Cel mai avansat portavion al Chinei se apropie de lansare. Cele două avantaje esențiale pe care le au navele SUA în fața Fujian

0
Publicat:

Cel mai nou, mai mare și mai avansat portavion al Chinei, Fujian, a făcut un salt serios pentru a se alătura celei mai mari flote navale din lume, miercuri, când a plecat din Shanghai pentru primele sale probe pe mare.

Cel mai mare portavion al Chinei, Fujian FOTO Twitter
Cel mai mare portavion al Chinei, Fujian FOTO Twitter

Testele navale sunt de așteptat să aibă loc în Marea Chinei de Est, la aproximativ 130 de kilometri de șantierul naval Jiangnan, unde portavionul a fost în construcție de mai bine de șase ani, potrivit Administrației pentru Siguranța Maritimă din Shanghai.

„Probele pe mare vor testa în primul rând fiabilitatea și stabilitatea sistemelor electrice și de propulsie ale portavionului”, se arată într-un anunț al agenției de presă de stat Xinhua, citată de CNN.

Nava de război a fost lansată în 2022 și „și-a încheiat testele de acostare, lucrările de amenajare și ajustările echipamentelor” până la cele mai recente teste pe mare, a transmis Xinhua.

Cu un deplasament de 80.000 de tone metrice, Fujian depășește cele două portavioane active ale Armatei de Eliberare a Poporului (PLAN), Shandong de 66.000 de tone și Liaoning de 60.000 de tone. Numai Marina Statelor Unite operează portavioane mai mari decât Fujian.

„Probele pe mare ale Fujian reprezintă o piatră de hotar importantă pentru PLAN, marcând intrarea acesteia în micul club al marinelor cu capacitate mare pentru aviație”, a declarat John Bradford, membru al Consiliului de Relații Externe pentru Afaceri Internaționale.

Caracteristica cheie a Fujian este un sistem de catapultă electromagnetică care îi va permite să lanseze avioane mai mari și mai grele decât Shandong și Liaoning, care folosesc o metodă de lansare în stilul săriturii cu schiurile.

Analiștii spun că capacitatea Fujian de a lansa avioane de război mai mari care transportă muniții mai mari la distanțe mai mari îi va oferi portavionului o rază de luptă mai mare decât predecesorilor săi din flota chineză, oferind PLAN așa-numitele capacități de „apă albastră”.

„Aceste teste pe mare marchează primul pas major în dezvoltarea capacității Chinei de a proiecta puterea aeriană pe mare în zonele oceanice adânci”, a declarat Carl Schuster, fost căpitan al Marinei SUA și fost director de operațiuni la Centrul Comun de Informații al Comandamentului Pacific al SUA.

Comparație cu portavioanele americane

Sistemul de catapultă electromagnetică pune Fujian la egalitate cu cel mai nou portavion al Marinei SUA, USS Gerald R Ford, singurul activ din lume cu un sistem de catapultare electromagnetic. Cele 10 portavioane mai vechi ale Marinei SUA, clasa Nimitz, se bazează pe catapulte cu abur pentru a lansa aeronave.

Totuși, toate portavioanele americane vor păstra două avantaje cheie față de Fujian: puterea și dimensiunea.

Portavioanele SUA sunt propulsate cu energie nucleară, ceea ce le oferă posibilitatea de a rămâne pe mare atât timp cât durează proviziile echipajului, în timp ce Fujian este alimentat cu combustibil convențional, ceea ce înseamnă că trebuie fie să facă escală în port, fie să fie întâmpinat de un tanc pe mare pentru a alimenta cu combustibil.

În ceea ce privește avantajul de dimensiune al Marinei SUA față de Fujian, Fordul deplasează 100.000 de tone, iar cele 10 nave din clasa Nimitz 87.000 de tone metrice. Navele mai mari americane pot prelua mai multe avioane, în jur de 75, în comparație cu 60 pe Fujian, potrivit estimărilor Centrului pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS).

Analiștii au observat, de asemenea, că portavioanele SUA au mai multe catapulte, o cale aeriană mai mare și mai multe lifturi pentru a permite desfășurarea mai rapidă a aeronavelor de pe puntea hangarului de dedesubt.

Transportatorii americani „rămân într-un eșalon al lor”, a spus Bradford.

Schuster a spus că runda actuală de teste pe mare pentru Fujian este de așteptat să dureze trei până la șase zile și nu va include operațiunile de zbor.

„Radarele și echipamentele de comunicații vor fi testate, dar primele teste pe mare se concentrează întotdeauna pe integritatea carenei, propulsie și inginerie, deoarece problemele de acolo împiedică totul să funcționeze bine”, a explicat Schuster.

Analiştii se aşteaptă ca testele complete pe mare ale Fujianului să dureze cel puţin un an, iar punerea în funcţiune să aibă loc anul viitor sau în 2026. 

Când se va alătura flotei PLAN, Fujian va deveni simbolul a ceea ce este acum cea mai mare forță navală din lume.

„Va fi simbolul cel mai vizibil al puterii navale în creștere a Chinei”, a spus Brian Hart, de la CSIS.

China



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite