Ministrul Educaţiei, acuzat de discriminare pentru vacanţa impusă. Trei ONG-uri care cer începerea de urgenţă a orelor online
0Trei asociaţii, două de părinţi şi una de elevi, s-au plâns la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării că elevii din sistemul public de învăţământ sunt privaţi de dreptul la educaţie, în timp ce copiii de la şcolile particulare pot face cursurile online
Ministerul Educaţiei este cercetat de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pentru vacanţa forţată în care au fost trimişi elevii din sistemul public. Asta după ce două asociaţii de părinţi şi una de elevi au depus o plângere în care acuză că 2.900.000 de elevi din sistemul public sunt privaţi de dreptul la educaţie, pe când cei din sistemul privat îşi pot continua studiile în sistem online.
Elevii şi părinţii acestora cer ca vineri, la şedinta CNSU, să anuleze vacanţa forţată din sistemul public de învăţământ iar de luni şcolile care pot desfăşura orele online să îşi reia cursurile în acest format.
Sesizarea nu vizează numai Ministerul Educaţiei.
„Dat fiind faptul că Ministerul Educaţiei a ales să ignore apelurile noastre repetate, încălcând în mod deliberat drepturile elevilor din sistemul de învăţământ de stat, aducem la cunoştinţa opiniei publice faptul că astăzi, 27.10.2021 am depus plângere la Consiliul National pentru Combaterea Discriminării România împotriva Ministerul Educaţiei reprezentat de ministrul Educaţiei interimar Sorin Cîmpeanu, Secretarului de Stat Raed Arafat, Coordonatorul CNSU şi Guvernului României reprezentat de Premierul Interimar Florin Cîţu. (...) Constatăm că Ministerul Educaţiei şi Guvernul României facilitează o mare inechitate: elevii din sistemul privat pot continua şcoala online, în timp ce milioane de elevi din sistemul public stau în vacanţă forţată, deşi cea mai mare parte ar putea să îşi continue studiile în format online, cu stabilirea de măsuri compensatorii pentru cei afectaţi de lipsa de infrastructură. Obiectivul autorităţilor în acest moment ar trebui să fie un maxim de echitate posibil pentru un maxim de elevi. Scopul şcolii nu este echitatea, ci respectarea dreptului la educaţia copiilor, echitatea fiind unul dintre instrumentele necesare pentru ca şcoala să îşi realizeze scopul. Acolo unde nu se poate asigura dreptul la educaţie, din cauza unei inechităţi conjuncturale (aşa cum este cazul şcolarizării online în mediu rural), autorităţile au la dispoziţie alte metode pentru a restabili echitatea accesului la educaţie. Acestea sunt măsurile remediale a căror eficacitate nu trebuie să fie afectată de nevoile unui număr de 2.900.000 de elevi, ci trebuie direcţionate exclusiv către cei care nu au acces la şcoala online”, se arată în comunicatul celor trei ONG-uri.
Cele trei organizaţii cer reluarea de urgentă a cursurilor în regim online. „Solicităm pe această cale autorităţilor care se fac vinovate de această discriminare să remedieze de urgenţă situaţia şi vineri, 29 octombrie, la şedinţa CNSU să anuleze vacanţa forţată din sistemul public de învăţământ iar de luni, 1 noiembrie, şcolile care pot desfăşura orele online să îşi reia cursurile în acest format”, se precizează în comunicatul celor trei ONG-uri, document semnat de Ana Măiţă, Asociaţia Mame Pentru Mame, Andrei Mihai Tănase, Asociaţia Elevilor din Constanţa, şi Andra Berceanu, Federaţia Părinţilor şi Aparţinătorilor Legali (FePAL). De precizat că FePAL o are în funcţia de preşedinte pe Corina Atanasiu, propunerea fostului premier desemnat Dacian Cioloş pentru portofoliul Educaţiei.
Unităţile private funcţionează în baza autonomiei
Christian Comşa, preşedintele Asociaţiei Şcolilor Particulare, explică faptul că şcolile private pot funcţiona în sistem online în baza autonomiei pe care o au. „Şcoala coordonată de mine, de exemplu, va fi închisă atât timp cât vor fi închise şi şcolile publice, întrucât discuţia este despre siguranţa sanitară. Şi în această situaţie sunt şi alte unităţi private de învăţământ. Sigur, avem şi unităţi de învăţământ care funcţionează online pe baza autonomiei pe care o avem. Dar tot nu putem discuta despre discriminare pentru simplul motiv că aceste şcoli vor fi în vacanţă în luna ianuarie, când grădiniţele, şcolile şi liceele de stat vor funcţiona. Deci numărul de zile învăţate la stat şi la privat va fi identic. Repet, din orice unghi priveşti, nu putem discuta de discriminare”, a precizat Christian Comşa.
Şi psihologul Mihai Copăceanu susţine că şcoala online ar trebui avută în vedere pentru sistemul public. „Cu siguranţă, decizia unei vacanţe prelungite a adus nemulţumiri în rândul părinţilor. Însă contextul epidemiologic în care ne aflăm, cu creşterea cazurilor de infectare şi spitalizare în rândul elevilor şi dascălilor, a impus nişte măsuri. Responsabilitatea nu este doar a Ministerului Educaţiei, chiar dacă decizia a venit de acolo. Drepturile elevilor la educaţie, la vacanţă trebuie să fie egale şi respectate indiferent dacă vorbim de învăţământ privat sau public. De asemenea, suntem în pandemie, iar şcoala online este o resursă de urgenţă!”, a subliniat psihologul.
200.000 de elevi frecventează şcolile private
Conform informaţiilor furnizate de preşedintele Asociaţiei Şcolilor Particulare, Christian Comşa, în România funcţionează în prezent aproximativ 1.200 de unităţi de învăţământ private. Sunt frecventate de circa 200.000 de elevi care sunt în grija a 20.000 de cadre didactice şi nedidactice.
La acestea se mai adaugă şi 21 de şcoli private străine, care nu sunt însă acreditate de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar, ci de autorităţile similare din ţările de baştină. Din informaţiile pe care le avem, acestea au optat pentru cursuri online.
Pe de altă parte, conform datelor Ministerului Educaţiei, în România există 17.289 de grădiniţe, şcoli generale şi licee de stat care acum au fost trecute în vacanţă, orele urmând să fie recuperate în luna ianuarie.