Ora de Religie. Biserica vrea Religie de calitate mai bună

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Elevii din clasele a III-a şi a IV-a ar trebui să primească manuale digitale din toamnă FOTO Adevărul
Elevii din clasele a III-a şi a IV-a ar trebui să primească manuale digitale din toamnă FOTO Adevărul

Biserica pare că a înţeles criticile aduse de societatea civilă în ultimele săptămâni şi a anunţat că până la toamnă va schimba manualele de la ora de Religie la care vor adăuga şi variante digitale.

Biserica are o nouă preocupare: revizuirea manualelor de la ora de Religie care ar trebui să ajungă din toamnă pe băncile copiilor din ciclul primar. Noile manuale trebuie adaptate programei şcolare publicată anul trecut şi vor include şi o variantă digitală, asemenea Abecedarului, spun reprezentanţii bisericii.

Peste 90% dintre elevi au ales să continue ora de Religie, un sprijin masiv pe care Biserica l-a asociat ca valoare unui referndum şi de aceea cheamă la dialog biserica, şcoala şi familia, pentru o educaţie integrală. “Adversarii orei de Religie au scos din context şi au răstălmăcit conţinutul manualelor de Religie. Dorim ca aceste manuale să fie îmbunătăţite, să ţină cont de faptul că noua generaţie de copii este mai precoce, să transmită valori”, a declarat Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

Chiar şi premierul Victor Ponta a menţionat ieri în şedinţa de guvern succesul înregistrat de biserică. El a spus că speră la o abordate a problemelor cu o mai bună analiză şi gândire, arătând că în cazul orei de Religiei, s-a crezut că va fi un dezastru, dar 95% dintre copii s-au înscris la aceste cursuri.

Ora de Religie: Manuale digitale, cu conţinut aplicat

Editurile implicate în licitaţiile pentru noile manuale de Religie îşi vor prezenta proiectele în luna iunie, potrivit Secretarului de Stat în Ministerul Educaţiei, Liliana Preoteasa. Elaborate pe baza noului program şcolar, publicat în 2014, noile manuale vor fi realizate şi în variantă digitală şi vor avea un conţinut mai aplicat.

Mai exact, printre obiectivele cadru se numără “aplicarea unor norme de comportament specific moralei religioase, în diferite contexte de viaţă”, „colaborarea cu copiii şi cu adulţii din mediul familiar, în acord cu valorile religioase” şi „explorarea activă a unor elemente din viaţa de zi cu zi, din perspectiva propriei credinţe”.

Chiar şi aşa, noua abordare nu împacă încă pe toată lumea. Toma Pătraşcu, preşedintele Asociaţiei Secular Umaniste din România (ASUR) nu vede cu ochi buni asocierea dintre Biserică şi educaţie şcolară. “Ideal pentru a atinge dezideratul unei educaţii religioase, nu a îndoctrinării, este ca în şcoală să se predea Istoria religiilor şi nu catehism, pentru că la şcoală nu ai voie să faci prozelitism religios”, consideră Toma Pătraşcu.

Ora de Religie: Fără violenţă în manuale

Preşedintele ASUR oferă şi câteva exemple de gafe celebre din manualele de Religie, din cauza cărora Ministerul Educaţiei s-a văzut nevoit să specifice că manualele nu pot include conţinut violent.

Primul exemplu este cel din “Manualul micului şcolar”, publicat în 1992, care arăta că drept pedeapsă pentru faptele rele, copilul cade şi se loveşte. De asemenea, “Manualul de Religie” publicat în 2004 arată că o consecinţă a faptelor rele este accidentul rutier, mesajul  fiind asociat unei ilustraţii cu un copil lovit de maşină.

Violenţă în manualul de Religie

Obiective cadru pentru ora de Religie în ciclul primar, anul 2008
• Cunoaşterea şi iubirea lui Dumnezeu ca fundament al mântuirii şi desăvârşirii omului;
• Cunoaşterea şi folosirea adecvată a limbajului din sfera valorilor religioase;
• Cunoaşterea învăţăturilor Sfintei Scripturi, a tradiţiilor religioase şi a istoriei Bisericii;
• Formarea virtuţilor creştine şi consolidarea deprinderilor de comportament moral-religios;
• Educarea atitudinilor de acceptare, înţelegere şi respect faţă de cei de alte credinţe şi convingeri.

Obiective cadru pentru ora de Religie în ciclul primar, anul 2014
• Aplicarea unor norme de comportament specific moralei religioase, în diferite contexte de viaţă;
• Colaborarea cu copiii şi cu adulţii din mediul familiar, în acord cu valorile religioase;
• Explorarea activă a unor elemente din viaţa de zi cu zi, din perspectiva propriei credinţe.
 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite