La 12 ani, Jake contestă teoriile lui Einstein

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Jacob Barnett are sindromul Asperger, din spectrul autist, care-i conferă un IQ neobişnuit. Jacob a învăţat singur algebra, geometria, trigonometria şi calculul cu integrale în doar două săptămâni. Cu excepţia numerelor, e un băiat obişnuit.

Când a aflat despre ecuaţia lui Schrödinger (o ecuaţie care descrie interdependenţa dintre spaţiu şi timp, în mecanica cuantică), mintea lui Jacob - diagnosticat cu sindromul Asperger, o tulburare din spectrul autist - a început să ţeasă o tapiţerie complicată de simboluri. A pus mâna pe un creion şi a scris pe fiecare coală din casă. Apoi a trecut la geamuri.

Tutor la universitate

Ciudat, ar spune unii. Geniu, ar zice alţii. Absolut normal din punctul de vedere al lui Jacob, un copil precoce care în timp ce ia micul dejun calculează în minte volumul cutiei de cereale. „De câte ori încerc să vorbesc familiei mele despre matematică, mă privesc toţi cu o expresie pierdută", spune Jacob, citat de Indystar.com.

La fel îl privesc şi mulţi dintre colegii săi de la Indiana University - Purdue University Indianapolis (IUPUI). La doar câteva săptămâni depărtare de-a 13-a aniversare, Jake, cum i se mai spune, a depăşit de mult nivelul de cunoştinţe al profesorilor săi. De fapt, ideile sale sunt atât de originale, iar munca sa atât de avansată, încât e curtat de un reputat centru de cercetare de pe Coasta de Est, în timp ce IUPUI plănuieşte să-l mute din sala de clasă la catedră.

Jake a propus o nouă teorie a relativităţii, una extinsă, care duce mai departe munca lui Einstein.  „Teoria la care lucrează implică unele dintre cele mai grele probleme din astrofizică. Oricine le rezolvă va fi la rând pentru un Premiu Nobel", spune profesorul Scott Tremaine de la Universitatea Princeton. Pentru Jake, următoarea provocare e să demonstreze că teoria Big-Bangului e de fapt greşită. Are el nişte piste...

Cu siguranţă nu la asta se aşteptau părinţii unui băieţel care şi‑a petrecut primii ani din viaţă în tăcere. „Când avea 2 ani nu vorbea deloc, nici măcar nu ne privea", spune Kristine Barnett. Până să împlinească 3 ani, Jake era deja subiectul evaluării intense a unei echipe de terapeuţi, care l-au diagnosticat cu o formă de autism înalt funcţional. Aceştia au observat că băiatul dădea semne de competenţe academice mult peste vârsta lui.

ABORDARE DIFERITĂ

Aşadar, părinţii au început să se concentreze mai mult pe ceea ce copilul făcea şi mai puţin pe ceea ce nu reuşea încă să facă. De exemplu, Jake rezolva rapid puzzle-uri de 5.000 de piese şi ştia 70 de zecimale ale constantei matematice pi. Aşa că l-au lăsat să se concentreze intens pe subiectele care îl atrăgeau, în loc să încerce să-l conformeze activităţilor „normale".

Iar Jake era pasionat de astronomie.La 8 ani a început să frecventeze cursurile de astronomie de la IUPUI, pentru că şcoala elementară pur şi simplu îl plictisea şi începuse deja să dea semne de regres. Avea nevoie de stimulare. Mintea sa ajunsese la un nivel de cunoştinţe postdoctoral.
 
Însă viaţa lui Jake nu se învârteşte doar în jurul matematicii. Îi plac jocurile pe calculator, joacă baschet cu amicii şi are o prietenă. Recent a scos-o pentru prima dată la dans. Ziua Autismului e marcată pe 2 aprilie. Cazul lui Jake dă şi altor părinţi speranţe

Ştirea săptămânii

Olanda: o elevă a născut în excursie

O elevă de 12 ani din Olanda a născut o fetiţă în timp ce se afla într-o excursie cu colegii de clasă, a anunţat Serviciul local de Sănătate Publică, citat de AFP. „Atât adolescenta, cât şi familia sa au fost străine de sarcină, deoarece niciun semn exterior nu trăda acest lucru", a declarat reprezentanta Serviciului de Sănătate. Adolescenta a profitat de o zi de relaxare împreună cu colegii săi, când a simţit dureri puternice.

image

Un însoţitor al elevilor a chemat serviciile de urgenţă. Când au ajuns, medicii de pe ambulanţă au constatat că eleva era pe punctul de a naşte. Ei au dus imediat fata într-o clădire din apropiere, unde a dat naştere unei fetiţe. Şi mama, şi bebeluşul sunt în stare bună, fiind transportate la maternitatea spitalului din Groningen. Un tutore a fost însărcinat să supravegheze starea nou-născutului, fiind o procedură normală în Olanda în asemenea cazuri. Adolescenta şi familia sa beneficiază de tratament psihologic. 

Pe scurt

E-learning pentru sârbi. Elevii şi profesorii din Serbia au experimentat lecţiile AeL de la Siveco România, cu ocazia Târgului educaţional „Road Signs". Materialele digitale prezentate acoperă mai multe materii, de la matematică şi ştiinţe, la geografie şi tehnologie. „AeL eContent foloseşte metode didactice active, care mobilizează energia cursanţilor captându-le atenţia, sporindu-le interesul şi stimulându-le curiozitatea şi capacitatea de memorare şi de înţelegere. AeL poate fi tradus în orice limbă", a declarat Radu Jugureanu, director Department AeL eContent.

Spaniolii abandonează şcoala. Dezinteresul pentru şcoală al tinerilor spanioli se manifestă mai abitir după vârsta de 19 ani. La această vârstă, 12,5% din elevi nu au acumulat cunoştinţe de bază. Alţi 20% deţin cunoştinţele de bază, dar au abandonat şcoala după ce au încercat fără succes să absolve liceul sau şcoala vocaţională. Spania este pe locul trei în Europa în privinţa abandonului şcolar. Obiectivul Spaniei este de a înjumătăţi până în 2020 procentul tinerilor cu vârste între 18 şi 24 de ani care nu termină liceul.

Educație

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite