Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines

0
Publicat:

Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină, relatează BBC.

Mitsuko Tottori
Mitsuko Tottori se află din ianuarie la conducerea Japan Airlines (JAL). FOTO EPA EFE (Arhivă)

Au apărut titluri de la „prima femeie” și „prima fostă însoțitoare de bord” până la „neobișnuit” și „nu se poate!”. 

Un site web a descris-o chiar ca fiind „o moleculă extraterestră” sau „o mutantă”, o aluzie la faptul că a lucrat la Japan Air System (JAS), o companie aeriană mult mai mică pe care JAL a cumpărat-o în urmă cu două decenii. 

Nu știam că există un mutant extraterestru”, a afirmat răzând Tottori în timpul unei discuții cu Mariko Oi, jurnalist al BBC. 

  Mitsuko Tottori nu făcea parte din elita de oameni de afaceri pe care compania aeriană obișnuia să îi numească în funcția de conducere.

„Nu mă așteptam să primesc atâta atenție”

Dintre ultimii 10 bărbați care au ocupat această funcție, șapte au studiat la cea mai bună universitate din țară. Tottori este absolventă a unui colegiu destinat exclusiv femeilor.  

Cu numirea acesteia, JAL s-a alăturat astfel celor mai puțin de 1% dintre companiile de top din Japonia conduse de femei. 

Nu mă consider prima femeie sau prima fostă însoțitoare de bord. Vreau să acționez ca individ, așa că nu mă așteptam să primesc atâta atenție. Dar îmi dau seama că publicul sau angajații noștri nu mă văd neapărat așa”, a afirmat ea. 

Numirea sa a venit, de asemenea, la doar două săptămâni după ce însoțitoarele de bord ale JAL au fost lăudate pentru că au reușit să evacueze pasagerii dintr-un avion care a intrat în coliziune cu o aeronavă a pazei de coastă în timpul aterizării. 

Avionul companiei Japan Airlines a fost cuprins de flăcări după coliziunea de pe pista aeroportului Haneda din Tokyo. 

Cinci dintre cei șase membri ai echipajului de la bordul avionului pazei de coastă au murit, iar căpitanul s-a ales cu răni. Cu toate acestea, la câteva minute de la coliziune, toate cele 379 de persoane aflate la bordul avionului Airbus A350-900 au scăpat tefere. 

Pregătirea foarte riguroasă a însoțitorilor de bord ai companiei aeriene a fost brusc în centrul atenției. 

Cel mai mortal accident aviatic

Ca fostă însoțitoare de bord, Tottori a învățat personal importanța siguranței în aviație. 

La patru luni după ce a devenit însoțitoare de zbor în 1985, compania Japan Airlines a fost implicată în cel mai mortal accident aviatic din istoria aviației, în care au murit 520 de persoane pe Muntele Osutaka. 

Fiecare membru al personalului JAL are ocazia să urce pe Muntele Osutaka și să vorbească cu cei care își amintesc de accident”, a mărturisit Tottori. 

De asemenea, expunem rămășițe de aeronave la centrul nostru de promovare a siguranței, astfel încât, în loc să citim despre ele într-o carte, să privim și să simțim pe propria piele pentru a învăța despre accident.” 

Deși numirea ei în funcția de conducere a fost o surpriză, JAL s-a schimbat rapid de când a dat faliment în 2010, fiind vorba de cel mai mare faliment al unei companii din țară în afara sectorului financiar. 

Compania aeriană a reușit să continue să opereze datorită unui sprijin financiar important din partea statului, iar activitatea a fost supusă unei restructurări radicale, cu un nou consiliu de administrație și o nouă conducere. 

Salvatorul a fost un pensionar în vârstă de 77 de ani și călugăr budist, Kazuo Inamori. În cadrul unui interviu realizat în anul 2012, bărbatul a afirmat că JAL era o companie arogantă căreia nu-i pasă de clienții săi. 

JAL a parcurs un drum lung de la perioada în care Inamori a fost președinte al consiliului de administrație, iar atenția de care se bucură prima sa femeie președinte nu este surprinzătoare. 

Guvernul japonez încearcă de aproape un deceniu să crească numărul femeilor care ocupă funcții de conducere în această țară. 

În prezent, acesta dorește ca o treime din posturile de conducere din marile întreprinderi să revină femeilor până în 2030, după ce în 2020 nu a reușit să atingă acest obiectiv. 

„Nu este vorba doar de mentalitatea liderilor corporativi, ci este important și ca femeile să aibă încredere în ele pentru a deveni manager”, a afirmat Tottori. „Sper ca numirea mea să încurajeze alte femei să încerce lucruri pe care înainte se temeau să le încerce.” 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite