Arma secretă folosită de Donald Trump în campania pentru prezidenţiale

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Donald Trump Foto: Guliver / Getty Images
Donald Trump Foto: Guliver / Getty Images

Victoria republicanului Donald Trump în alegerile prezidenţiale din SUA, care a surprins majoritatea analiştilor şi care a venit în ciuda sondajelor de opinie care o plasau pe democrata Hillary Clinton pe primul loc, ar fi avut la bază şi serviciile oferite de Cambridge Analytica, o firmă care foloseşte o abordare nouă în campaniile politice, bazată pe profilul psihologic al votanţilor.

Potrivit CNN, în septembrie, echipa de campanie a lui Donald Trump a plătit peste 5 milioane de dolari pentru serviciile acestei companii, care a susţinut că-i poate convinge pe alegători să-l voteze pe republican prin adaptarea mesajului său politic la personalităţile lor.

Cambridge Analytica recurge la o metodă care combină procedeul de micro-targeting (transmiterea unui anumit mesaj unui subgrup al electoratului în funcţie de informaţiile despre respectivul grup), utilizat deja în campaniile electorale din SUA, cu profilul psihologic al alegătorului.

Concret, compania adună până la 5.000 de informaţii despre un potenţial votant pentru a-i crea profilul psihologic, iar apoi adaptează reclama politică în funcţie de personalitatea şi convingerile votantului, notează CNN.

Testele de personalitate, factor-cheie

Bazându-se, de obicei, pe social media, compania invită utilizatorii să completeze un test de personalitate. Rezultatele îi ajută pe specialiştii firmei să grupeze oamenii în funcţie de tipuri de personalitate, evaluându-le gradul de deschidere şi de conştiinciozitate. De asemenea, ei analizează în ce măsură respondenţii sunt extravertiţi sau nevrotici. 

Cei care procesează datele combină apoi aceste trăsături individuale ale potenţialilor alegători cu informaţii despre modul în care aceştia au votat în trecut, despre locurile în care-şi fac cumpărăturile, despre ce cumpără şi chiar despre ce anume urmăresc la televizor, adaugă cnn.com.

Cum testele nu precizează care este scopul lor real, este foarte probabil ca persoanele care le completează să nu realizeze cum vor fi combinate acestea cu alte date ce sunt disponibile public sau pot fi obţinute de la diverse companii.

Potrivit lui Alexander Nix, CEO la Cambridge Analytica, prin integrarea acestor informaţii se poate stabili nu numai care este mesajul adecvat, ci şi care este cea mai bună modalitate de livrare a acestuia - social media, reclame în timpul unor emisiuni televizate etc.

„Este vorba despre a înţelege ce contează cel mai mult pentru o persoană - de ce le pasă oamenilor, ce îi îngrijorează“, a afirmat Alexander Nix pentru „The Telegraph“.

O metodă controversată

Totuşi, această strategie nu a dat mereu rezultate, notează CNN, care citează date potrivit cărora senatorul Ted Cruz a plătit 5.805.548 de dolari companiei Cambridge Analytica, dar acest efort nu l-a ajutat să obţină suficient sprijin pentru a deveni candidatul Partidului Republican la prezidenţiale.

Totodată, jurnalistul american Sasha Issenberg, autor al cărţii „The Victory Lab: The Secret Science of Winning Campaigns“, dedicată metodelor folosite pentru câştigarea alegerilor, are îndoieli legate de eficienţa analizelor psihologice făcute de această firmă. 

Pe lângă cazul lui Ted Cruz, Issenberg, care a avut discuţii cu mai mulţi reprezentanţi ai Cambridge Analytica, a invocat propriul său caz - profilul pe care i l-a făcut compania a fost substanţial diferit de cel rezultat în urma unui test de personalitate pe care l-a făcut la Centrul de Psihometrie al Universităţii Cambridge.

În lumina reflectoarelor

Chiar şi aşa, rezultatul alegerilor din SUA plasează în atenţia multora Cambridge Analytica, braţul american al companiei britanice de cercetare comportamentală şi comunicare strategică SCL Group Ltd. 

Compania a asistat şi grupul Leave.EU din Regatul Unit (care pleda pentru ieşirea Marii Britanii din blocul comunitar) înaintea surprinzătorului vot pro-Brexit de la referendumul din 23 iunie din Marea Britanie privind apartenenţa ţării la Uniunea Europeană, notează „The Wall Street Journal“.

Publicaţia anterior citată a scris însă că este prea devreme pentru a evalua întregul impact avut de Cambridge Analytica asupra campaniei lui Trump. 

Cu o zi înainte de alegeri, compania îi dădea lui Donald Trump mai puţin de 30% şanse de a câştiga alegerile. „Atât de multe state erau aproape de marja de eroare încât se puteau duce ori într-o parte, ori în cealaltă“, a explicat Matthew Oczkowski, reprezentant al companiei, implicat în campanie.

„Aceste alegeri au fost orice, numai tipice nu“, a afirmat el. „Oameni la care nu ne-am fi aşteptat în mod normal să se prezinte la vot au venit“, a continuat Oczkowski, adăugând că „acel bloc de alegători privaţi de drepturi despre care a vorbit campania lui Trump a venit la urne“.

Conform „The Wall Street Journal“, Cambridge Analytica ar fi finanţată, în parte, de Robert Mercer, care l-a sprijinit pe Trump, donând milioane de dolari pentru campania republicanului. 

CNN notează însă că firma nu a dorit nici să confirme şi nici să infirme legăturile cu Mercer.

SCL Group are o filială şi în România, reprezentată de Peter Imre.

SUA



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite