Locurile la clasa a V-a, greu de stabilit după ce Ministerul Educaţiei a decis limitarea numărului de elevi
0Într-o clasă gimnazială nu pot intra mai mult de 29 de elevi, iar problema în şcolile supraaglomerate este destul de sensibilă pentru elevii care trec în clasa a V-a. Pe lângă faptul că trec de la învăţător la profesori, unii vor fi despărţiţi şi de colegii lor. Decizia în ce priveşte împărţirea aparţine şcolii astfel că directorii sunt nevoiţi să găsească în acest an soluţii pentru a pune în aplicare Legea nr. 185/2020.
Parlamentul a schimbat Legea Educaţiei pe 20 august 2020, iar grupele de la grădiniţă şi clasele de elevi pot să depăşească limita maximă stabilită de lege cu cel mult 3 preşcolari/elevi.
Astfel, anul şcolar 2021-2022 este primul în care grupele mici de grădiniţă vor avea maximum 23 de copii, clasele pregătitoare maximum 25 de elevi şi clasele de-a V-a maximum 29 de elevi.
Decizia în ce priveşte împărţirea aparţine şcolii, existând deja prin clase diverse propuneri, dar niciuna pe placul tuturor părinţilor. Ministrul Educaţiei a transmis însă că legea trebuie respectată.
„Este Legea 185 care limitează efectivele de elevi la clasă. A fost o cerinţă a noastră, a tuturor, de evitare a supraaglomerării claselor în vederea unei educaţii de calitate pentru un învăţământ mai aproape de ceea ce trebuie să fie acel învăţământ personalizat, pentru ca profesorul, cadrul didactic, să se poată concentra asupra elevilor. (...) Au fost reduse limitele maxime pentru învăţământul primar la 22 + 3, prin excepţie 25 de elevi în clasă, pentru învăţământul gimnazial la 26 + 3, 29 de elevi în clasă, învăţământul liceal 29 + 3 elevi în clasă, cu excepţie la clasa a IX-a, unde clasele nou constituite au respectat ordinul de ministru pe care l-am susţinut, l-am semnat, l-am asumat, cu efective coborâte de la 28 la 26, respectiv 24 de elevi în clasă, în funcţie de profil” a declarat ministrului Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, într-o intervenţie la TVR, citat de Edupedu.
Problema este cu atât mai specială pentru elevii care trec în clasa a V-a şi pe lângă faptul că trec de la învăţător la profesori, unii vor fi despărţiţi şi de colegii lor.
„Este un pas important pentru calitate, dar el creează în aplicare, pentru început, probleme mari, la clasa a V-a mai ales, aşa este, din perspectiva, să spunem, a posibilelor riscuri de traumatizare a unor copii încă mici prin schimbările de colectiv. (...) Suplimentăm oricâte clase este nevoie. (...) Rămâne acea problemă care ţine de priceperea directorilor de şcoli de a se organiza, pentru că punem la dispoziţie şi finanţare şi număr de posturi şi aprobare pentru suplimentarea numărului de clase, în aşa fel încât Legea 185 să fie respectată. Acum, fiecare director trebuie să găsească acele soluţii care nu generează efecte în rândul copiilor. Dacă luăm un exemplu, sunt 30 de copii în clasă şi trebuie să plece unul este foarte complicat să alegi acel copil care va trebui să plece. Se pot găsi soluţii alternative. Pentru asta este nevoie de management profesionist în şcoli, tocmai pentru a găsi soluţii oneste şi echitabile”, a mai susţinut ministrul Educaţiei.