Macron face primul pas împotriva strategiei lui Biden privind mașinile electrice

0
Publicat:

Franța, unde se află mari producători de automobile precum Renault și Stellantis, își va adapta măsurile existente care încurajează achizițiile de vehicule ecologice pentru a recompensa în mod specific producătorii europeni până la sfârșitul acestui an, a declarat președintele Emmanuel Macron, făcând apel la restul Uniunii Europene să ia măsuri similare, relatează Politico.

FOTO: EPA-EFE
FOTO: EPA-EFE

„Vom fi prima țară europeană care va modifica criteriile de alocare a bonusului auto”, a declarat Macron într-un discurs la Palatul Elysée, în timpul unui eveniment privind reindustrializarea, în cadrul căruia a luat cuvântul și comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton. „Este o mică revoluție pe care vrem să o aducem la nivel european”, a spus Macron.

Macron a atacat subvențiile acordate în cadrul Legii privind reducerea inflației a lui Joe Biden, care încurajează consumatorii să „cumpere produse americane” atunci când vine vorba de mașini electrice și oferă alte avantaje industriei ecologice naționale. El a agitat și mai mult apele cu Washingtonul luna trecută, după o vizită la Beijing, când a susținut că Europa nu ar trebui să acționeze ca „discipoli” ai SUA atunci când vine vorba de apărarea Taiwanului de China.

Cu toate acestea, noile măsuri franceze ar viza și China, care subvenționează, de asemenea, producătorii auto locali.

„De ce ar trebui să fim singurul loc din lume care susține ceea ce este produs de concurenți? Nu le vom închide ușa, dar, din moment ce au deja politici necooperante, nu îi vom sprijini și mai mult cu măsuri de ajutor”, a spus el, referindu-se la faptul că, în prezent, companiile americane și chineze pot beneficia de stimulente franceze pentru consumatorii care cumpără bunuri ecologice, precum vehicule electrice și panouri solare.

„Acest lucru nu înseamnă că suntem o țară protectoare, nu vom închide piața, dar nu vrem să folosim banii contribuabililor francezi pentru a accelera industrializarea non-europeană”, a adăugat Macron.

Liderii UE sunt, în general, îngrijorați de schema de subvenții ecologice a lui Biden, temându-se că aceasta va împiedica producția pe continent și va împinge companiile spre SUA pentru a beneficia de pachetul de 369 de miliarde de dolari. Comisia Europeană și-a exprimat îngrijorarea la Organizația Mondială a Comerțului, alături de Coreea de Sud, Japonia, China și Rusia, susținând că aceasta discriminează în mod incorect producătorii străini.

Dar Franța, sub conducerea lui Macron, a jucat un rol mai pronunțat de polițist rău în discuțiile cu Washingtonul menite să găsească o soluție.

„Nu vrem să depindem, nu suntem meniți să devenim consumatori pentru industria americană”, a declarat joi Macron.

Noile măsuri vor face parte dintr-un viitor „proiect de lege privind industria verde”, care urmează să fie adoptat în cadrul unei ședințe de guvern săptămâna viitoare și să treacă prin parlament în această vară. Textul, propus de ministrul Economiei și Finanțelor, Bruno Le Maire, va include și alte măsuri inspirate de planul american, cum ar fi credite fiscale pentru sectoare precum bateriile, pompele de căldură, energia eoliană și solară, care, potrivit lui Macron, ar putea genera investiții noi în valoare de 20 de miliarde de euro până în 2030.

„Ne va permite să reducem masiv importurile de piese strategice din alte țări... făcând acest lucru, ne vom realinia cu China și Statele Unite”, a declarat Macron.

China în oglinda retrovizoare

În timp ce o mare parte din atenția Bruxelles-ului s-a concentrat pe impactul schemei americane asupra producătorilor de automobile, mulți experți susțin că Franța are mai mult de ce se teme de Beijing decât de Washington atunci când vine vorba de vehiculele electrice.

Modificarea subvențiilor pentru mașini nepoluante pentru a se asigura că acestea beneficiază doar de producția locală este exact genul de politică pe care directorii de automobile o cer de luni de zile pentru a-și susține propriile eforturi de a contracara atât sporul de investiții din America, cât și mărcile auto insurgente din China.

Constructorii chinezi de automobile - deja lideri mondiali în tehnologia bateriilor - și-au dublat anul acesta eforturile de a pătrunde pe piața auto europeană, mărci precum BYD, Nio și Great Wall intensificându-și planurile de vânzări pe continent.

„Francezii sunt cei mai expuși la invazia chineză în domeniul auto, deoarece se îndreaptă direct spre segmentul lor de preț, iar producătorii auto locali nu au o valoare de marcă atât de mare ca în Germania”, a declarat Matthias Schmidt, analist al pieței auto.

Acest lucru reprezintă o amenințare majoră pentru mărcile europene tradiționale, care sunt deja împovărate de costurile de renunțare la motoarele cu combustie, în conformitate cu noile norme UE care impun o tranziție la vânzarea exclusivă a modelelor electrice până în 2035.

De aceea, Macron îndeamnă acum Bruxelles-ul să adopte o abordare similară pentru a favoriza producția europeană de baterii în detrimentul concurenților străini.

„Nu vreau ca Europa să sprijine bateriile care nu sunt fabricate în Europa în cadrul legislației sale privind bateriile, pentru că nici americanii, nici chinezii nu ajută bateriile fabricate în Europa”, a declarat el.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite