Vârsta sparge tiparul
045 de ani este noul 20, cel puţin în lumea modei. Din ce în ce mai multe modele trecute de prima tinereţe devin imaginea brandurilor de frumuseţe şi a campaniilor publicitare.
Aduceţi ridurile la vedere, introduceţi prăjiturile în meniu şi lăsaţi firele albe de păr la vedere, pentru că noua generaţie de modele nu mai trebuie să fie nici anorexică, nici minoră. Aşa ar suna noul motto al modei. Industria - considerată apogeul superficialităţii chiar şi de către oamenii din ea - pare să se fi scuturat de obsesia pentru tinereţe, într-un timp în care divertismentul mondial este dominat de figuri infantile precum Justin Bieber (18 ani) şi Selena Gomez (19 ani).
Bătrâneţea în faţa reflectoarelor
Cel mai recent exemplu al schimbării direcţiei din industria frumuseţii este modelul englez Daphne Self, care poate fi recunoscut din paginile de modă ale publicaţiilor „Dazed and Confused" sau „Vogue". Daphne are 83 de ani şi este în culmea carierei sale despre care la 30 de de ani spunea că este „gata". Nu datorită pictorialelor de acum 60 de ani este recunoscută, ci datorită celor din zilele noastre. Pictoriale realizate de fotografi precum Mario Testino, Rankin şi Nick Knight, „greii" industriei de modă.
Acum 14 ani, brandul Red or Dead a distribuit-o într-o defilare pe podium. A urmat o apariţie în „Vogue", într-un număr care sărbătorea vârsta, iar de acolo a pornit un şir lung de oferte care continuă şi astăzi. Daphne pledează pentru diversitate indiferent că lumea în care a trăit a venerat exclusiv tinerii. „Oamenii fac 40 de ani şi se gândesc că este sfârşitul lumii. Şi ce? Toată lumea îmbătrâneşte, nimeni nu scapă de asta", este de părere modelul octogenar.
Brandul Celine, a cărui campanie publicitară devenise visul oricărui model, a ales o faţă veterană a anilor '90 să îl reprezinte, Emma Balfour, în vârstă de 42 de ani. Starul casei de modă Balenciaga a fost Stella Tennant (41 de ani), în timp ce Louis Vuitton a optat pentru australianca Elle Macpherson (47 de ani).
Click pe imagini pentru a mări

Foste modele, noile modele
Şi revistele glossy au început o campanie de revigorare a celebrelor coperte populate de minore, în majoritatea apariţiilor, distribuind modele precum Kristen McMenamy, în vârstă de 47 de ani. Cea din urmă a apărut pe coperta revistei „Dazed and Confused", într-un număr dedicat modelelor-etalon ale industriei. Exemplele sunt numeroase: de la distribuirea Madonnei (53 de ani) ca star al campaniei Dolce&Gabbana până la alegerea actriţei Catherine Deneuve (68 de ani) ca imagine a brandului Louis Vuitton.
Franciso Costa, designerul brandului Calvin Klein, le-a ales pe Kristen McMenamy şi pe Stella Tennant pentru mai multe show-uri ale casei de modă din New York. „Am vrut o distribuţie care să reprezinte clientul pentru care noi realizăm aceste haine, iar acel client nu are 16 ani. Femeile care îmbracă hainele mele au nevoie de un anumit nivel de sofisticare. Am vrut să confirmăm genul de femeie care poartă Calvin Klein: cele cu vieţi pline, cu copii şi nu în ultimul rând, femei împlinite", a declarat acesta pentru cotidianul britanic „The
Guardian".
Experienţa face toţi banii
Inez van Lamsweerde şi Vinoodh Matadin sunt doi fotografi olandezi de modă care lucrează împreună de peste două decenii. Cei doi au fotografiat recent campania Yves Saint Laurent care o are ca protagonistă pe Daria Werbowy (26 de ani). „Până nu acum mult timp, 26 de ani însemna că eşti deja «trecută» pentru domeniul acesta.
Dar modele precum Daria şi Kate Moss, de exemplu, sunt mature, sunt femei în toată firea, abia acum au experienţa necesară. Noi am refuzat să pozăm fete sub 18 ani tocmai din acest motiv: n-au terminat şcoala, corpurile lor nu s-au dezvoltat complet şi nu au un simţ al lor. Este greu să lucrezi cu cineva care nu are deloc experienţa vieţii", au mărturisit aceştia.
„Vizibilitatea de care beneficiază modelele în vârstă face parte din transferul pe care moda îl face de la fantezie la accesibilitate. Dacă femeile mature pot reapărea în modă, atunci totul este posibil. S-ar putea să existe speranţă şi pentru Hollywood", spunea Jess Cartner-Morley, editor de modă la „The Guardian".
"Vizibilitatea de care beneficiază modelele în vârstă face parte din transferul pe care moda îl face de la fantezie la accesibilitate. S-ar putea să existe speranţă şi pentru Hollywood.''
Jess Cartner-Morley editor de modă