Raport: aproape 80% dintre elevi resping examenul de admitere la liceu

0
Publicat:
Ultima actualizare:

78,2% dintre elevi resping admiterea suplimentară la liceu, separat de Evaluarea Națională, arată un raport întocmit de Consiliul Național al Elevilor, consultare care a inclus peste 16.000 de școlari.

Foto: Alina Mitran
Foto: Alina Mitran

Raportul se numește ”România educată rămâne doar un vis?” și a fost trimis joi președintelui României, inițiatorul proiectului România educată.

Legea adoptată de Parlament prevede că liceele unde există concurență pot organiza o testare suplimentară la materii de profil, cu subiecte elaborate de specialiști ai Ministerului Educației. Reprezentanții elevilor s-au poziționat însă mereu împotriva acestei metode de selecție suplimentară.

”CNE se împotrivește introducerii examenului de admitere, întrucât liceul este un ciclu obligatoriu în România, deci procesul de admitere ar trebui să fie unul unitar pentru toți elevii, desfășurat într-un mod necompetitiv. Totodată, cum structura noului examen de bacalaureat este una ce se axează pe competențe generale, învățământul liceal ar trebui să promoveze aceleași principii, nu să îndrepte elevii către o unică specializare”, se arată în Raport.

Totodată, 69,5% dintre cei chestionați consideră că Religia ca disciplină nu ar trebui inclusă ca probă opțională la examenul de maturitate, în timp ce doar 15,7% spun că ar trebui introdusă la toate profilurile, nu numai la uman.

Propunerile CNE

Eliminarea examenului de admitere la liceu organizat ulterior susținerii examenului de Evaluare Națională – luând în calcul discrepanțele uriașe pe care această admitere le-ar putea aduce între elevii din medii educaționale dezvoltate și cei din comunități școlare dezavantajate, se poate observa și o lipsă majoră de constituționalitate a acestei prevederi. Astfel, atragem atenția asupra încălcării principiului nondiscriminării și desegregării, care stă inclusiv la baza proiectului România Educată, pe care ar fi trebuit să fie bazată și noua lege a educației.

Calibrarea nivelului de dificultate a subiectelor de la examenul de Evaluare Națională, astfel încât acesta să reprezinte cu adevărat o evaluare de etapă, organizată pe mai multe trepte de dificultate, în funcție de care poate fi realizată repartizarea la liceu.

Eliminarea religiei de pe lista disciplin elor de examen, cu excepția învățământului confesional, deoarece este introducerea acesteia ar însemna o discriminare clară față de elevii care au alte convingeri religioase decât cea creștin-ortodoxă. În acest sens, reiterăm principiul nondiscriminării care ar trebui să primeze indiferent de circumstanțe.

Raportul integral poate fi consultat aici.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite