Cioloş lansează noul program „Fructe şi Lapte în Şcoli“. De ce va primi România mai puţine fonduri europene

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisarul european pentru Agricultură, Dacian Cioloş, a prezentat joi, la Bruxelles, noul program comasat de livrare a laptelui şi fructelor în şcoli, destinat combaterii nutriţiei necorespunzătoare în rândul copiilor. Lansat sub sloganul „Mănâncă bine, simte-te bine!“, noua schemă îşi propune să educe modul în care se hrănesc copiii, prin promovarea unor alimente de bază cu valori nutritive.

Programul va fi implementat începând cu 2015 şi are o valabilitate de cinci ani, beneficiind de un buget mai mare decât precedentele: UE va aloca 230 milioane Euro anual în perioada 2015-2020 pentru cele 28 de state membre, faţă de 197 milioane Euro, în anii precedenţi. În fiecare an, Comisia va aloca fonduri în valoare de 150 milioane Euro pentru fructe şi 80 milioane Euro pentru lapte.

„Prin modificările propuse astăzi, dorim să dezvoltăm programele existente, să inversăm tendinţa de scădere a interesului faţă de aceste produse şi să creştem interesul copiilor faţă de beneficile lor. Este o măsură importantă pentru schimbarea obiceiurile alimentare nocive ale copiilor. Sper să fie şi o oportunitate reală pentru a întări legăturile dintre comunităţile de agricultori şi copii, părinţii lor, dar şi profesori, în special în zonele urbane“, a declarat astăzi Dacian Cioloş.

România, rată de absorbţie sub 15%

În anul şcolar 2012-2013, România s-a situat pe locul trei între statele membre care au beneficiat de cele mai mari alocări financiare, cu aproape 9,8 milioane de euro. Din păcate, rata de absorbţie este de 14,3%, contrastând puternic cu Italia – 97,3%, Germania- 76% şi Polonia 97,8% (aflată pe locul patru în privinţa fondurilor alocate). 

În România, programele de livrare a alimentelor de bază în şcoli sunt cunoscute drept „Cornul şi Laptele“, considerat a avea un grad ridicat de „ineficienţă“, potrivit unui raport realizat la cererea Guvernului român de către Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii, în 2009.

Raport negativ

„Studiul este încă foarte actual, pentru că sistemul nu a fost schimbat de atunci, doar au fost introduse fructele în şcoli, ceea ce e foarte bine. Programul „Cornul şi laptele” în sine este unul excelent, am identificat însă probleme de implementare a lui şi am propus, printre altele, ca banii să fie alocaţi fiecărei şcoli şi acolo să se stabilească programe individualizate de alimentaţie sănătoasă, cu posibilitatea de a suplimenta alocarea de la bugetul public”, a explicat pentru „Adevărul” cercetătorul Daniel Arpinte, unul dintre autorii studiului ÎCCV.

La mijlocul lunii ianuarie, doar în 11 din cele 41 de judeţe autorităţile au primit gratuit mere, în cadrul programului european „Fructe în şcoli”. Guvernul şi autorităţile locale se acuză reciproc de ineficienţă, însă consecinţele negative ale incapacităţii statului român de a derul corect aceste programe se răsfrâng atât asupra elevilor, dar şi la nivel european:din cauza nivelului scăzut de absorbţie, România va primi jumătate din sumele alocate în trecut.

Douăzeci şi patru de state cu excepţia Finlandei, Suediei şi a Marii Britanii participă la operaţiunea de distribuţie a fructelor lansată în 2009 şi toate în afară de Grecia iau parte la programul privind distribuţia laptelui care este operaţional din 1977.

În anul şcolar precedent, 8,4 milioane de copii europeni din 61.396 şcoli au beneficiat de programele UE, faţă de 8,1 milioane în 2011-2012. 

Citiţi mai multe despre modul în care operează programele în România 

Motivul general invocat pentru întârzierea distribuirii fructelor în şcoli este birocraţia: de la aprobarea cu întârziere a cadrului legislativ de către Executiv, până la dezinteresul sau licitaţiile greoaie reclamate de consiliile judeţene din ţară.

La rândul lor, producătorii confirmă faptul că banii au fost trimişi de către Executiv, însă arată că hotărârea de guvern prin care s-au aprobat condiţiile generale ale programului s-a publicat târziu. Anul acesta, spre exemplu, s-a dat la mijlocul lunii noiembrie, deci practic la două luni după ce a început şcoala.

„Dacă ar aproba programul în vară, să zicem în iunie-iulie, atunci ar fi destul timp de organizare ca fructele să ajungă în şcoli până în luna noiembrie”, susţine producătorul, Lucian Florea, de la Asociaţia Pomicolă Iteşti din Bacău, ce asigură merele în şcolile din judeţul Neamţ.

Programul „Fructe în şcoli” pentru anul şcolar 2013-2014 a fost aprobat în şedinţa de Guvern de miercuri

Guvernul a hotărât, miercuri, ca programul „Fructe în şcoli” să continue şi anul acesta, astfel încât elevii vor beneficia de mere gratuite în şcoli la o lună de la începerea anului şcolar.

Comisia Europeană face un sondaj pe internet despre programele „Fructe la şcoală“ şi „Lapte în şcoli“

Programele „Fructe la şcoală“ şi „Lapte în şcoli“ au schimbat deja obiceiurile alimentare ale copiilor din Europa. Aşa susţin membri ai Comisiei Europeane care au lansat luni o consultare publică cu cetăţenii europeni pentru a spori eficienţa programului de distribuţie a fructelor şi laptelui în şcoli. Un raport din 2009, comandat de Executiv, indică deficienţe în implementarea programului ”Cornul şi laptele” în România.

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite