Incident naval în apropiere de Strâmtoarea Ormuz: două petroliere au luat foc în urma unei coliziuni. Pericol latent într-un punct strategic al comerțului global
0Două petroliere s-au ciocnit și au luat foc marți dimineață în apropiere de Strâmtoarea Ormuz, zonă maritimă de importanță strategică, unde în ultimele zile s-au semnalat interferențe electronice persistente, pe fondul escaladării conflictului dintre Iran și Israel. Din fericire, nu au fost raportate victime sau scurgeri de petrol, însă incidentul adaugă o nouă tensiune într-un spațiu deja fragilizat de conflicte regionale.

Coliziunea a avut loc la aproximativ 24 de mile nautice de coasta de est a Emiratelor Arabe Unite. Gărzile de coastă din Emirate au evacuat în siguranță cei 24 de membri ai echipajului de pe vasul Adalynn, direcționându-i către portul Khor Fakkan. În același timp, Front Eagle, al doilea petrolier implicat – deținut de compania norvegiană Frontline – a suferit un incendiu, dar echipajul a fost declarat în afara oricărui pericol, fără semnalarea unor scurgeri de substanțe poluante.
În miezul unei rute vitale pentru energia globală
Strâmtoarea Hormuz, pasaj esențial între Golful Persic și Oceanul Indian, transportă zilnic aproximativ o cincime din consumul mondial de petrol. Conform datelor analizate de Vortexa, între începutul anului 2022 și luna trecută, între 17,8 și 20,8 milioane de barili de țiței și produse petroliere tranzitau zilnic această arteră maritimă.
În contextul tirurilor reciproce de rachete dintre Iran și Israel din ultimele zile, Comandamentul Maritim Combinat – o coaliție multinațională coordonată de SUA – a avertizat în această săptămână cu privire la interferențe electronice masive în apropierea portului iranian Bandar Abbas și în alte puncte din Golf. Aceste perturbări au afectat sistemele de navigație ale vaselor comerciale, sugerând o destabilizare latentă a întregii regiuni maritime.
Întrebări fără răspuns
Petrolierul Front Eagle, încărcat cu două milioane de barili de țiței irakian, se îndrepta către Zhoushan, China. La momentul coliziunii, nava se deplasa cu 13,1 noduri și ar fi executat o virare spre tribord, intrând în coliziune cu pupa babord a vasului Adalynn, aflat în mers către sud-est, cu o viteză de 4,8 noduri. Adalynn, un petrolier de tip Suezmax operat de compania indiană Global Shipping Holding Ltd, naviga fără încărcătură spre Canalul Suez.
Frontline, proprietarul Front Eagle, a confirmat că va demara o investigație, precizând că până în acest moment nu există indicii că incidentul ar fi fost cauzat de factori externi sau atacuri deliberate.
În mod previzibil, autoritățile de la Teheran nu au comentat până în acest moment incidentul. Nici Ministerul de Externe al Emiratelor Arabe Unite și nici terminalul portuar Khor Fakkan nu au răspuns solicitărilor transmise de Reuters marți dimineață.
O strâmtoare sub amenințare
De-a lungul anilor, Iranul a amenințat în repetate rânduri că va închide Strâmtoarea Hormuz ca formă de retorsiune față de presiunile occidentale. Deși marți nu au fost semnalate acțiuni ostile directe, coliziunea celor două nave ridică serioase semne de întrebare privind siguranța maritimă în zonă și reamintește cât de fragil este echilibrul energetic global atunci când tensiunile regionale ating puncte de fierbere.
Iranul ar putea mina Strâmtoarea Ormuz pentru a bloca navele de război americane
Iranul ar putea desfășura mine în Strâmtoarea Ormuz pentru a restricționa accesul navelor militare americane în interiorul Golfului Persic, potrivit unor oficiali americani citați marți de The New York Times.
Alte surse au indicat că Iranul a pregătit rachete și echipamente militare esențiale, gata să vizeze bazele americane în cazul în care SUA intră oficial în conflict.
Totodată, SUA au trimis aproximativ treizeci de avioane de realimentare în Europa, pentru a sprijini avioanele de luptă în apărarea bazelor americane sau pentru a extinde raza de acțiune a bombardierelor implicate într-un posibil atac asupra instalațiilor nucleare iraniene, au adăugat sursele.
Dacă Statele Unite s-ar alătura campaniei Israelului și ar ataca instalația nucleară Fordo, susținută de Iran, milițiile Houthi ar relua aproape sigur atacurile asupra navelor din Marea Roșie, au declarat oficiali americani. Aceștia au adăugat că milițiile pro-iraniene din Irak și Siria ar încerca, cel mai probabil, să atace bazele americane din regiune, scrie The New York Times.
Alți oficiali au precizat că, în cazul unui atac, Iranul ar putea începe să mineze Strâmtoarea Hormuz, cu scopul de a bloca navele americane în Golful Persic.
