Cîmpeanu, replică pentru comisarul european pe Educaţie, în chestiunea maghiară de la Tg. Mureş: Condamnăm folosirea Educaţiei în scop electoral
0
Preşedintele Consiliului Rectorilor, Sorin Cîmpeanu a criticat în termeni duri recentele afirmaţii făcute de comisarul european pe Educaţie Tibor Navracsics, care a criticat decizia Universităţii de Medicină de la Târgu Mureş ca examenele să fie date pe baza aceloraşi subiecte şi a aceluiaşi punctaj la secţiile română, maghiară şi engleză.
“Educaţia este un domeniu esenţial în orice societate şi nu trebuie folosită în scopuri obscure, electorale, nici în plan intern şi nici extern. Cu atât mai mult într-o Europă unită, care are la baza existenţei sale unitatea în diversitate. Într-o Românie europeană, dreptul la educaţie nu este şi nu poate fi condiţionat sau negociat din raţiuni etnice sau politice.
Informaţiile apărute în spaţiul public cu privire la prezenţa şi activitatea Domnului Tibor Navracsics în România, dar mai ales din perspectiva afirmaţiilor sale la adresa activităţii unei universităţi româneşti, autonome (nu reiese exact în ce calitate a făcut aceaste afirmaţii mai degrabă suprarealiste) calificând drept “nepotrivită” o iniţiativă pur administrativă, de echitate a procesului educaţional, respectiv modificarea modului de derulare a evaluării studenţilor la Universitatea de Medicină, Farmacie, Ştiinţe şi Tehnologie din Tg. Mureş, ne fac să considerăm că aceste afirmaţii pot genera, în mod total nejustificat, un prejudiciu de imagine procesului educaţional din instituţiile de învăţământ superior din România.
Atragem atenţia că educaţia este un domeniu vital pentru România şi care are nevoie urgentă de finanţare corespunzătoare şi de reforme care să aducă ţara noastră în rândul naţiunilor care înţeleg că bunăstarea şi progresul nu sunt posibile în lipsa unei educaţii performante. În niciun caz, educaţia nu trebuie folosită ca temă electorală, nici în plan intern, dar nici în plan extern, aşa cum este cazul declaraţiilor făcute de Domnul Tibor Navracsics.
Declaraţia respectiva este lipsită de o fundamentare a subiectului, întrucât decizia de modificare a regulamentului, luată în luna aprilie 2018, a vizat asigurarea la standarde superioare de calitate a procesului de evaluare a studenţilor, indiferent de cetăţenia / etnia acestora, prin subiecte identice, elaborate de către cadrele didactice române şi maghiare, fiind apoi redactate în cele trei limbi. În aceste condiţii, considerăm această modificare ca fiind conformă cu standardele internaţionale în domeniul învăţământului superior, fiind chiar necesară.
Autonomia universitară este o valoare internaţională care trebuie apărată şi din interiorul, şi din exteriorul sistemului de învăţământ. Nu poate fi acceptată şubrezirea autonomiei universitare, nici de către politicieni şi nici de către membrii comunităţii academice. De aceea, condamnăm cu fermitate folosirea Educaţiei în scop electoral, intern sau extern, precum şi ingerinţele de orice fel în activitatea unei instituţii autonome”. a scris preşedintele Consiliului Rectorilor pe pagina sa de Facebook.
Aflat la Cluj-Napoca, în 30 ianuarie 2019, comisarul european responsabil pentru educaţie, cultură, tineret şi sport, Navracsics Tibor, membru al coaliţiei de guvernământ a premierului Viktor Orban, a acuzat conducerea Universităţii mureşene că a modificat în mod „nepotrivit” cu două săptămâni înainte de sesiune, modalitatea de examinare a studenţilor.
Motivul reaprinderii de către UDMR a scandalului etnic de la Universitatea de Medicină şi Farmacie este reprezentat de decizia Senatului universităţii, în deplină autonomie universitară, de a uniformiza exigenţele de evaluare a rezultatelor examenelor studenţilor, prin asigurarea aceloraşi subiecte pentru toţi studenţii, indiferent de limba de predare, română, engleză sau maghiară.
Din raţiuni care nu au fost explicate suficient în spaţiul public, o parte dintre profesorii din cadrul UMFST, cu deosebire cei care predau în limba maghiară, s-au opus deciziei Senatului, susţinând că nu vor da curs solicitării de realizare a acestor subiecte unice.