Cei mai influenţi moguli de presă din Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Se ştie că un om informat este un om puternic, dar oare cât de influenţi pot fi cei care deţin instrumentele de furnizare a informaţiei? Iată câţiva dintre cei mai influenţi moguli de presă din Europa, care au reuşit mereu să răspundă eficient şi să reinventeze sub presiunea dezvoltării rapide a tehnologiei, fluctuaţiilor economice şi evoluţiei societăţilor. Lista a fost întocmită de Politico.

Fraţii gemeni David şi Frederick Barclay

Cei doi miliardari britanici octogenari (81 de ani) deţin din 2004 The Telegraph Group, format din The Daily Telegraph, The Sunday Thelegraph şi The Spectator. Cotidianul The Telegraph, apropiat conservatorilor, este cea mai vândută publicaţie din Marea Britanie. Cu toate acestea, potrivit unor zvonuri, cei doi fraţi ar intenţiona să-l vândă. Însă purtătorul de cuvânt al fraţilor Barclay a respins zvonurile, dând asigurări că ei „nu încearcă să scape“ de publicaţie. Conform unui expert, The Telegraph poate fi evaluat la 470-540 de milioane de euro.

image

David (stânga) şi Frederic Barclay FOTO dailymail.co.uk

Silvio Berlusconi

Fostul premier al Italiei (79 de ani) este unul dintre cei mai bogaţi şi mai puternici oameni de afaceri din ţara sa, în mare datorită imperiului său media. El deţine grupul de presă Mediaset şi editura Mondadori. Mediaset este cel mai important grup de presă din Italia şi unul dintre cele mai influente în Europa, având posturile de televiziune Canale 5, Italia 1 şi Rete 4 în Italia, Telecinco şi Cuatro în Spania şi Nessma în Tunisia. În opinia analistului media François Godard, Silvio Berlusconi ar putea intenţiona în acest an să-şi vândă grupul pe fondul concurenţei radioteleviziunii publice Rai, puternic susţinută de Guvernul Renzi, şi din cauza economiei tulbure a Italiei.

Vincent Bolloré

image

FOTO AFP

Omul de afaceri francez (63 de ani) şi-a început aventura în presă în 2014, odată cu preluarea grupului Vivendi, al doilea la nivel mondial în industria divertismentului după The Walt Disney Company şi unul dintre principalii furnizori de conţinut din Europa. Odată cu venirea lui Bolloré, Vivendi a început o vastă ofensivă în media şi telecomunicaţii, fiind format în prezent din Dailymotion, Groupe Canal+, Universal Music Group, Radionomy Group etc. „Bolloré este cu siguranţă un vizionar“, spune Claudio Aspesi, analist la Bernstein.

Adam Crozier

image

FOTO The Telegraph

Omul de afaceri scoţian (51 de ani) a preluat ITV în 2010 şi a reuşit să-l transforme într-unul dintre cele mai importante grupuri de televiziune din Europa. ITV şi-a asigurat 36% din piaţa de publicitate din Marea Britanie, iar, potrivit unor experţi, e doar o chestiune de timp până când acest grup va fi înghiţit de un gigant străin dornic să se extindă în Europa. Valoarea de piaţă a ITV a crescut de cinci ori în ultimii cinci ani, ajungând la aproape 15 miliarde de euro.

Mathias Döpfner

image

FOTO computerbild.de

Fostul jurnalist german (52 de ani) conduce gigantul media Axel Springer, care deţine acţiuni la Bild şi Die Welt. În septembrie 2015, Axel Springer a anunţat că a achiziţionat, cu 306 milioane de euro, 88% din portalul economic Business Insider. De asemenea, Axel Springer deţine acţiuni la Politico Europa. Odată cu lansarea propriului agregator de ştiri Upday, „Axel Springer va începe să devină un jucător global“, apreciază Ken Doctor, analist media şi editorialist la Politico.

Patrick Drahi

image

FOTO SIPA

Miliardarul francezo-israelian (52 de ani) născut la Casablanca, în Maroc, a reuşit în numai doi ani să facă din Altice unul dintre cei mai importanţi operatori de cablu TV şi telecomunicaţii de pe ambele maluri ale Atlanticului. Grupul, cu sediul în Luxemburg, a avut în 2015 o cifră de afaceri estimată la 14 miliarde de euro, datorită Altice Media Group, SFR, Numericable, Numericable Belux, Completel, Portugal Telecom, Virgin Mobile etc. Altice deţine acţiuni la publicaţiile de stânga Liberation şi L’Express şi are opţiunea de a cumpăra BFM TV, cel mai important post de ştiri din Franţa.

Maurice Lévy

image

FOTO thedrum.com

Omul de afaceri francez (73 de ani), născut la rândul său în Maroc, este considerat o eminenţă cenuşie a presei franceze. Influentul milionar conduce din 1987 Publicis Groupe, o multinaţională din industria publicităţii cu sediul în Franţa. El s-a concentrat pe dezvoltarea internaţională a grupului, care, sub mandatul său, a devenit a treia multinaţională de publicitate la nivel mondial, având subsidiare în 104 ţări. „Napoleon din industria publicităţii“ pledează pentru toleranţă şi diversitate şi este considerat unul dintre cei mai performanţi directori de companii.

Rupert Murdoch

image

FOTO AP

Miliardarul australiano-american (84 de ani) a fost acţionar majoritar la News Corporation, al doilea cel mai mare conglomerat media din lume. Pe fondul scandalului de la News Of The World, privind ascultarea ilegală a unor conversaţii telefonice, grupul s-a scindat în iunie 2013 în News Corp şi 21st Century Fox. News Corp  deţine active importante la Dow Jones&Company, HarperCollins, New York Post şi News International, prin care Rupert Murdoch rămâne foarte influent în Marea Britanie şi implicit în Europa. Criticii îl acuză de faptul că îşi foloseşte imperiul media pentru a promova idei conservatoare.

Larry Page şi Mark Zuckerberg

image

Larry Page (stânga) şi Mark Zuckerberg (dreapta) FOTO firstpost.com

Cofondatorul Google (42 de ani) şi cofondatorul reţelei de socializare Facebook (31 de ani) exercită o influenţă puternică asupra presei prin produsele pe care le-au dezvoltat. Presa este nevoită să fie atentă la noile produse dezvoltate de cele două companii pentru testarea calităţii informaţiei şi distribuirea acesteia. „Deciziile lor, ţinând cont de puterea asupra distribuirii informaţiei, va avea o influenţă majoră asupra vieţii private, supravegherii, calităţii ştirilor şi a dezbaterii în spaţiul public european“, apreciază George Brock, profesor de jurnalism la Universitatea din Londra. În prezent, numeroase publicaţii europene apelează la instrumentul „instant articles“, în speranţa de a atrage cât mai mulţi cititori de pe Facebook. În acest context, Google încearcă să răspundă cu Digital News Initiative, un proiect în valoare de 150 de milioane de euro dedicat jurnalismului digital.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite