Numărul de proteste ale muncitorilor din fabricile chineze s-a triplat după ridicarea restricțiilor antiepidemice

0
Publicat:

Manifestațiile muncitorilor s-au triplat în acest an, pe măsură ce țara depășește restricțiile draconice privind coronavirusul, relatează The Guardian. 

FOTO: EPA-EFE
FOTO: EPA-EFE

Protestele din China sunt adesea de mică amploare. La 17 mai, o mână de muncitori de la o fabrică de purificatoare de aer din Xiamen, un oraș de coastă din provincia Fujian, în sud-estul Chinei, s-au adunat pentru a cere plata salariilor care, spuneau ei, erau restanțe. Protestul a fost liniștit, dar a fost una dintre cele aproape 30 de demonstrații similare numai în această lună.

Odată cu redeschiderea fabricilor din China și abandonarea măsurilor draconice privind coronavirusul, muncitorii intră și ei în grevă într-un ritm remarcabil.

În acest an, în China au avut loc deja cel puțin 130 de greve în fabrici, aproape triplu față de întreg anul 2022, potrivit datelor colectate de China Labour Bulletin (CLB), o organizație neguvernamentală cu sediul în Hong Kong.

Baza de date a CLB este departe de a fi cuprinzătoare - conform propriilor sale estimări, aceasta surprinde aproximativ 5%-10% din toate incidentele de acțiune colectivă din China. Dar, în absența oricăror statistici oficiale, CLB oferă o imagine de ansamblu a conflictelor și negocierilor care au loc în întreaga țară.

„Noua eră” a grevelor post-Covid

Iar anul acesta, China pare să intre într-o „nouă eră” a grevelor din fabrici post-Covid, a declarat Eli Friedman, profesor la școala de relații industriale și de muncă de la Universitatea Cornell din New York.

Pentru majoritatea grevelor, cauza principală sunt banii. Deși economia Chinei își revine treptat după ce a fost lovită în timpul celor trei ani de măsuri stricte de tip „zero-Covid”, fabricile încă se luptă. Iar înrăutățirea relațiilor politice dintre SUA și China începe să se facă simțită în economie. Într-un sondaj guvernamental lunar realizat în rândul a 3.000 de fabrici din China, toți cei 13 indicatori ai activității economice - inclusiv comenzile noi și prețurile - au scăzut în aprilie.

În condițiile în care banii sunt puțini, multe fabrici au recurs la neplata muncitorilor, la plata cu întârziere sau la găsirea unor modalități de a-i concedia fără a plăti indemnizații, cum ar fi prin relocarea într-un loc unde este imposibil pentru aceștia să se deplaseze pentru angajare.

Poate că China este un stat autoritar, dar protestele împotriva șefilor de companii sunt ceva obișnuit. Deși a existat o scădere a acestor incidente în timpul pandemiei, incidentele mici și izolate legate de probleme specifice - de obicei neplata salariilor - sunt omniprezente în fabricile și pe șantierele de construcții care alimentează economia țării și a lumii.

Anul trecut, sute de muncitori de la fabrica Apple iPhone a grupului tehnologic Foxconn din Zhengzhou, provincia Henan, au intrat în conflict cu poliția după proteste turbulente legate de întârzieri la plata primelor.

Amploarea acelor demonstrații și faptul că acestea au avut loc în timp ce populația era furioasă din cauza restricțiilor pandemice au atras atenția pe scară largă pe rețelele de socializare. Dar, de obicei, incidentele sunt limitate și nu au nicio legătură cu o mișcare mai amplă a muncitorilor.

Intoleranță față de sindicatele independente

Un paradox din inima regimului comunist este că partidul muncitorilor nu tolerează sindicatele independente.

„Aceasta este o ironie la fel de mare ca și un sistem comunist care îmbrățișează consumerismul”, a declarat Jeffrey Wasserstrom, profesor de istorie chineză la Universitatea din California, Irvine. Toți lucrătorii din China au dreptul de a se înscrie într-un sindicat, dar acesta trebuie să fie afiliat la Federația Sindicatelor din întreaga Chină (ACFTU), un organism guvernamental. Acest lucru are ca rezultat o „încredere zero” între  muncitori și sindicate, a declarat Friedman. ACFTU este, a adăugat el, un „factor complet neimplicat în viața oamenilor”.

Unii s-ar fi putut aștepta ca mișcarea muncitorilor din China să se dezvolte altfel. În anii 1990, când China se pregătea să adere la Organizația Mondială a Comerțului în 2001, guvernul a început să introducă legi pentru a proteja drepturile lucrătorilor.

Acest lucru a culminat cu legea privind contractul de muncă din 2008, care le dă dreptul lucrătorilor la un contract scris și la indemnizații de concediere. Dar, ca în multe alte țări, angajatorii au găsit curând modalități de a ocoli aceste obligații.

După 2008, „tot mai multe fabrici au angajat lucrători temporari sau lucrători prin agenții - au găsit o mulțime de modalități diferite de a se sustrage de la responsabilitate”, a declarat Aidan Chau, cercetător la CLB.

Mai puțin de jumătate dintre lucrătorii migranți - persoanele care se mută în orașe pentru a ocupa locuri de muncă prost plătite în fabrici și în construcții - au contracte de muncă. 

Un alt grup de lucrători care suferă din cauza lipsei de contracte formale sunt cei din economia gigant.

În aprilie, sute de șoferi de la Meituan, una dintre cele două platforme principale de livrare de alimente din China, au intrat în grevă în Shanwei, un oraș din provincia Guangdong, din cauza salariilor mici și a faptului că sunt presați să conducă în condiții periculoase și ploioase.

Acțiunea a fost surprinzătoare prin numărul de lucrători pe care au reușit să îi organizeze și prin faptul că au atras sprijinul șoferilor din întreaga țară, precum și al consumatorilor.

În epoca post-pandemică, acțiunea colectivă a fost „remarcabilă”, a declarat Chau, mai ales după ce Chen Guojiang, un livrator de mâncare a fost arestat în Beijing în 2021 pentru că a făcut plângeri similare. Acest lucru „a trimis un semnal către muncitori”, a spus Chau.

„Grevele obțin uneori mici victorii pentru a-i face pe oameni să se întoarcă la muncă, dar uneori se fac mici concesii și organizatorii sunt pedepsiți”, a declarat Wasserstorm. 

Dar în greva de luna trecută de la Meituan, compania a părut să dea înapoi, întâlnindu-se cu mai mulți dintre muncitori. Simpatia publicului pentru șoferi a ajutat cazul lor, potrivit lui Chau. Dar oricine speră să facă agitație pentru revendicări mai mari s-a înșelat. Chen a postat un videoclip pe contul său WeChat în 2022 în care părea să fi fost eliberat, dar a încetat să mai vorbească despre greve.

China

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite