Lucrătorii și operatorii portuari americani au ajuns la un acord pentru a pune capăt imediat grevei de pe Coasta de Est care a blocat transportul maritim
0Lucrătorii portuari americani și operatorii portuari au ajuns la un acord provizoriu care va pune capăt imediat unei greve paralizante de trei zile care a blocat transportul maritim pe Coasta de Est a SUA și pe Coasta Golfului, au declarat joi cele două părți.
Acordul de principiu prevede o creștere salarială de aproximativ 62% pe o perioadă de șase ani. Aceasta ar crește salariul mediu de la 39 de dolari pe oră la aproximativ 63 de dolari pe oră pe durata contractului.
Sindicatul lucrătorilor International Longshoremen's Association (ILA) solicitase o creștere de 77%, în timp ce grupul angajator - United States Maritime Alliance (USMX) - își majorase anterior oferta la o creștere de aproape 50%, potrivit reuters.com.
Înțelegerea pune capăt celei mai mari întreruperi a lucrului de acest gen din aproape o jumătate de secol, care a blocat descărcarea navelor de containere din Maine până în Texas și a amenințat cu penuria de orice, de la banane la piese auto, provocând o aglomerare de nave ancorate în afara porturilor importante.
Sindicatul și operatorii portuari au declarat într-o declarație că vor prelungi contractul lor cadru până la 15 ianuarie 2025 pentru a reveni la masa negocierilor pentru a negocia toate problemele restante.
„Cu efect imediat, toate acțiunile curente privind locurile de muncă vor înceta și toate lucrările acoperite de contractul cadru vor fi reluate”, se arată în declarație.
Printre problemele-cheie care rămân nerezolvate se numără automatizarea care, potrivit lucrătorilor, va duce la pierderea locurilor de muncă.
Șeful sindicatului, Harold Daggett, a declarat anterior că angajatori precum operatorul de nave de containere Maersk (MAERSKb.CO), deschide o filă nouă și APM Terminals North America nu au fost de acord cu cererile de a opri proiectele de automatizare portuară care amenință locurile de muncă.
Administrația președintelui american Joe Biden a fost de partea sindicatului, făcând presiuni asupra angajatorilor portuari să își majoreze oferta pentru a asigura un acord și citând profiturile uriașe ale industriei de transport maritim de la pandemia COVID-19.
Acordul provizoriu „reprezintă un progres esențial către un contract solid”, a declarat Biden joi. „Negocierea colectivă funcționează”, a adăugat el.
Administrația sa a rezistat în mod repetat solicitărilor din partea grupurilor de afaceri și a parlamentarilor republicani de a utiliza puterile federale pentru a opri greva - o măsură care ar submina sprijinul democraților în rândul sindicatelor înainte de alegerile prezidențiale din 5 noiembrie.
Potrivit unor surse, Casa Albă a fost puternic implicată în discuțiile pentru a ajunge la un acord.
După mai multe zile de discuții, șeful de cabinet al Casei Albe, Jeff Zients, a convocat joi, o reuniune virtuală cu directorii executivi ai transportatorilor navale și le-a atras atenția asupra necesității redeschiderii porturilor pentru a accelera eforturile de recuperare în urma uraganelor, potrivit unei surse informate cu privire la evenimente.
Greva portuară a avut loc în timp ce statele din sud-estul țării se chinuiau să se aprovizioneze după uraganul mortal.
Lael Brainard, principalul consilier economic al Casei Albe, le-a spus transportatorilor prezenți la reuniune că au nevoie de o nouă ofertă pentru a pune capăt grevei și le-a cerut să pună o nouă ofertă pe masă. Până la prânz, transportatorii au fost de acord să facă o nouă ofertă mai mare.
interimar al Muncii, Julie Su, le-a spus transportatorilor că pot aduce sindicatul la masă și că liderii vor fi de acord să prelungească contractul, dacă noua ofertă va fi mai mare. Sursele au declarat că aceasta se afla în New Jersey pentru a se întâlni cu liderii sindicali în vederea obținerii acordului acestora.
ILA a declanșat marți greva celor 45 000 de lucrători portuari, prima sa întrerupere majoră a activității din 1977, după ce negocierile pentru un nou contract pe șase ani au eșuat.
Cel puțin 45 de nave de containere care nu au putut descărca erau ancorate miercuri în afara porturilor de pe Coasta de Est și Coasta Golfului afectate de grevă, față de doar trei înainte de începerea grevei duminică, potrivit Everstream Analytics.
Analiștii JP Morgan au declarat că greva ar costa economia americană aproximativ 5 miliarde de dolari pe zi.
Greva a afectat 36 de porturi - inclusiv New York, Baltimore și Houston - care manipulează o gamă largă de mărfuri containerizate.
„Decizia de a pune capăt grevei actuale și de a permite porturilor de pe coasta de est și de pe coasta Golfului să se redeschidă este o veste bună pentru economia națiunii”, a declarat National Retail Federation într-o declarație. „Cu cât ajung mai repede la un acord (final), cu atât mai bine pentru toate familiile americane”.
Directorul general al Asociației Naționale a Producătorilor, Jay Timmons, a declarat că „capetele mai reci au prevalat și porturile se vor redeschide” și a numit acest lucru „o victorie pentru toate părțile implicate - păstrarea locurilor de muncă, protejarea lanțurilor de aprovizionare și prevenirea unor noi perturbări economice”.
Economiștii au declarat că închiderea porturilor nu ar crește inițial prețurile de consum, deoarece companiile au accelerat livrările de bunuri cheie în ultimele luni. Cu toate acestea, o oprire prelungită s-ar fi filtrat în cele din urmă, prețurile la alimente urmând probabil să reacționeze primele, potrivit economiștilor Morgan Stanley.