Elevii, despre învăţământul românesc: netransparent şi suferind
0Sistemul educaţional se va confrunta din nou cu probleme majore la început de an şcolar, avertizează reprezentanţii elevilor. Printre acestea, se află carenţele majore de resurse din şcolile din România, profesorii slab pregătiţi şi manualele şcolare ieşite din spiritul vremii.
Cel mai grav, însă, nu este cumulul de hibe din învăţământ, cât lipsa de transparenţă din partea decidenţilor politici şi neimplicarea elevilor în consultările pe temele majore, cum ar fi cea a manualelor de Educaţie Fizică.
Acesta este şi motivul pentru care, sistemul va continua să rămână într-o inerţie defectuosă, a explicat pentru Adevărul, Vlad Ştefan, fostul preşedintele al Consiliulului Naţional al Elevilor(CNE), care activat 4 ani în instituţie.
Probleme cronice
În primul rând, Vlad Ştefan reclamă faptul că din toamnă elevii se vor confrunta din nou cu aceleaşi probleme din anii trecuţi şi-anume: lipsa de dotări din şcoli, profesori necalificaţi, manuale întârziate etc. Cauza: veşnica abordare defectuoasă a legiuitorului. „Vor fi aceleaşi carenţe ca în fiecare an, pentru că la ora actuală sistemul educaţional merge dintr-o simplă inerţie. Nu vedem nicio direcţie clară, nicio viziune, niciun principiu. Nu vedem continuitatea pe care ne-o dorim în calitate de elevi“, a afirmat fostul preşedinte al CNE.
Reprezentanţii elevilor spun că una dintre principalele probleme o reprezintă manualele şcolare, care în loc să fie doar un instrument pentru realizarea procesului de învăţare, au devenit un scop în sine. Acest fapt denotă că Ministerul Educaţiei ţine cont, mai degrabă, de interesele financiare ale editurilor în detrimentul nevoilor elevilor, mai susţin reprezentanţii elevilor. „Menţinerea unor manuale ieşite din uz, neconcordate adevăratelor nevoi şi priorităţi ale elevilor din societatea modernă, arată cât se poate de clar că tentativele ministerului rămân forme fără fond, menite a înşela opinia publică“.
Elevii spun însă că cea mai gravă chestiune este lipsa de transparenţă în procesul decizional. „Considerăm inadmisibilă lipsa de transparenţă din spatele asumării deciziilor, întrunirile comisiilor de lucru fiind doar formale, chiar dacă scopul lor, cel puţin aparent, este consultarea cu partenerii direct implicaţi în actul educaţional. Reprezentanţii ministerului par a evita negocierile şi discuţiile cu reprezentanţii elevilor”, au conchis reprezentanţii elevilor.