BACALAUREAT 2014 Rezolvarea subiectelor la Istorie, la Adevărul Live
0Profesorul de Istorie Corneliu Riegler, de la Colegiul Naţional Bilingv “George Coşbuc” din Capitală a rezolvat la Adevărul Live de la ora 12:00 subiectele pe care elevii de a XI-a şi a XII-a le-au primit la Istorie.
URMĂREŞTE ÎN DIRECT REZOLVAREA SUBIECTELOR LA MATEMATICĂ
Profesorul Riegler a explicat cum trebuia rezolvat eseul despre ideologii, de la Subiectul III, clasa a XII-a, în care era vorba şi despre totalitarism, dar şi despre democraţie. „Limita cronologică este clară (1901-1950), redactarea trebuia să fie succintă. Elevii puteau să precizeze la caracteristicile democraţiei: pluripartidismul, principiul separaţiei puterilor în stat, libertatea cuvântului, a presei, dreptul la liberă circulaţie, dreptul la libertate”, a declarat profesorul.
La a doua cerinţă se cere menţionarea a două ideologii totalitare europene, adică fascismul (nazismul în Germania) şi comunismul, caracterizate de o guvernare condusă de un singur partid, trăsătură comună ideologiilor totalitare alături de utilizarea torturii.
Elevii confundă de multe ori “precizaţi” cu “prezentaţi”, a mai explicat Riegler.
„La prezentarea unei practici politice din perioada totalitară puteau să aleagă securitatea (înfiinţară în 1948), poliţia politică din vremea aceea. Candidatul trebuie să îşi exprime părerea cu sintagme precum “În opinia mea”, ca să nu existe confuzii când se face corectura, să vadă corectorul clar unde începe punctul de vedere al candidatului. Elevii trebuiau să-şi susţină un punct de vedere printr-un fapt istoric relevant. Aş vrea să atrag atenţia că a intervenit o schimbare: până acum se cerea precizarea faptului istoric, iar acum se cere prezentarea, ceea ce presupune mai mult decât o simplă menţionare”, a spus Riegler.
Subiectele de tip I şi II presupun analiza textelor, dar şi aici elevii pot confunda cerinţele “a preciza” cu “a prezenta”, atrage atenţia Riegler.
„La primul subiect, secolul XIV ne trimite la întemeierea Ţării Româneşti (descălecatul lui Negru Vodă, bătălia de Posada prin care Basarab I câştigă independenţa Ţării Româneşti) şi a Moldovei (descălecatul lui Dragoş pe la 1347 – 1353 şi descălecatul lui Bogdan I în perioada 1359 – 1365). La ultima cerinţă, menţionarea unei instituţii centrale din spaţiul românesc în secolul al VIII-lea, puteau menţiona domnia, armata, sfatul domnesc, adunarea ţării, adunarea boierilor”, a exemplificat profesorul. O caracteristică a domniei este că domnul avea toată puterea în stat. La punctul trei răspunsul era Seneslau şi Litovoi.
La Subiectul II, la punctul şase, elevii trebuiau să selecteze proiecte politice din secolul a XVIII-lea care contribuie la construirea unui stat român modern (1959 şi 1918). Puteau menţiona proiectul de constituţie al lui Constantin Mavrocordat, care sugera pentru prima oară unirea Ţării Româneşti cu Moldova, cerea stabilirea unui impozit unic sau propunea un buget unic. „Important este ca elevii să aibă o concluzie la textele pe care le elaborează, altfel pierd un punct”, atrage atenţia Riegler.
La clasa a XI-a, „unele subiecte sunt chiar din materia de Bacalaureat”, a spus Riegler, deşi Ministerul Educaţiei a menţionat că cerinţele de la această simulare nu vor face referire la programa de Bacalaureat de la Istorie. La eseul de la Subiectul III, elevii puteau prezenta monarhia (Marea Britanie), un regim republican, o caracteristică a economiei rurale ar fi cooperativizarea, preponderenţa agrigulturii, industrializarea forţată din perioada comunistă. La punctul şase de la al doilea subiect puteau scrie chiar despre tratatul de la Maastricht, practic orice etapă de extindere a UE.
„Subiectele au fost accesibile, de nivel mediu, însă nu au fost chiar uşoare la clasa a XII-a”, a mai spus Riegler.
SUBIECTE SIMULARE ISTORIE CLASA A XI-A:
SUBIECTE SIMULARE ISTORIE CLASA A XII-A:
Subiecte simple la Matematică
Profesorul de matematică Adrian Troie de la Colegiul „Sf. Sava” spune că subiectele sunt extrem de simple, nici una dintre variantele de la matematică nu a ieşit din programă. „Nu îi solicită elevului niciun fel de creativitate, toate sunt de genul „executaţi comanda” cu cerinţe precum „calculaţi, rezolvaţi ecuaţia”, practic copilul nu trebuie să facă nicio conexiune, doar execută comenzi”, a atras atenţia Troie.
UPDATE: Elevii au început să iasă de la simularea examenului de simulare de la Istorie şi Matematică.
SUBIECTE SIMULARE MATEMATICĂ PROFIL MATE INFO CLASA A XI-A:
SUBIECTE SIMULARE MATEMATICĂ PROFIL MATE INFO CLASA A XII-A:
SUBIECTE SIMULARE MATEMATICĂ PROFIL ŞTIINŢELE NATURII CLASA A XI-A:
SUBIECTE SIMULARE MATEMATICĂ PROFIL ŞTIINŢELE NATURII CLASA A XII-A:
Liceenii de clasa a XI-a şi a XII-a de la Uman dau miercuri simularea la Istorie pentru examenul de Bacalaureat, iar cei de la Real trec prin examenul la Matematică, care presupune mai multe variante de subiecte, în funcţie de profilul studiat (Mate-info, Ştiinţele Naturii, Tehnologic şi Vocaţional-pedagogic).
Simularea începe la ora 9:00 dimineaţa, durează trei ore şi respectă întru totul regulile organizării examenului de Bacalaureat din vară: camere de supraveghere, subiecte unice la nivel naţional.
La clasa a XI-a, simularea de la Istorie testează competenţele din programa de Bac, nu conţinutul
„Simularea din clasa a XI-a la Istorie e o măsură bună în sine, pentru că îi pregăteşte din timp pe elevi, însă modalitatea de punere în aplicare o face inutilă, pentru că s-a stabilit ca subiectele să fie din lecţii care nu se găsesc în programa pentru Bacalaureat. Asta deşi în clasa a XI-a se studiază o parte din materie care este şi la Bac şi pe care ar fi putut să o prevadă acum la simulare“, a explicat profesorul Corneliu Riegler de la Colegiul Naţional Bilingv „George Coşbuc“ din Capitală.
De altfel, ordinul Ministerului Educaţiei specifică faptul că simularea va verifica nu conţinutul din programa de Bac, ci competenţele prevăzute de aceeaşi programă.
Mai multă materie la clasa a XII-a
Profesorul de istorie Corneliu Riegler a mai spus că nu va fi uşor nici pentru cei din clasa a XII-a, pentru că, în acelaşi ordin oficial publicat la mijlocul lui februarie, a fost suplimentată materia de la simulare, fiind adăugată o temă vastă: „Statul român modern, de la proiect politic la realizarea României Mari (secolele XVIII-XX)“.
În ceea ce priveşte Matematica, aici profesorii spun că elevii „nu mai mai au cum să îngraşe porcul în Ajun“, materia trebuia învăţată şi repetată până acum.
„Înainte de ziua examenului, elevii ar trebui să se odihnească, iar la testare să gândească“, a spus profesorul Adrian Troie, directorul-adjunct al Colegiului Naţional „Sf. Sava“ din Bucureşti.
Mai greu este însă pentru liceenii din clasa a XI-a, pentru că dau Bac-ul tocmai în 2015 şi mulţi nu au apucat sau nu au fost motivaţi să repete materia din primii doi ani de liceu.
Vineri urmează proba la alegere specifică profilului pe care elevii l-au urmat, un examen pe care îl dau doar elevii de clasa a XII-a. Pentru cei de clasa a XI-a, simularea se încheie miercuri.
Rezultatele finale de la aceste simulări vor fi anunţate pe 14 martie.
Anul acesta, în premieră, elevii din clasa a XI-a vor da şi ei aceste testări, însă doar la Limba şi literatura română şi la proba obligatorie a profilului, matematică (real) sau istorie (uman).
Deşi notele nu vor fi trecute în catalog, dascălii spun că liceenii de clasa a XI-a nu se simt pregătiţi şi nici suficient de motivaţi, având în vedere că ar trebui să recapituleze şi materia din primii doi ani pentru un examen care va avea loc abia peste un an şi jumătate.
Variantele de subiecte şi baremele de corectare pentru toate disciplinele, probele orale şi scrise:
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Limba Română
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Matematică
BACALAUREAT 2014 Modelul de subiecte pentru Istorie
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba la alegere
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba orală de Limbă Străină
Rata de promovare la Bac 2013: 57,69%
Anul trecut, procentul de promovare a examenului de Bacalaureat 2013 după cele trei sesiuni susţinute (sesiunea specială pentru participanţii la olimpiadele internaţionale şi în loturile naţionale, sesiunea iunie - iulie şi sesiunea august - septembrie) a fost de de 57,69%.
În cifre, peste 113.900 de candidaţi au reuşit să promoveze Bacalaureatul, dintr-un total de aproximativ 197.400 de participanţi.
Calendar Bacalaureat 2014
Simulări:
- 3 martie – Limba şi literatura română
- 4 martie –Limba şi literatura maternă
- 5 martie –Proba obligatorie a profilului
- 7 martie – Proba la alegere a profilului şi specializări
- Rezultatele vor fi afişate pe 14 martie
Examene:
- 10-12 iunie – Proba orală la Limba Română
- 11-13 iunie – Proba orală la Limba maternă
- 16-20 iunie – Proba de Competenţe digitale
- 23-27 iunie – Proba orală la o limbă străină
- 30 iunie – Limba şi literatura română (proba scrisă)
- 1 iulie – Limba şi literatura maternă (proba scrisă)
- 2 iulie – Proba obligatorie a profilului: Matematică sau Istorie (probe scrise)
- 4 iulie – Proba la alegere a profilului: Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, Psihologie sau Sociologie (probe scrise)
- 11 iulie – afişarea rezultatelor finale
Pe aceeaşi temă:
BACALAUREAT 2014 Miercuri începe runda a doua a simulărilor: Matematică şi Istorie
De luni, liceenii intră în febra simulărilor pentru Bacalaureatul din vară
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Limba Română
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru Matematică
BACALAUREAT 2014 Modelul de subiecte pentru Istorie
BACALAUREAT 2014 Modelele de subiecte pentru proba la alegere
Calendarul BAC-ului din 2014. Probele scrise încep pe 30 iunie
Bacalaureatul Internaţional, „paşaport“ pentru străinătate
Notele obţinute în liceu nu vor mai fi luate în calcul pentru admiterea la facultate din 2014
REZULTATE BACALAUREAT 2013 21,5 % dintre candidaţi au promovat examenul în sesiunea de toamnă