Guvernul dă drumul, prin OUG, la angajări în educaţie. Cîmpeanu: Dacă nu angajăm, cine ar intra la clasă?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Sorin Cîmpeanu FOTO Inquam Photos / Liviu Chirica
Sorin Cîmpeanu FOTO Inquam Photos / Liviu Chirica

Guvernul a adoptat un un proiect de OUG care prevede introducerea unei excepţii privind angajările la stat. Mai exact, deşi Executivul s-a angajat să oprească angajările, noul proiect modifică Ordonanţa dată la finalul lunii iunie, permiţând organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor din Educaţie.

Restricţiile de angajare sunt prevăzute prin OUG 80 până la 31 decembrie 2022, reglementarea fiind anunţată de membrii Coaliţiei într-un pachet de măsuri pentru diminuarea cheltuielilor bugetare şi creşterea veniturilor la Bugetul de Stat. 

Potrivit noului proiect adoptat, este exceptată prevederea angajărilor pe posturi publice în domeniul educaţiei. „Prin excepţie de la prevederile alin.(1), prin memorandum iniţiat de Ministerul Educaţiei şi aprobat în şedinţa de Guvern, se poate aproba organizarea de concursuri pentru ocuparea posturilor didactice, didactice auxiliare şi nedidactice, precum şi a funcţiilor de conducere, vacante sau temporar vacante din unităţile de învăţământ preuniversitar şi instituţiile de învăţământ superior”, arată textul actului normativ. 

Ulterior adoptării, ministrul a făcut mai multe precizări într-un comunicat de presă, susţinând că „nu se dă liber la angajări nejustificate”. Deţinătorul portofoliului de la Educaţie a motivat că sunt absolvenţi ai promoţiei actuale care doresc să se îndrepte către o carieră didactică şi nu au reuşit să finalizeze până acum procedurile pentru înscrierea la concurs, dar şi că este nevoie de profesori. 

„Ar fi, oare, mai bine să rămână până anul viitor fără un loc de muncă în condiţiile în care este nevoie de profesori în şcolile româneşti? Titularizarea (angajarea pe durată nedeterminată), dar şi angajarea cadrelor didactice pe durată determinată trebuie să se facă înainte de începerea anului şcolar, în data de 5 septembrie. Dacă nu angajăm, cine ar intra la clasă, începând cu 5 septembrie? Sau nu mai derulăm proces didactic? Concursul de directori - Runda a 3-a (20% din posturile de director şi director adjunct nu sunt ocupate prin concurs). Vrem sau nu vrem să ne îndreptăm către profesionalizarea managementului şcolilor?”, a susţinut Cîmpeanu. 

Ministrul Educaţiei a mai explicat că „în sistemul de educaţie apar înainte de începerea, dar şi în timpul anului şcolar/universitar, situaţii de tipul concediilor fără plată din motive personale sau pentru studii/concediilor de îngrijire a copiilor, numiri prin detaşare în funcţii de conducere, îndrumare şi control, dar şi situaţii generate de finalizarea înscrierilor la clasa pregătitoare sau în grădiniţe şi de preluarea creşelor în sistemul de educaţie începând cu 1 septembrie 2022, precum şi alte situaţii (demisii, pensionări anticipate, pensionări pe caz de boală, decese titulari). Acestora li se adaugă posturi unice în şcoli şi grădiniţe care se vacantează prin pensionare în lunile Iulie-august, spre exemplu”, întrebând cum altfel ar putea fi acoprite cctivităţile corespunzătoare acestor posturi.

„Este foarte probabil/personal sunt convins că anul acesta se vor adopta legile educaţiei! Pentru reforma în educaţie, resursa umană este esenţială! Adoptarea legilor educaţiei ar însemna să facem paşi importanţi către ce ne dorim în educaţie. Or, imediat după adoptarea legilor, ar însemna să facem tot atâţia paşi înapoi - prin blocarea recrutării de resursa umană într-un sistem care suferă de mult timp de lipsa unei resurse umane calificate. Guvernul a înţeles atât specificul, cât şi importanţa educaţiei pentru societatea românească, iar acest lucru este unul foarte bun! Este un lucru care ne dă speranţa că legile educaţiei vor putea fi implementate cu succes, după adoptare”, a mai explicat ministrul. 

Sorin Cîmpeanu a mai motivat alegerea, explicând că trebuie să le ofere profesorilor un statut demn, o salarizare motivantă şi contexte de progres profesional. „Deoarece noile legi ale educaţiei răspund nevoilor educaţionale, socio-emoţionale, de incluziune şcolară si socială, de atingere şi valorizare a potenţialului maxim de către fiecare copil în parte, respectându-i-se particularităţile de vârstă şi individuale, confortul şi siguranţa în spaţiul şcolar, noi, decidenţii, trebuie să le oferim dascălilor un statut demn al profesiei lor, o salarizare motivantă şi contexte de progres profesional”, a mai transmis Cîmpeanu. 

Şi în cazul Ministerului Transporturilor este încălcată promisiunea guvernanţilor privind oprirea angajărilor la stat. Pe pagina Guvernului au apărut cinci anunţuri de concurs pentru mai multe posturi.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite