Experţii ucraineni susţin că Gazprom ar sta în spatele eşecului semnării contractului de construcţie a unui terminal LNG la Odesa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ucrainenii se confruntă cu probleme la lansarea proiectului de construcţie a unui terminal LNG la Odesa
Ucrainenii se confruntă cu probleme la lansarea proiectului de construcţie a unui terminal LNG la Odesa

Gigantul rus al gazelor este cel mai interesat în eşecul proiectelor de diversificare a asigurării cu gaze a Ucrainei şi nu este exclus că acesta să fi aplicat anumite scheme murdare pentru a compromite lansarea construcţiei unui terminal LNG la Odesa, susţine Vladimir Fesenko, şeful centrului de cercetări Penta.

"Trebuie să recunoaştem că autorităţile ucrainene s-au ciocnit de un oponent important, care nu evită folosirea de diverse scheme în relaţiile internaţionale, inclusiv murdare. Se pare că autorităţile au fost prinse nepregătite să facă faţă acestora", a declarat Volodimir Fesenko, citat de agenţia UNIAN. 

Amintim că semnarea la 26 noiembrie a unui contract pentru construirea unui terminal de prelucrare a gazului natural lichefiat a devenit un scandal internaţional. La două zile după semnarea publică a contractului între Ucraina şi companiile spaniole Enagas şi Gas Natural Fenosa, s-a constatat că persoanele semnatare nu au fost, de fapt, reprezentanţii acestor companii.

„Compania nu face parte din consorţiul pentru dezvoltarea proiectului în cauză şi nu are reprezentanţi care lucrează în cadrul acestui proiect în Ucraina”, a declarat reprezentantul Gas Natural Fenosa, Luis Alonso Martinez. O declaraţie similară a fost făcută şi de Enagas. „Noi am respins posibilitatea de a investi în acest proiect şi la momentul de faţă nu suntem interesaţi de el”, a subliniat directorul de relaţii publice al Enagas, Mar Vilches Ros.

Terminalul urma să asigure importul a 10 miliarde de metri cubi de gaze naturale pe an, şi astfel să diversifice aprovizionarea Ucrainei cu metanl. Conform proiectului, cota statului ucrainean în construirea şi întreţinerea terminalului va fi de 25% plus o acţiune, iar celelalte 75% le reveneau unor companii private. Costul estimat al proiectului este de circa 846 milioane de euro.

Ulterior, autorităţile ucrainene s-au grăbit să anunţe că preşedintele Agenţiei de investiţii şi proiecte naţionale a Ucrainei, Vladislav Kaskov, a semnat la Kiev un acord cu reprezentantul companiei spaniole, Jordi Sarda Bonvehi. Ultimul însă a recunoscut că la momentul semnării documentului el nu a avut o astfel de împuternicire.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite