Se schimbă iar regulile în Educație. În ce condiții va putea fi organizat examenul de admitere în clasa a V-a

0
Publicat:

Liceele și colegiile care nu au clase primare pot organiza testări pentru înscrierea elevilor în clasa a V-a. Prevederea face parte din noul Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP)  și se află în dezbatere publică. 

La admiterea în clasa a V-a elevii se bat și câte 5 pe un loc. Sursa foto: arhivă
La admiterea în clasa a V-a elevii se bat și câte 5 pe un loc. Sursa foto: arhivă

Inițial, s-a dorit ca aceste înscrieri la clasa a V-a să nu să mai facă în urma susținerii unui examen, ci doar pe baza unui portofoliu educațional precum diplome Comper, premiul I în clasele I-IV etc. Motivul? Copiii sunt prea mici pentru a fi supuși unui astfel de stres emoțional. Acum se pare că s-a revenit asupra acestei decizii iar autoritățile dau din nou undă verde examenului „pe bune”. 

Profesoara Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național „Grigore Moisil”, cel mai bun liceu din Capitală după media de anul trecut de la Evaluarea Națională, a explicat pentru „Adevărul” necesitatea unui astfel de examen. 

„Noi am optat pentru învățământul gimnazial încă din anul 2011. Avem două clase de-a V-a cu care mergem până într-a XII-a căci elevii noștri, odată admiși, continuă la noi și studiile liceale. Majoritatea”. 

Cum se desfășoară un astfel de examen? „Examenul este organizat la nivel de școală, iar subiectele sunt propuse de profesorii noștri. Ne rezervăm dreptul de a alege un anumit nivel de dificultate și, recunosc, la Moisil examenul este, poate, cel mai dificil concurs din București. Avem pretenții foarte mari, un nivel foarte ridicat, copii excepționali și ne dorim să rămânem așa”. 

Cum este organizat un examen de admitere în clasa a V-a

Examenul de admitere în clasa a V-a se organizează la nivel de școală pentru că fiecare școală își dorește un anumit nivel de performanță. „Avem o anumită metodologie în care precizăm cum se desfășoară examenul, de ce documente este nevoie la înscriere, care este bibliografia, care este perioada de înscriere etc. Apoi, publicăm pe site-ul școlii calendarul examenelor. La noi, se dă test la Limba română și Matematică. Dar subiectele sunt dificile, la nivel de olimpiadă”, explică prof. Dana Bobocea. „De asemenea, publicăm și mai multe variante de subiecte, tocmai pentru ca elevii să știe care este nivelul, ce li se cere, ce așteptări avem din partea lor. Totul este foarte transparent”.

În ziua examenului, mai spune directoarea, profesorii care fac parte din comisia de elaborare a subiectelor fac trei propuneri de subiecte și se extrage o variantă. 

Cum se desfășoară examenul de admitere la clasa a V-a

La Colegiul Național „Grigore Moisil”, examenul este draconic, recunoaște directoarea Dana Bobocea. „La noi, cele două examene, la Limba română și Matematică, se susțin în aceeași zi. Durata fiecărei probe este de 60 de minute, iar între cele două testări elevii au o pauză de jumătate de oră. Și, chiar și în aceste condiții, este bătaie pe liceul nostru. Anul acesta, de exemplu, am avut 250 de candidați și doar 52 de locuri. Practic, două clase. Pe 15 iunie au susținut probele, pe 17 iunie au fost depuse contestațiile, pe 18 rezultatele finale”, explică profesoara. 

De ce se înghesuie părinții să-și dea copiii încă din clasa a V-a la Moisil? Directoarea a precizat că liceul este foarte bine cotat, vorbim despre un liceu de top din București. „Anul trecut, media rezultatelor la Evaluarea Națională a fost de 9,60. Asta înseamnă că am avut copii care au luat, individual, chiar și note de 10. După cele patru clase de gimnaziu elevii noștri pot intra la orice liceu își doresc. Sunt atât de bine pregătiți încât nu au nici o emoție, indiferent unde ar vrea să meargă mai departe. Cei mai mulți continuă însă tot cu noi”.

Procedura prin care un liceu solicită și clase gimnaziale

Procedura prin care un liceu solicită și clase gimnaziale presupune o cerere de autorizare la ARACIP. Apoi, se solicită acreditarea. „Odată obținută acreditarea, liceul sau colegiul respectiv trebuie să obțină în fiecare an rezultatele pe care le-a prezentat la acreditare. Noi ne dorim performanță. Și am solicitat înființarea claselor de gimnaziu pentru a crește și mai mult nivelul elevilor de liceu de la noi. Și s-a dovedita  fi o idee excelentă căci elevii crescuți de noi rămân în liceul nostru și ating performanțe la nivel național”. 

Deși este o bătaie de cap în plus, cine vrea performanță, face performanță. „Trecem peste toate inconvenientele de organizare și de personal căci dacă vrei să faci treaba, îți asumi. Dacă vrei să stai comod și să nu te doară capul, treci pe linia de plutire sau încerci să te descurci la limita de subzistență. Depinde ce vrei cu școala ta. Noi din 2011 am luat-o ca racheta-n sus și suntem în momentul acesta și mai sus”, a mai prrecizat profesoara Dana Bobocea.

Cât de necesară este testarea elevilor de clasa a V-a

Este foarte necesară, consideră directoarea de la Moisil. „În momentul în care nu se va mai face testare pentru copiii de clasa a V-a, gimnaziul va rămâne în lichidare. Pentru că eu nu sunt de acord să intrăm pe performanțe de tip diplome de la Comper, Foarte Bine cu coroniță de la școala gimnazială sau cine știe ce Ghiocelul fericit - concurs internațional de pictură. Îmi doresc un examen real, adevărat, în urma căruia elevul să ne demonstreze că merită, într-adevăr, să vină să studieze la noi. Căci, se știe foarte bine: copilul testat care intră la Moisil va avea un parcurs educațional corespunzător. La Evaluarea Națională, de exemplu, noi am avut cazuri rare de elevi care luat sub nota 9.00”.

Directoarea Colegiului Național „Grigore Moisil” a precizat că acest concurs se organizează și pentru că cererea este foarte mare în comparație cu oferta. „Înscrierile se termină în jur de 1 iunie. Tragem linie, vedem câți copii avem, câte locuri avem...Dacă sunt mai mulți copii decât numărul de locuri,o rganizam concurs. Dar mereu sunt mai mulți”. 

Cele mai importante prevederi ROFUIP 2024

- Potrivit proiectului ROFUIP 2024, unitățile de învățământ preuniversitar care nu dețin clase de nivel primar pot înființa clasa a V-a, iar înscrierea elevilor se realizează după încheierea anului școlar aferent clasei a IV-a. 

- În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mic sau egal cu cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, înscrierea elevilor se realizează cu respectarea prevederilor legale în vigoare privind transferul elevilor prevăzute în Regulamentul – cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.

- Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de înscriere a elevilor în clasa a V-a. 

- În unitățile de învățământ preuniversitar în care se înființează clasa a V-a și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, se pot organiza examinări/testări la maximum două discipline de studiu.

- Unitatea de învățământ preuniversitar își elaborează propria procedură de organizare și desfășurare a testărilor/examinărilor.

 - Nota finală obținută în urma testărilor/examinărilor reprezintă nota de admitere în clasa a V-a.

- Elevii sunt admiși în ordinea descrescătoare a notelor finale obținute în limita locurilor aprobate prin planul de școlarizare.”

- Dacă liceele și colegiile înființează clasa a V-a cu predare a unei limbi moderne de circulație internațională în regim intensiv și la care numărul solicitărilor este mai mare decât cel al numărului de locuri aprobate prin planul de școlarizare, atunci pot organiza testul de competență lingvistică.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite