Alegeri Republica Moldova. Cât au cheltuit până acum candidaţii la cea mai înaltă funcţie din stat
0Democratul Marian Lupu a cheltuit până acum circa 15 milioane de lei, spre deosebire de Andrei Năstase, fostul său rival care s-a retras în favoarea Maiei Sandu, care nu a scos din buzunar niciun leu. „Adevărul“ a alcătuit un top al cheltuielilor înregistrate, până acum, în campania electorală din Republica Moldova.
Candidatul cu cea mai mare dare de mână a fost, până acum, Marian Lupu, care a cheltuit în doar două săptămâni de campanie peste 15.111.874 de lei. Fondul electoral al lui Lupu provine din donaţii. Cea mai mică donaţie făcută a fost de 1.000 de lei, iar cea mai mare, de 75.000 de lei.
Aproape toţi banii au fost cheluiţi deja, în mare parte pentru publicitatea în mass-media. Pentru panourile electorale cu chipul candidatului şi cu sloganul „Aud, ascult, rezolv”, s-au cheltuit aproximativ 688.000 de lei şi alte 207.000 de lei pentru materiale promoţionale.
Candidatul Partidului Nostru, condus de Usatîi, a cheltuit peste 4 milioane de lei
Candidatul Partidului Nostru, Dumitru Ciubaşenco, care apare pe afişe alături de Renato Usatîi, a înregistrat un venit de 4.931.460 de lei, din care a cheltuit aproape 4.456.088 de lei. Majoritatea banilor au fost direcţionaţi pentru publicitate, materiale promoţionale şi cheltuieli de transport.
Cea mai mare sumă donată în cazul lui Ciubaşenco a fost de 300.000 de lei. Deşi Renato Usatîi nu se regăseşte în lista de donatori, Partidul Nostru a aruncat în campanie 1.543.000 de lei, bani proveniţi din cotizaţiile membrilor de partid.
Fostul premier Leancă, bani de la Rodica Sava
Candidatul Partidului Popular European din Moldova, Iurie Leancă, a înregistrat venituri de 2.943.000 de lei, bani pe care i-a şi cheltuit. Doar publicitatea în mass-media l-a costat 2.874.761 de lei. Banii au fost adunaţi din donaţii din partea persoanelor fizice şi juridice, în mare parte provenind de la companiile administrate de Rodica Sava, Consulting SRL şi OLSARO SRL.
„Preţul“ Unirii cu România, destul de piperat
Unirea cu România pare să fie mai scumpă decât apropierea de Rusia. Mihai Ghimpu a cheltuit 2.571.701 lei din fondul de 2.602.000 de lei, pentru promovarea candidaturii sale şi a mesajului unionist.
Campanie cu banii mamei
Candidatul Partidului Şor, Inna Popenco, a primit în fondul electoral aproximativ 2.202.494 de lei, cheltuind pentru publicitate 1.727.000 de lei, iar pentru articole promoţionale 205.000 de lei. Banii ei au provenit de la companiile conduse de Ilona Şor, Avantage SRL şi Dufremol SRL. Presa scrie că ea ar fi mama vitregă a primarului de Orhei, Ilan Şor.
Igor Dodon, clasat bine în sondaje, modest în cheltuieli
Candidatul prorus cotat în sondaje cu cele mai mari şanse de a câştiga alegerile prezidenţiale, socialistul Igor Dodon, a indicat venituri de 2.063.300 de lei, bani obţinuţi din donaţii. Preşedintele PSRM a cheluit în mare măsură deja toţi banii.
Maia Sandu reprezintă trei partide, dar a cheltuit doar 3.650 de euro
Candidatul comun al partidelor PAS, PLDM, PPDA, Maia Sandu, a înregistrat printre cele mai mici cheltuieli, fiind vorba de doar 81.000 de lei. Sandu a cheltuit pentru publicitate mass-media aproximativ 17.000 de lei, iar restul banilor pentru materiale promoţionale, circa 60.000 de lei.
Preşedinte din banii soţului
Candidatul independent Silvia Radu are un fond electoral de 1.890.650 de lei, bani proveniţi de la soţul ei, Virgiliu Radu. Ea a cheltuit deja 1.879.949 de lei. Probabil pe motiv că este un candidat fără experinţă politică, Radu este unica ce a raportat cheltuieli pentru consultanţă politică, 66.000 de lei.
Banii copilului, folosiţi în campanie
Candidatul independent Valeriu Ghileţchi are un fond electoral de 64.000 de lei. El a cheltuit deocamdată doar 20.000 de lei. Toţi banii au fost donaţi de o singură persoană, şi anume de fiul său, Eugen Ghileţchi.
Candidaţi cu zero cheltuieli
Candidatul Partidului Platforma Demnitate şi Adevăr, Andrei Năstase, care s-a retras recent din cursa electorală în favoarea Maiei Sandu, a declarat zero venituri şi zero cheltuieli în primele două săptămâni ale campaniei electorale.
Candidatul Partidului Dreapta, Ana Guţu, a anunţat Comisia Electorală Centrală că nu a folosit resurse financiare în această campanie electorală.
Raportul financiar al candidatului independent Maia Laguta nu a fost făcut public deocamdată de CEC.
Raportul privind veniturile şi cheltuielile candidaţilor electorali se referă doar la primele două săptămâni ale campaniei electorale, 1-14 octombrie 2016. Alegerile prezidenţiale vor avea loc pe 30 octombrie, în cursă fiind înregistraţi 12 candidaţi.