Comandanții americani au ridicat nivelul de alertă la bazele militare din întreaga regiune, inclusiv în Emiratele Arabe Unite, Iordania și Arabia Saudită. SUA au peste 40.000 de soldați desfășurați în Orientul Mijlociu.
Doi oficiali iranieni au recunoscut că țara ar ataca bazele americane din Orientul Mijlociu, începând cu cele din Irak, dacă SUA s-ar alătura războiului dus de Israel.
„Dușmanii noștri nu vor putea impune voința lor poporului iranian”
Iranul ar viza și orice bază americană din țări arabe care ar participa la un atac, au spus cei doi oficiali.
„Dușmanii noștri trebuie să știe că nu pot ajunge la o soluție prin atacuri militare asupra noastră și că nu vor putea impune voința lor poporului iranian”, a declarat luni ministrul iranian de externe, Abbas Araghchi. Potrivit unui rezumat transmis de Ministerul iranian de Externe, Araghchi le-a spus omologilor europeni, în convorbiri telefonice, că dacă războiul se extinde, responsabilitatea va aparține Israelului și principalilor săi susținători.
Oficiali americani au declarat că Iranul nu ar avea nevoie de multă pregătire pentru a ataca bazele americane din regiune. Armata iraniană are baze de rachete aflate la distanță mică de Bahrain, Qatar și Emiratele Arabe Unite.
Posibilitatea ca forțele americane să intre în război a crescut în ultimele zile, în contextul în care Israelul își continuă ofensiva, iar Iranul a lansat valuri de rachete asupra teritoriului israelian ca răspuns.
Navele evită Strâmtoarea Ormuz, tarifele de transport cresc puternic
Pe fondul intensificării conflictului militar dintre Israel şi Iran, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, una dintre cele mai importante rute strategice pentru comerţul mondial cu petrol şi mărfuri containerizate, transmite CNBC.
Potrivit Asociaţiei Internaţionale a Armatorilor (BIMCO), unele vase ocolesc deja această zonă-cheie, semnalând o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigaţiei.
Atacurile-surpriză lansate de Israel vineri asupra infrastructurii militare şi nucleare iraniene au fost urmate de patru zile de confruntări intense. Această escaladare a determinat armatorii să adopte măsuri sporite de precauţie, nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci şi în Marea Roşie, două puncte esenţiale pentru logistica maritimă globală.
Jakob Larsen, şeful departamentului de securitate din cadrul BIMCO, a declarat pentru CNBC că, deşi majoritatea vaselor continuă să navigheze prin zonă, există un “declin modest” în traficul maritim, pe măsură ce unii operatori preferă să evite riscurile. Deşi organizaţia nu recomandă evitarea unor rute, situaţia actuală introduce o incertitudine semnificativă.
Totodată, în perioade cu ameninţări ridicate, salariile echipajelor şi tarifele de transport cresc, ceea ce poate stimula unele companii să accepte riscul.
Strâmtoarea Ormuz leagă Golful Persic de Marea Arabiei şi este considerată una dintre cele mai critice “gâturi de sticlă” pentru comerţul cu petrol. În 2023, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili, adică 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA (Agenţia pentru Informaţii Energetice a SUA).
În paralel, zona are o importanţă vitală pentru traficul global de containere, mai ales datorită porturilor Jebel Ali şi Khor Fakkan, care funcţionează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud şi Africa de Est. Orice deviere de la această rută poate cauza întârzieri majore în lanţurile de aprovizionare şi creşteri de costuri.
Peter Tirschwell, vicepreşedinte la S&P Global Market Intelligence, a declarat că doar ameninţarea unui conflict în zona Hormuz este suficientă pentru a perturba serios logistica globală, amintind de impactul rebelilor Houthi asupra traficului prin Marea Roşie, care a forţat multe linii maritime să ocolească Africa de Sud.
Datele furnizate de firma de analiză Kpler arată că tarifele de transport ale petrolierelor VLCC din Golful Persic către China au crescut vineri cu 24%, ajungând la 1,67 dolari per baril, cel mai mare salt zilnic din 2025. Deşi prima de risc de război nu a fost încă majorată, asigurătorii avertizează că o eventuală escaladare ar putea duce la o creştere bruscă a costurilor de asigurare.
Compania germană de transport Hapag-Lloyd a confirmat că nivelul de ameninţare în Strâmtoarea Ormuz este “semnificativ”, dar nu consideră că există în prezent un risc imediat care să justifice suspendarea tranzitului. Cu toate acestea, compania menţionează că situaţia se poate schimba “într-un interval foarte scurt”.
Deşi nu s-au înregistrat încă atacuri directe asupra navelor comerciale în zonă, climatul de nesiguranţă apasă asupra pieţelor. Impactul direct se vede deja în creşterea tarifelor, rerutări costisitoare şi încordarea lanţurilor de aprovizionare, iar orice deteriorare suplimentară a situaţiei ar putea avea efecte globale semnificative asupra preţurilor la energie şi bunuri.