Abandonarea navelor în larg, noul „joc al contrabandiştilor de fiinţe umane” pentru a aduce refugiaţi în Europa

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava Ezadeen a fost părăsită la 130 de kilometri de coastele Italiei FOTO AP
Nava Ezadeen a fost părăsită la 130 de kilometri de coastele Italiei FOTO AP

De la începutul săptămânii, două nave care transportau peste o mie de imigranţi din Orientul Mijlociu şi Africa au fost abandonate de echipaj în apele periculoase din sudul Italiei. Potrivit unei analize „The Guardian”, acestea nu sunt incidente izolate, ci reprezintă noua strategie a „contrabandiştilor de fiinţe umane” pentru a aduce în Europa refugiaţi de la care primesc bani grei.

O „navă-fantomă“ care transporta sute de imigranţi, abandonată de echipaj, a fost interceptată în apele periculoase din sudul Italiei. Paza de coastă italiană a lansat o operaţiune de salvare, iar, ulterior, nava identificată ca fiind „Ezadeen“ a fost remorcată la Portul Corigliano.

Navă de marfă „Ezadeen“, înmatriculată în Sierra Leone, care a ridicat ancora de pe un port turcesc săptămâna aceasta, a fost găsită în derivă, fără căpitan, vineri, la aproximativ 130 de kilometri de coastele Italiei. Nava a fost părăsită de echipaj, iar paza de coastă italiană a fost nevoită să intervină pentru a preveni un dezastru şi pentru a salva vieţile a celor 450 de oameni la bord, mulţi dintre ei consideraţi a fi refugiaţi sirieni.

„Suntem fără echipaj, ne îndreptăm către coasta italiană şi nu este nimeni la conducerea ambarcaţiunii“, a fost mesajul transmis prin radio de o femeie aflată pe vas către autorităţile italiene, a spus purtătorul de cuvânt al pazei, Fillippo Marini, pentru „The Guardian”. Înainte ca nava să fie remorcată pe portul Corigliano, autorităţile italiene au ajuns cu elicopterul în zona unde „Ezadeen“ plutea în derivă.

Abandonul navelor, noua strategie a traficanţilor

Leonard Doyle, purtător de cuvânt al IOM (International Organization for Migration), un organism al ONU care se ocupă de imigranţi, a spus că „jocul contrabandiştilor“ a ajuns acum la un nivel nou, foarte periculos. „Contrabandiştii se joacă cu vieţile vulnerabile ale oamenilor - bărbaţi, femei şi copii care fug de război – părăsindu-i în larg. Însă ei ştiu, chiar şi în aceste condiţii, că autorităţile italiene vor fi forţate să intervină pentru a le salva vieţile“.

Ezadeen nava imigranti Italia FOTO AP

Foto dreapta: imigranţi pe nava „Ezadeen” aşteptând ca aceasta să acosteze pe coastele regiunii italiene Puglia / Sursă: AP

Strategia lor, crede Doyle, este de a transporta ilegal imigranţi pe o navă care să fie apoi intercetată de autorităţile maritime de frontieră şi care este adesea împiedicată să ajungă aproape de ţărmurile italiene. Însă, odată ajunşi la câteva mile de Italia, contrabandiştii părăsesc nava, forţând astfel auorităţile italiene să intervină, pentru a salva vieţile celor de pe navă.

A doua navă abandonată în ultimele 4 zile

„Ezadeen“ este a două navă, în doar patru zile, care a fost găsită fără pilot. La începutul săptămânii acesteia, mai mult de 600 de imigranţi au fost salvaţi de paza de coastă italiană, după ce nava moldovenească Blue Sky M pe care se aflau aceştia a fost găsită pe pilot automat în sudul Italiei, după ce echipajul ar fi sărit de pe navă. Marina italiană a reuşit să aducă nava în siguranţă în portul Gallipoli.

Mii de imigranţi au murit încercând să ajungă în Europa

Luna trecută, o altă navă de marfă cu aproximativ 700 imigranţi din Siria, Afganistan şi Irak care încercau să ajungă în Europa, a fost remorcată de paza de coastă elenă, după ce motorul navei s-a defectat.

Potrivit estimărilor făcute de oficiali, în 2014, mai mult de 30.000 de imigranţi ilegali din Orientul Mijlociu şi Asia de Sud-Vest au ajuns singuri în Grecia. Iar organizaţia nonguvernamentală Amnesty International estimează că 2.500 de oameni au murit, anul trecut, încercând să traverseze Marea Mediterană. Înaltul Comisariat pentru Refugiaţi al Naţiunilor Unite (UNHCR) a declarat, totodată, că aproape 160.000 de imigranţi au ajuns, pe mare, în Italia, anul trecut.

Traseul navezi „Ezadeen“ din octombrie 2014 oână în ianuarie 2015

Potrivit „The Guardian”, nava a plecat în octombrie din Tartus, al doilea cel mai mare port din Siria, urmând să ajungă în sudul Ciprului. După ce a navigat de-a lungul portului Famagusta, în nordul Ciprului, a navigat în apropierea Turciei. În ultima săptămână şi jumătate a mers spre vest, din Turcia, de-a lungul coastei mediteraneene. Nava a continuat în direcţia vest, la nord de Creta, apoi a schimbat direcţia şi poziţia spre nord, mergând  de-a lungul coastei Greciei, înainte de a ajunge în derivă în largul Italiei, unde se pare că a fost abandonată.

ezadeen ruta


Citeşte şi:

Misterele vasului Blue Sky M, la bordul căruia s-au descoperit bărbaţi înarmaţi. Nava cu 700 de pasageri a fost vândută recent de o româncă unui sirian

Vasul Blue Sky M, care a transmis un mesaj SOS după ce la bord s-au descoperit mai mulţi bărbaţi înarmaţi, a aparţinut până de curând unei firme din Constanţa.

FOTO Vasul moldovenesc Blue Sky M a ajuns în portul italian Gallipoli. Sute de imigranţi sirieni şi kurzi sunt la bord

Nava cargo Blue Sky M, care a trimis un semnal SOS ieri pentru că ar fi avut 700 de imigranţi clandestini şi persoane înarmate la bord a andocat în portul italian Gallipoli, potrivit BBC.

Nava moldovenească a anulat semnalul de alarmă şi se îndreaptă spre Italia, unde va fi percheziţionată de trupele speciale

Un vas cu aproximativ 700 de pasageri a transmis marţi un SOS pe când se afla în Marea Ionică, în largul coastelor insulei greceşti Corfu, după ce la bord au fost depistaţi mai mulţi bărbaţi înarmaţi. Vaporul navighează sub steag moldovenesc şi este deţinut de o companie înregistrată în România.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite