România educată e tot mai înapoiată. Rezultatele PISA analizate de experți

0
Publicat:

România a dat examen la Educație și a picat din nou, cu brio. La mai bine de 23 de ani de când participăm la testarea PISA, suntem în continuare codașii Europei. 42% dintre elevii români de 15 ani nu înțeleg un text citit, iar 49% nu au reușit să atingă un nivel de bază la Matematică.

Elevii români, repetenți la educație. Sursa foto: arhivă
Elevii români, repetenți la educație. Sursa foto: arhivă

Cu aceste rezultate ne aflăm pe penultimul loc în Uniunea Europeană. Situația este aproape neschimbată față de acum patru ani, când s-a făcut ultima evaluare internațională a elevilor

Elevii români nu știu să scrie, nu știu să citească, nu înțeleg un text simplu, nu cunosc elemente de bază din matematică și științe. Un dezastru care ne plasează pe penultimul loc în Europa, în fața Bulgariei. Suntem repetenți la toate materiile, iar școala românească pare a fi o bătaie de joc națională.

„România, o țară bananieră educaţional“

Marian Staș, expert în educație, a făcut pentru „Adevărul” o radiografie extrem de dureroasă a realității în care trăim și a sistemului de educație românesc. „România devine din ce în ce mai bananieră educațional, cu discrepanțe uriașe între școala din mediul rural și cea de fițe de Sava. Eu pentru asta aș da afară toată clasa politică. Pentru că, de fapt, își bat joc de ceea ce înseamnă cea mai sensibilă componentă a societății și anume mediul rural. Merg pe el cu cinism, îl storc de voturi după care îi dau cu piciorul încă patru ani. Și își bat joc de ei până la Dumnezeu și înapoi. Asta este, de fapt, marea problemă a României. Acest tip de comportament bananier care nu face decât să adâncească și să aprofundeze discrepanțele”.

Rezultatele testelor PISA sunt încă o dată dovada cea mai clară a faptului că în România lucrurile nu stau prost de ieri, de azi, este de părere expertul. „PISA reprezintă doar vârful unui aisberg otrăvit care în profunzimea lui are toate lucrurile prost făcute în țara asta de zeci de ani. Atunci când România are o înclinare către învățare mică, atunci când procentul celor care participă la programe de învățare pe tot parcursul vieții este 12-13%, în contextul în care media Uniunii Europene este de 27-30%, rezultatele nu au cum să fie conjuncturale. Ele țin de un rău profund care există în societatea românească”, a mai spus Marian Staș.

Vocea părinților. Cauze și vinovați

Pentru dezastrul în care ne aflăm este de vină sistemul găunos, nerealist, învechit și corupt, explică și Iulian Cristache, președintele Federației Naționale a Părinților.

Iulian Cristache a menționat și el discrepanța enormă între sistemul de educație din zonele rurale și cele urbane. „Și acest lucru se întâmplă pentru că noi nu avem o societate care să încurajeze incluziunea. Părinții nu vin în sprijinul copiilor și nici școala prin profesori. Nu avem o școală incluzivă. Dacă s-ar despărți ruralul de urban în aceste testări PISA, lucrurile ar sta altfel. Cu alte cuvinte, slabă pregătire a elevilor din zonele rurale ne-a tras pe toți în jos. Iar asta se întâmplă pentru că acolo există familii cu statut socio-economic scăzut, cu un nivel de educație care nu le permite să vină în sprijinul copiilor. Școala, pe de altă parte, în zonele rurale nu este capabilă să preia din deficitul familiei”.

Un alt motiv al acestui dezastru național îl reprezintă, după părerea președintelui Federației Naționale a Părinților, „mafia meditațiilor”. „Sistemul de meditații a devenit unul paralel cu sistemul de învățământ. Nu putem să vorbim despre performanță în cazul copiilor care nu sunt meditați. Iar asta pentru că sistemul de învățământ nu-i pregătește pe copii nici măcar pentru un nivel mediu în acest moment. Sunt unii profesori care predau prin constrângere astfel încât să te atragă să vii la meditații, iar cei care nu au bani de meditații, asta este! Sunt alții care sunt slab pregătiți și nu pot mai mult de atât. Un copil care nu are norocul să se nască într-o familie cu statut socio-economic este un copil care peste 10, 15, 20 de ani riscă să fie refuzat de către societate”, arată acesta.

Psiholog: „Profesorii și-au pierdut interesul“

Iulian Cristache arată cu degetul nu numai sistemul, ci și profesorii. „În ceea ce-i privește pe profesorii care intră în sistem, suntem vai de capul nostru dacă ne uităm la cei care predau științe exacte. Au intrat în sistem numai profesori care au considerat sistemul educațional o alternativă și nu o vocație”.

Psihologul Keren Rosner trage însă un semnal de alarmă. Elevii nu mai au respect față de cadrul didactic, iar acesta își pierde și el interesul. „Profesorii au ajuns să nu mai fie interesați de meseria lor, să nu le mai pese și să nu mai fie atât de implicați și din cauza umilinței la care sunt supuși odată de sistemul în sine și odată chiar de către propriii elevi. Se izbesc de multe ori de dispreț din partea copiilor, dar și din partea părinților. Iată că ne aflăm așadar în fața unei lipse de respect reciproc. Vorbim despre un cerc vicios. Concluzia? Educația este de proastă calitate și iată încă un motiv pentru care ajungem codașii Europei”, arată expertul.

Despre performanțe și fericire

Iulian Cristache a declarat că performanța elevilor este direct proporțională cu fericirea lor la școală. „Dacă te duci la școală și ești nefericit, lucrurile nu au cum să stea bine. Mă refer la starea de bine a copilului care ar trebui să vină de plăcere la școală. Fericit că va fi învățat și nu discriminat, agresat sau persecutat. Mă refer la modul în care copilul trăiește în acel mediu care trebui să fie unul favorabil învățării. Sunt copii care, după ce că vin nemâncați de acasă, sunt săraci, mai sunt și persecutați. Școala calcă în picioare tot ce înseamnă demnitatea unui elev”. Iulian Cristache are și un sfat pentru părinți. „În momentul când ai copil, ai și niște obligații. Părinții trebuie să se gândească că statul niciodată nu va iubi copiii așa cum trebuie să-i iubească părinții. Trebuie să existe responsabilitate. Să stea în spatele copilului, să comunice cu copilul, să investească în copil și să-l pregătească pentru viață”.

Viitorul educației, unul sumbru

Cât despre speranțe, nici pe acelea nu le mai avem. Marian Staș s-a declarat pesimist în ceea ce privește viitorul educației. În 2025, România va participa din nou la testarea PISA, însă, este de părere expertul, până atunci nu vom avea timp să recuperăm „materia”. „Nu cred că se vor întâmpla lucruri semnificative până atunci. Avem nevoie de o schimbare din temelii. Și dacă începem s-o facem serios, rezultatele vor apărea în 8-12 ani”, a mai spus acesta.

Rezultatele PISA sunt un soi de „banalizare a răului, un colaps combinat cu negare“, este de părere Staș. „Povestea cu PISA este ca și cum am urma să participăm la o competiție de ping-pong. Iar noi ne antrenăm pentru înot”. Specialistul a explicat că România s-a prezentat la examen cu lecția neînvățată și pentru că nu am știut cum să învățăm. Sistemul de educație din țara noastră este total diferit de cel european. „PISA și România educațională sunt universuri paralele. Nimic din ce se întâmplă în școala românească nu converge natural către PISA. Modelul curricular e cu totul altul. Faptul că participăm ne face niște ipocriți”.

Ar trebui să schimbăm totul

România, mai spune expertul, se lovește în continuare de refuzul crunt, feroce al autorităților, de negarea de a transforma școala și de a o aduce în secolul 21. „Școala este făcută pentru republica ortodoxă română, pentru sindicaliști, nicidecum pentru binele copiilor. Ce ar trebui să schimbăm? În primul rând ipocrizia politică, nesimțirea politică și incompetența. Autoritățile se prefac doar că iau măsuri...șmecherind lucrurile, furându-ne unii altora căciula, ascunzând mizeria sub preș și nenumind elefantul din încăpere. Iar elefantul îl reprezintă blocarea feroce a modelului public al educației în paradigma sa precedentă, comunistă“.

PISA 2022, punctajul României

Potrivit rezultatelor PISA, elevii români se află la citire pe locul 45 în lume. Locul 1 este ocupat de Singapore, locul doi de Irlanda, locul trei de Japonia. Pe locul patru se clasează Coreea de Sud.

La matematică, tot pe locul 45 ne clasăm, cu doar trei locuri deasupra Bulgariei. La științe, țara noastră ocupă, de asemenea, un loc rușinos: ne afăm pe poziția 48 din 81 și pe penultimul loc în UE. Pe locul 1 se află Singapore, pe locul doi Japonia, pe locul trei China și pe locul patru Taiwan.

Cât despre analfabetismul funcțional, procentul în România este de 42%.

În 2018, 41% dintre elevii români erau analfabeți funcțional la citire/lectură. Analfabetismul funcțional este definit prin faptul că un elev care citește un text nu poate explica și nu înțelege despre ce este vorba în textul respectiv. La matematică erau și mai mulți elevi care nu se descurcau nici măcar cu operații aritmetice de bază, 47%. De exemplu, nu s-au descurcat să convertească prețuri din lei în valută. Științele marcau o creștere până la 44% a proporției celor care nu puteau trage concluzii bazate pe simple investigații.

PISA este un studiu comparativ internațional care măsoară competențele elevilor de 15 ani la citire, matematică și științe

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite