„Hei, vrei un iPhone gratuit?“ - Nu îl obţii prin Facebook, dar vei întreţine piaţa de sute de milioane de dolari a spamului
0
Facebook întreţine o afacere de sute de milioane de dolari pe serverele sale, dar sunt bani care nu ajung la reţeaua socială, ci la pătura neagră a spamului. Este o industrie la propriu publicatul de link-uri către site-uri cât mai obscure, dar una despre care acum se ştie cât valorează.
Andrea Stroppa şi Carlo De Micheli sunt doi experţi italieni în activităţi online care au analizat cum merge spamul pe Facebook de-a lungul şi de-a latul tuturor paginilor disponibile pe reţeaua socială. Ei au căutat informaţii în sute de mii de mesaje pe care le-au descoperit pe Facebook şi au venit cu o sumă: spamul costă 200 de milioane de dolari, şi asta în medie, poate să valoreze şi mai mult, notează The Guardian.
„Hey click here for a free iPhone“ (trad.: Hei, click aici să câştigi un iPhone gratuit) este una dintre frazele care au circulat pe Facebook şi care au acţionat drept magnet pentru click-uri. Fiecare click duce utilizatorul în afara Facebook, către site-uri care finanţează spamul prin reclame. Acestea n-au legătură cu reţeaua socială, dar cresc pe seama creşterii Facebook care a ajuns la peste un miliard de utilizatori.
Utilizatorii probabil că nu ar da click spre astfel de site-uri, dacă link-urile oficiale nu ar fi ascunse prin servicii de scurtare link-uri, cum este bit.ly sau tinyurl.com. Se pare că 9% din paginile către care utilizatorii sunt direcţionaţi de spammeri folosesc Google AdSense, astfel că şi gigantul american primeşte o parte din această industrie.
Unul dintre mesajele spam de pe Facebook.

Dolari per mesaj
„Creatorii de spam sunt plătiţi cu circa 13 dolari per mesaj pentru pagini care au circa 30.000 de fani, iar dacă pagina creşte spre 100.000 de fani se ajunge la o rată de 58 de dolari per mesaj“, a afirmat De Micheli. „Dacă luăm în calcul aceste două extreme, paginile pe care le-am analizat generează venituri din 18.000 de mesaje pe zi, înmulţit cu cei 13 până la 58 de dolari per mesaj, înmulţit totul cu cele 365 de zile într-un an“, a mai spus De Micheli.
Se ajunge astfel la un total de maximum 390 de milioane de dolari sau, în cel mai „prost“ scenariu, 87 de milioane de dolari. La mijloc este suma de 200 milioane de dolari. Iar cei care se învârt în această lume a spamului încep prin a-şi face pagini pentru fani, strâng suficiente like-uri, apoi încep să vândă spaţiul de exprimare. Totuşi, unii dintre spammeri nu consideră că fac ceva rău, ba din contră, ajută Facebook.
„Facebook nu ne interzice, deoarece generăm conţinut pentru reţeaua socială. În fiecare zi generez conţinut amuzant şi interesant, plin de fraze inspirat care este distribuit şi apreciat de mii de utilizatori. Fără aceste pagini, Facebook ar fi un loc gol“, le-a spus unul dintre cei care câştigă bani astfel celor doi experţi într-o discuţie prin Skype. „Spune-mi câte link-uri vezi distribuite de prieteni în fiecare zi? Vezi, răspunsul este simplu“, a completat acesta.
Cum să faci rapid diferenţa între ce-i spam şi ce nu e spam.

În această goană după like-uri şi link-uri, cei doi italieni au găsit chiar o pagină creată în memoria victimelor atentatului de la Boston, din acest an, scoasă la vânzare pentru 1.000 de dolari. Afacerea aceasta a început pe Facebook undeva prin 2010, iar în funcţie de câţi abonaţi are o pagină aşa se vinde şi publicitatea. Poate trece de 100 de dolari per mesaj, dacă pagina are peste 100.000 de abonaţi.
Facebook nu ajută, dacă nu o ajuţi
Facebook nu apreciază spamul, deoarece este preocupată să facă bani din reclama pe care o vinde utilizatorilor. Totuşi, nu poate acţiona asupra acestui volum foarte mare de spam, ci doar atunci când aceste mesaje sunt raportate de către utilizatori le investighează şi închide.
„[...] am dezvoltat mai multe sisteme automate de identificare a link-uri periculoase pentru utilizatori şi încercăm să le oprim răspândirea. [...] Între timp, am oprit oamenii din a accesa aceste link-uri şi am raportat extensiile de browser pe care le-am găsit periculoase. Credem că doar un mic procent din utilizatori a fost afectat de această problemă“, a afirmat un purtător de cuvânt al Facebook.
Vrem să discutăm cu voi, „Adevărul Tech“ este şi pe Facebook.
Află mai multe despre Facebook: