Presa din Moldova publică mai des materiale care au ca protagonişti bărbaţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bărbaţii sunt mai des eroi în paginile ziarelor şi pe site-uri
Bărbaţii sunt mai des eroi în paginile ziarelor şi pe site-uri

Asigurarea echilibrului de gen în materialele jurnalistice rămâne o problemă de politică editorială a instituţiilor media din Moldova. Constatarea rezultă din datele autoevaluării realizate de 17 redacţii din presa scrisă şi online, în cadrul unui proiect implementat de Asociaţia Presei Independente (API) la iniţiativa şi cu suportul financiar al programului UN Women în Moldova „Abilitarea economică a femeilor“.

Rapoartele din perioada mai-iulie 2013 au conturat câteva tendinţe principale:

Mass-media publică mai des materiale care au protagonişti bărbaţi. 52,8% din articolele publicate în iulie au avut protagonişti bărbaţi şi numai 21,9% - femei; în restul, protagoniştii au fost de ambele genuri sau textele nu au avut un protagonist concret.

Politicul şi sportul sunt domenii dominate de bărbaţi sub aspect mediatic. Bărbaţii au fost protagonişti ai 73,8% din totalul articolelor la teme politice, publicate în mai-iulie 2013, în timp ce femeile - în doar 8,7%. În 72,8% din articolele la teme sportive eroi au fost bărbaţii, iar femeile – în numai 14,1%. Raportul de genuri este favorabil bărbaţilor şi în articolele care vizează economia, media şi tehnologiile informaţionale, relaţiile externe.

În acelaşi timp, femeile domină rubricile cu ştiri din domeniul educaţiei (femei – 64,2% din totalul articolelor, bărbaţi – 20%) şi ştirile mondene.

În materialele jurnalistice, femeile apar mai rar decât bărbaţii în spaţiul public, adică la evenimente, şedinţe, în exercitarea funcţiilor publice (81,8% bărbaţi şi 70,3% femei) şi mai des în spaţiul privat (29,7% femei şi 18,2% bărbaţi).

De la începutul autoevaluării redacţiile au înregistrat, totuşi, anumite progrese în echilibrarea genurilor. Astfel, dacă în februarie 2013 dominaţia bărbaţilor în totalul materialelor jurnalistice era categorică (66,8% din numărul total de articole erau despre bărbaţi, pe când femeilor le reveneau doar 16,7% din articole; fiecărui articol despre femei îi reveneau patru articole despre bărbaţi), până în iulie 2013 ponderea bărbaţilor s-a micşorat până la 52,8%, iar ponderea femeilor a crescut până la 21,9%. Se înregistrează o creştere a prezenţei femeilor în calitate de protagoniste ale articolelor publicate la rubricile sport, economie, politică ş.a., deşi nu s-a reuşit încă echilibrarea ponderii genurilor.

Consiliul de evaluare a proiectului a recomandat instituţiilor mass-media să ţină cont de principiul echilibrului de gen la alegerea temelor, subiectelor şi a surselor de informaţie, să-şi elaboreze şi să actualizeze în permanenţă o listă cu experte în domeniile tematice pe care le abordează mai des, să renunţe la justificarea falsă a discrepanţelor de gen că „toate evenimentele sunt organizate de bărbaţi“, să abordeze mai des temele care vizează cazurile de inegalitate a femeilor şi bărbaţilor pentru a schimba mentalitatea stereotipizată despre rolul femeii şi al bărbatului în viaţa profesională şi privată, să utilizeze mai des date statistice dezagregate după criteriul de sex etc.

Exerciţiul de autoevaluare a instituţiilor mass-media prin prisma dimensiunii de gen a început în luna februarie şi se încheie în luna octombrie 2013. În proiect participă ziarele Adevărul Moldova, Jurnal de Chişinău, Natura, Trud7 Moldova, SP, Unghiul, Ecoul Nostru, Expresul, Glia Drochiană, agenţia de ştiri IPN, portalurile unimedia.info, pentruea.md, stiripozitive.eu, hotnews.md, trm.md, gagauzinfo.md, colonita.eu.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite