China vrea să transforme criza tarifelor lui Trump într-o oportunitate strategică. „Nu putem tolera intimidarea”
0În loc să cedeze presiunii SUA, China a transformat noile tarife impuse de Trump într-o oportunitate strategică, promițând deschidere economică și ripostând cu măsuri ferme.

În timp ce țările din întreaga lume se grăbesc să negocieze concesii în urma escaladării războiului comercial global de către președintele american Donald Trump, China a adoptat o abordare diferită. În mai puțin de 48 de ore de la anunțul lui Trump privind noile tarife care au zdruncinat piețele, a doua cea mai mare economie a lumii a răspuns rapid cu propriile măsuri punitive împotriva bunurilor și companiilor americane, scrie CNN.
„Tarifele impuse de SUA vor avea un impact (asupra Chinei), dar ‘cerul nu se va prăbuși’”, a scris duminică un comentariu publicat în People’s Daily, publicația oficială a Partidului Comunist Chinez.
„De când SUA a declanșat (primul) război comercial în 2017 – indiferent cum au atacat sau exercitat presiuni – noi am continuat să ne dezvoltăm și să progresăm, demonstrând reziliență – ‘cu cât presiunea e mai mare, cu atât devenim mai puternici’”, se arată în comentariul apărut și pe prima pagină a ediției de luni.
Miercuri, Trump a anunțat o taxă suplimentară de 34% pentru toate bunurile chinezești importate în SUA, ceea ce ridică taxele vamale aplicate importurilor din China la peste 54%, dacă se iau în considerare și tarifele deja în vigoare. Vineri, Beijingul a răspuns cu propriile tarife de bază de 34% asupra tuturor importurilor americane, plus alte măsuri precum controale asupra exporturilor de minerale rare și restricții comerciale pentru anumite companii din SUA.
Beijingul a criticat de mult timp tarifele impuse de SUA, numindu-le o „agresiune unilaterală”. Retorica recentă ar putea fi propagandă menită să calmeze eventualele temeri interne – și să proiecteze încredere către restul lumii.
Un loc „ideal pentru investiții”
În timp ce tarifele impuse de Trump vizează atât aliați cât și rivali, oficialii chinezi încearcă deja de câteva săptămâni să proiecteze imaginea Chinei ca fiind un campion alternativ și un protector al economiei globalizate, care a adus prosperitate în întreaga lume, dar și ca un partener economic stabil și un refugiu sigur pentru afaceri.
„Fiind a doua cea mai mare economie și a doua cea mai mare piață de consum din lume, China își va deschide porțile și mai larg, indiferent de schimbările pe scena internațională”, a declarat Ministerul chinez de Externe, sâmbătă.
Duminică, Ling Ji, viceministru în Ministerul Comerțului din China, a găzduit o întâlnire cu reprezentanți ai 20 de companii americane cu investiții în China, inclusiv Tesla și GE HealthCare, potrivit unui comunicat al ministerului.
Ling a prezentat China ca fiind un loc „ideal, sigur și promițător” pentru investiții și a îndemnat companiile americane să fie „voci raționale” și să „ia măsuri practice” pentru a menține stabilitatea lanțurilor globale de producție și aprovizionare.
Experții economici care au vorbit la postul de stat CCTV sâmbătă au susținut ideea că această reorganizare a comerțului este o oportunitate pentru Beijing.
„China transmite un mesaj important lumii: nu putem ceda și nu putem tolera intimidare din partea SUA, pentru că toleranța duce, în cele din urmă, la mai multă intimidare”, a declarat Liu Zhiqin, cercetător senior la Institutul Chongyang pentru Studii Financiare din cadrul Universității Renmin din China.
Partenerii comerciali ai Chinei privesc cu prudență
China este cunoscută pentru folosirea accesului la piața sa uriașă ca armă pentru a constrânge țările, adesea din cauza pozițiilor politice care au supărat Beijingul. Mulți vor fi atenți dacă exporturile chineze vor inunda piețele lor, afectând producția internă sau reducând prețurile de consum.
Dar țările ar putea să nu aibă de ales și să fie nevoite să-și consolideze relațiile cu China, dacă tarifele impuse de SUA – care afectează atât aliați cât și rivali – vor deveni noua normalitate.
În ultima lună, Beijingul a purtat discuții economice cu Japonia și Coreea de Sud – care săptămâna trecută au fost vizate de tarife de 24% și 25% – precum și cu Uniunea Europeană, care a fost lovită de taxe vamale de 20%.
Multe economii din Asia de Sud-Est – centre-cheie de producție pentru companiile care caută să-și diversifice lanțurile de aprovizionare în afara Chinei – au fost grav afectate de războiul tarifar al lui Trump. Deși puțini doresc să intre într-un conflict public cu Washingtonul, regiunea este neliniștită.
Provocări interne
Totuși, China se pregătește pentru impact – și pentru o posibilă escaladare.
Anul trecut, schimburile comerciale dintre SUA și China au totalizat aproximativ o jumătate de trilion de dolari, iar aceste tarife apar într-un moment în care China dădea semne de revigorare economică, după ani de criză imobiliară, datorii ridicate ale administrațiilor locale și efectele politicilor stricte din pandemie.
Luna trecută, guvernul a anunțat un set de măsuri pentru a stimula consumul intern, anticipând lovitura dată creșterii economice bazate pe exporturi.
Acum, China va „stimula cu forță consumul intern prin eforturi extraordinare... și va introduce, după caz, o serie de politici de rezervă”, potrivit comentariului din People’s Daily.
Spre deosebire de multe alte țări, modul în care Partidul Comunist Chinez gestionează aceste provocări – și toleranța sa la durerea economică – nu va fi evaluat prin sondaje de opinie sau de un electorat care ar putea să-l înlăture de la putere.
„Noua taxă vamală de 34% ar putea reduce PIB-ul Chinei cu cel puțin 0,7 puncte procentuale anul acesta”, au scris analiștii de la Goldman Sachs într-o notă transmisă duminică, estimând că decidenții politici din China „vor accelera semnificativ măsurile de relaxare” pentru a atinge ținta de creștere „în jur de 5%”, stabilită luna trecută.