Scufundarea iahtului miliardarului Mike Lynch se datorează unei erori umane. Ce spune directorul firmei care a construit ambarcațiunea

0
Publicat:

Giovanni Costantino, din grupul care deține constructorul Bayesian, spune că acesta nu s-ar fi putut scufunda decât dacă o trapă era deschisă.

Ultimele imagini cu iahtul Bayesian al lui Mike Lynch înainte de scufundare YouTube CBC News
Ultimele imagini cu iahtul Bayesian al lui Mike Lynch înainte de scufundare YouTube CBC News

Superyacht-ul care s-a răsturnat în largul coastei Siciliei în această lună, în care au murit magnatul britanic al tehnologiei Mike Lynch și alte șase persoane, s-ar fi putut scufunda doar din cauza unei erori umane, potrivit directorului executiv al companiei care deține constructorul navei, potrivit theguardian.com.

Se crede că nava Bayesian a fost lovită de o rafală de vânt asociată furtunilor care a provocat răsturnarea și scufundarea navei în câteva minute. Printre victime s-au numărat Lynch și fiica sa în vârstă de 18 ani, Hannah. Cincisprezece persoane au supraviețuit, inclusiv soția lui Lynch, a cărei companie deținea nava Bayesian.

„Primul gând când am citit știrea despre scufundare a fost că a existat o problemă legată de gestionarea ambarcațiunii sau de faptul că este posibil ca iahtul să se fi lovit de o stâncă”, a declarat Giovanni Costantino, directorul executiv al Italian Sea Group, care deține producătorul Bayesian, Perini Navi.

„Dar când pasagerii au declarat că nu au auzit un zgomot puternic la bord, ceea ce ar fi însemnat că iahtul a lovit un recif, mi-am dat seama că iahtul a luat apă din cauza unei trape care a fost lăsată deschisă. Altfel, bayesianul nu se poate scufunda”.

Procurorii italieni au plasat trei membri ai echipajului sub anchetă pentru omor prin imprudență și naufragiu, inclusiv căpitanul iahtului, James Cutfield, 51 de ani, din Noua Zeelandă. Faptul că sunt anchetați în Italia nu implică vinovăția și nu înseamnă că vor urma acuzații oficiale.

Iahtul a fost construit de Perini în 2008 și numit Salute. Lynch l-a achiziționat în 2014 și i-a schimbat numele în Bayesian, după matematicianul Thomas Bayes, din secolul al XVIII-lea, ale cărui lucrări privind probabilitățile au influențat gândirea profesională a lui Lynch.

Perini Navi a fost fondată în 1983 și a intrat în faliment în februarie 2021. În luna decembrie a aceluiași an, grupul italian Sea Group a asigurat achiziționarea mărcii și a mai multor proprietăți Perini pentru 80 de milioane de euro. Compania lui Costantino nu poartă nicio responsabilitate pentru navele construite de Perini Navi înainte de achiziția sa, inclusiv Bayesian.

Cu toate acestea, el a declarat că are sentimentul datoriei de a arăta sprijin și de a apăra marca Perini. „Șapte oameni au murit la bordul unei nave cu marca noastră, motiv pentru care vreau să vorbesc, de asemenea, din respect și apropiere față de familiile care și-au pierdut rudele și prietenii”, a spus Costantino. „Îmi imaginez că echipajul trece prin cel mai rău moment din viața lor. Cu toate acestea, ceva în modul în care au gestionat situația nu a funcționat. A existat un lanț de erori umane”.

După incident, Costantino a aprofundat rutele maritime ale Bayesianului din acea noapte, a revizuit buletinul meteo care prezicea apropierea unei furtuni și a examinat imaginile de pe camerele de supraveghere care au surprins ultimele momente ale scufundării navei.

Vântul puternic a sosit la ora 3.50 dimineața”, a declarat el. „Până în acel moment, Bayesian era încă ancorat. De la 3.50 la 4.03, nava s-a mișcat pe măsură ce era târâtă de vânt, înclinându-se spre partea unde există o trapă laterală care duce la garaj[unde sunt depozitate jetski-uri, gonflabile și alte echipamente pentru sporturi nautic]. În garaj, există o altă ușă care duce la sala motoarelor. Dacă acea ușă era deschisă, înseamnă că apa a intrat și în sala motoarelor, provocând scufundarea inevitabilă.”

Inginerul navei, Tim Parker Eaton, care era responsabil de sala motoarelor, și marinarul Matthew Griffith sunt, de asemenea, anchetați.

Procurorii italieni au sugerat că scufundarea ar fi putut fi rezultatul unei erori umane, dar oficialii au indicat, de asemenea, că ar fi dificil să se efectueze o anchetă aprofundată fără recuperarea epavei.

Costantino a declarat că nave precum Bayesian trebuie să fie capabile să plutească chiar dacă un singur compartiment este inundat. „Pot să vă spun cu certitudine că nava a luat apă în aceste 13 minute. A luat apă nu numai inundând garajul, ci și sala mașinilor”, a spus el.

În ultimele zile, experții, marinarii și căpitanii au speculat cu privire la eventualele deficiențe în gestionarea incidentului sau a navei care ar fi putut duce la scufundare. Cu toate acestea, ei subliniază că acestea sunt doar presupuneri, iar familiile victimelor vor trebui să aștepte finalizarea investigațiilor pentru a înțelege ce s-a întâmplat.

Costantino a mai spus că Sir Robert Baden Powell, un velier sub pavilion olandez construit în 1957 și aflat la aproximativ 150 de metri (492ft) de Bayesian în momentul furtunii, nu a suferit daune.

„O navă din acei ani nu poate avea tehnologia de pe Bayesian”, a spus el. „Cu toate acestea, nava respectivă nu a suferit daune. Echipajul său a pregătit-o bine pentru a face față furtunii. Ei au reușit chiar să ofere asistență navei Bayesian”.

El a adăugat: „Pescarii locali nu au ieșit în acea noapte. Acești oameni au luat în serios condițiile meteorologice. Cum de echipajul de pe Bayesian nu a luat în serios buletinul meteorologic? Mă străduiesc să explic. Cum de, atunci când și-au dat seama că pierd nava, nu s-au gândit la salvarea pasagerilor care se aflau în cabine? În acest moment, numai Dumnezeu știe”.

Avocații lui Cutfield au declarat că „lucrează în prezent alături de alți reprezentanți legali pentru a evalua strategia de apărare și a revizui aspectele tehnice ale cazului”.

Costantino este optimist că ancheta va face lumină asupra tragediei. „Mă aștept ca adevărul să iasă la iveală, de dragul dreptății pentru cei care au murit.”

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite