Crema de albire pentru femeile din India: Insultă sau afacere?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Speranță la tub” pentru femeile din India: crema de albire face furori FOTO: AlJazeera
„Speranță la tub” pentru femeile din India: crema de albire face furori FOTO: AlJazeera

Feministele din cea mai mare democrație a lumii, India, sunt supărate din cauza unei reclame la o cremă de albire a zonelor intime femeiești.

O reclamă recentă din India pentru „Clean and Dry”, un gel intern care promite albirea părților intime, a ajuns să fie un subiect de dispută în țară. Reclama TV arată o femeie nefericită în compania soțului ei, el fiind foarte interesat de ziarul de dimineață și nu de ea. După folosirea gelului intim, femeia apare în pantaloni scurți și îi face cu ochiul bărbatului care vine și o ia în brațe, sugerând revenirea fericirii conjugale. Textul reclamei spune următoarele: „Viața femeilor va fi acum mai proaspătă, mai curată și, cel mai important, mult mai deschisă și mai plină de pasiune.”

Insultă pe față

Țara a luat foc. Bloggerii și comentariile pe Twitter au blamat reclama controversată. Și nu doar ei, la fel au făcut și editorialiștii și chiar doctorii, scrie AlJazeera.

Indianul Rupa Subramanya, o figură publică foarte populară pe Twitter, a numit această reclamă de 25 de secunde „insulta extremă” pentru femeia indiană. Editorialistul Deepanjana Pal scrie: „În timp ce campania de produse cosmetice «Fair and Lovely» a adus o ofensă rasismului nostru înnăscut prin campaniile publicitare timpurii, intenția produselor, precum deodorantele de albire, cremele și produsele igienice, pare acum mult mai perfidă”.

„Fair and Lovely” este o cremă de față indiană care promite femeilor cu tenul închis, un ten mai alb. A avut un succes imens încă de la ieșirea ei pe piață, în 1978. Producătorii cremei au spus că „femeile indiene au găsit speranță la tub” și susțineau că au descoperit „caracteristica de albire a pielii a niacinamidei”, fapt ce a condus la invenția produsului lor.

De atunci, cosmeticele și cremele de albire continuă să domine piața indiană și multe branduri internaționale, inclusiv Revlon, L'Oreal și Garnier, au invadat piața cosmeticelor indiene cu loțiuni de protecție solară și creme de albire. ”Clean and Dry”, vândut cu 100 de rupii (aproximativ 6 lei), este considerat a fi un preț mediu și mult mai accesibil decât variantele străine.

Regizorul reclamei „Clean and Dry”, Alyque Padamsee a susținut în fața ziariștilor indieni că reacția la reclamă este exagerată. „E greu de negat că produsele de albire stârnesc furia activiștilor. Rujul este folosit să facă buzele mai roșii, crema de albire este folosită să facă tenul mai alb. Unde e problema?”, se întreabă regizorul.

Problema este că prezintă un punct de vedere distorsionat, spun criticii. Frumusețea se bazează pe culoarea pielii, lucru susținut în fața femeilor indiene care au tenul închis. Chiar și în zilele noastre în orașele moderne, cererea pentru miresele cât mai deschise la ten este mai mare, mai ales în secțiunile matrimoniale și pe internet. 

„Vaseline”, un brand de cosmetice, a încercat să-și promoveze crema de albire a tenului pentru bărbați printr-o aplicație Facebook care îi reprezenta cu tenul mai alb. Actorul bollywoodian Shah Rukh Khan a sprijinit produsele de albire, inclusiv crema „Fair and Handsome” (Alb și Chipeș), after-shave-ul și săpunul de față pentru bărbați.

Sănătate și albire

Doctorii avertizează că produsele de albire pot cauza boli.

„Trebuie să știm exact efectul acestor produse care par inutile, dar care plantează noțiuni ca «frumusețe» în mintea femeilor”, a spus doctorul Sachin Dhawan, un cunoscut dermatolog și consultant pentru multe clinici dermatologice din New Delhi și Gurgaon.

Multe dintre produsele de albire pot conține agenți de decolorare care pot cauza iritații și reacții alergice puternice, după o folosire îndelungată, mai ales în zonele intime”, spune Dhawan.

Doctorul Joyeeta Basu din New Delhi spune că efectele pe termen lung ale cremelor de albire nu sunt încă documentate. „Nu au fost făcute studii de-a lungul mai multor ani pentru a constata dacă acestea au efecte negative, așa că nu pot fi blamate atât de dur până când nu li se dovedește toxicitatea”, spune doctorița Joyeeta.

Explozie cosmetică

Cremele de albire se vând foarte bine și industria cosmetică din India este înfloritoare. 

Popularitatea crescută a produselor cosmetice, inclusiv a cremelor și a loțiunilor pentru ten și cosmeticelor antirid, a fost atribuită numărului din ce în ce mai mare al femeilor din câmpul muncii.

„Protestele împotriva produselor de albire sunt foarte mici, deoarece femeile din India și din orașele și zonele rurale, au primit cu brațele deschise posibilitate de a-și face operații estetice și de a folosi cosmetice”, declară doctorul Dhawan.

În timp ce feministele și mediatorii sociali găsesc jignitoare aceste produse de albire, creșterea vânzărilor ne arată o altă față a poveștii. 

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite