conform unui raport Catalyst (organizaţie care se ocupă cu studiul discriminărilor).
Dar există ceva alarmant în tonul statisticilor lui Parmar şi în infografia ei scrisă cu litere mari: „FETELE VĂD IT-UL CA FIIND LIPSIT DE FEMINITATE... AŞ PREFERA SĂ FIU GUNOIER DECÂT SĂ LUCREZ ÎN IT”.
Ce pare să lipsească din această campanie este sărbătorirea reuşitelor femeilor în tehnologie. Şi, deşi avem în minte nume mari care au reuşit în această industrie, realizările extraordinare aparţin acelor femei tăcute, dar de succes, care construiesc lucruri incredibile. Cele mai de succes modele, conclude manifestul „Little Miss Geek”, sunt cele care lucrează la proiecte la care se pot raporta şi tinerii tehnologi creativi.
E un mod mult prea simplist să încerci să motivezi femei pe baza faptului că sunt femei, se întreabă „The Guardian”. Kim Plowright a petrecut 12 ani în domeniul tehnologiei ca producător şi manager de proiect, a lucrat inclusiv pentru BBC. Se descrie pe sine ca fiind „cea mai rea feministă din lume” pentru simplu fapt că voia să-şi vadă de treabă şi nu să separe „profesiile pentru bărbaţi şi femei”. „Chiar sunt destul de derutată. Părinţii mei nu făceau nicio distincţie, aşa că am făcut ceea ce mi se părea mie normal. Poate că este o chestiune care trebuie adresată părinţilor şi atitudinii lor”, este de părere ea.
„Little Miss Geek” sugerează că ţelul final este „să facem tehnologia mai fermecătoare şi mai dezirabilă pentru femei”. Dar actul programării nu este fermecător, dar poate mediul masculin este o idee care trebuie promovată în faţa multor femei, inclusiv pentru Plowright. „Este un mediu de lucru extraordinar datorită oamenilor. Dezvoltatorii tind să fie buni, direcţi, cu o personalitate reconfortantă care se bucură sincer de colaborare. Industria aceasta doreşte să se schimbe, e conştientă de faptul că echilibrul este inexistent şi probabil va face ceva să îndrepte acest lucru”, spune Plowright.
Un exemplu pozitiv este că site-ul de meşteşuguri „Etsy” a anunţat în acest an burse pentru a susţine femeile haker, iar Google a dezvoltat în luna august un algoritm pentru a identifica când şi de ce femeile renunţă în procesul de selecţie.
Este timpul să uităm stereotipurile obosite despre ingineri şi tehnologi, ca fiind tocilari şi ciudaţi, sfătuieşte „The Guardian”. „Modelele mele au fost oamenii care făceau ce voiau fără să le pese de ce cred alţii despre ei”, spune Leila Johnson, scriitoare şi tehnolog pentru proiectul „Happenstance” de la Galeria Sheffield's Site. „Poate chiar această atitudine oferă fetelor imboldul necesar să nu le pese de faptul că sunt împotriva tendinţelor.”