Raport Ericsson: cumpărăturile anului 2030, mall-ul hibrid şi 10 lucruri cu care ne vom obişnui în următorul deceniu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Spaţiul comercial va deveni un mix între tehnologie, conectivitate şi amenajări reale pentru a extinde experienţa de retail – cel puţin aceasta este aşteptarea publicului consumator, conform concluziilor din cea mai recentă ediţie a raportului Ten Hot Consumer Trends, realizat de Ericsson.

Ediţia din decembrie 2021 (a 11-a ediţie) a raportului analizează opiniile utilizatorilor de noi tehnologii (early adopters) şi estimările acestora pentru anul 2030, precum şi aşteptările lor privind experienţele de cumpărături ale viitorului într-un centru comercial fictiv: "Everyspace Plaza". Concluziile studiului sunt reprezentative pentru un număr de 57 de milioane de consumatori de acest tip, la nivel global.

Mai exact, participanţii au fost rugaţi să evalueze 15 noi experienţe descrise ca existând în cadrul unui mall, care extind procesul „fizic” al cumpărăturilor cu ajutorul tehnologiei. Aproape 4 din 5 respondenţi consideră că toate cele 15 concepte testate vor deveni realitate, sub o formă sau alta, până în anul 2030.

Cele zece tendinţe tehnologice descrise în raport sunt:

Sala de spectacole interactivă

Putem fi atât actori, cât şi spectatori, iar experienţa poate fi diferită pentru fiecare dintre noi. Aproape 8 din 10 consumatori îşi imaginează săli de evenimente în care artiştii pot să susţină spectacole de la distanţă, prin intermediul tehnologiei, simulând prezenţa fizică.

Salonul de frumuseţe digital

Mulţi dintre noi evităm – de multe ori pe bună dreptate – chirurgia estetică, dar pe măsură ce prezenţa noastră digitală va deveni din ce în ce mai importantă, 7 din 10 consumatori estimează că saloanele de înfrumuseţare dedicate ”look-ului virtual” necesar unei vieţi bazate mai mult pe teleprezenţă, vor fi amplasate în mall-uri, în viitorul apropiat. 

Croitoria meta-reală

Atât noi cât şi reprezentările noastre virtuale (în jocuri, social media sau realităţi extinse) vor avea nevoie de haine care să ne reprezinte. Croitorii viitorului vor livra îmbrăcăminte digitală, dar şi haine reale folosind noi tehnologii care pot controla impermeabilitatea sau performanţele termice ale ţesăturilor.

Piscina antigravitaţie

Mulţi dintre noi visează la explorarea unor noi lumi, posibile sau abstracte, iar două treimi dintre consumatori cred că vor exista piscine unde vei putea utiliza subacvatic o cască VR legată şi la o sursă de oxigen, simulând zborul sau spaţii de gravitaţie diferită.

Sala de fitness hibridă

Sănătatea mintală şi fizică se află într-o legătură strânsă, depind una de cealaltă şi 7 din 10 consumatori preconizează că în viitor vor exista spaţii multi-senzoriale destinate relaxării şi îmbunătăţirii stării psihice, care vor utiliza elemente şi / sau instrumente de AR sau VR în combinaţie cu aparatele de fitness ca benzile de alergare sau bicicletele staţionare.

Fabrica de dorinţe

Evoluţia tehnologiei de imprimare 3D va duce la mini-manufacturi automate care vor putea realiza pe loc produse proiectate sau adaptate de client (folosind tehnici de design şi vizualizare AR / VR). Aceleaşi instalaţii poate vor putea fi folosite şi pentru reciclarea obiectelor vechi, contribuind la circularitatea producţiei.

Restaurantul de la Intersecţia Universului

O întrevedere digitală poate depăşi obstacole legate de distanţă sau timp. Aproape jumătate dintre consumatori îşi doresc să aibă posibilitatea de a vizita restaurante pentru a lua masa, virtual, împreună cu prieteni din alte restaurante, de oriunde din lume.

Magazinul fără capăt

„Probatul în magazin” poate deveni un concept complet nou cu ajutorul tehnologiilor VR sau AR – de la haine până la o nouă canapea. Trei sferturi dintre consumatori îşi doresc să poată proba haine virtuale, sau să poată proiecta o reprezentare a locuinţelor lor în interiorul magazinelor pentru a vizualiza „în context” produse noi.

Multiplex-ul medical

Ne-am obişnuit ca totul să se întâmple rapid şi nu ne place să aşteptăm, mai ales atunci când vine vorba de sănătate. În acest context, 77% dintre consumatori anticipează că, în viitor, în mall-uri vor exista şi centre medicale cu sisteme de scanare bazate pe inteligenţă artificială, care vor oferi aproape în timp real informaţii despre starea de sănătate. Sistemul se poate extinde prin conectarea atât la dispozitivele de sănătate proprii (tracker, cântar inteligent), dar şi prin dezvoltarea unei farmacii automate care ne poate prescrie şi livra produsele de sănătate necesare.

Parcul Natural+

Limitarea mobilităţii în contextul protejării mediului dar şi al schimbărilor climatice s-ar putea să aibă ca rezultat o reducere a accesului nostru la spaţii naturale. Recreerea hibridă a acestora – prin spaţii organice, experienţe tehnologice (o grădină zoo sau o pădure virtuale, de exemplu) sau hibride (parcuri automatizate a căror spaţiu se reconfigurează periodic) e considerată necesară de peste 70% dintre respondenţi.

Metodologie

Raportul se bazează pe activităţile globale de cercetare derulate de Ericsson ConsumerLab, timp de peste un sfert de secol. De asemenea, raportul are la bază datele rezultate dintr-un sondaj online realizat în lunile octombrie şi noiembrie ale anului curent la nivelul utilizatorilor de noi tehnologii AR, VR şi a asistenţilor digitali, aflaţi în 14 oraşe din întreaga lume: Delhi, Dublin, Jakarta, Johannesburg, Londra, Mexico City, Moscova, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Stockholm, Sydney şi Tokyo.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite