Facebook Graph Search, primul contact: cum funcţionează căutarea socială pe Facebook şi cât este de utilă membrilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Facebook a promis pe 15 ianuarie că prezintă proiectul la care lucrează. L-a anunţat şi se numeşte Graph Search, un motor de căutare în interiorul reţelei sociale bazat pe patru piloni: oameni, poze, locuri şi interese. Deocamdată, este în fază beta, dar unii utilizatori au avut deja acces şi au revenit cu o impresie despre noua inovaţie Facebook.

Graph Search va veni pentru toţi utilizatori, dar după cum a sunat şi anunţul pentru eveniment, Facebook încă lucrează la el. Celor din SUA le este permis accesul, dacă vor să încerce, dar cei din alte ţări se pot doar înscrie pe o listă de aşteptare pentru a fi notificaţi atunci când motorul de căutare este disponibil. Cei de la „The Next Web“ au obţinut acces şi au revenit cu o impresie despre Graph Search.

Deocamdată, motorul de căutare poate fi folosit doar pe site, nu şi în aplicaţia mobilă pentru smartphone sau tabletă. La prima vedere se observă dispariţia casetei de căutare din partea de sus, ea fiind înlocuită cu o bară albastră care, conform lui Mark Zuckerberg, vrea să sugereze că poţi căuta orice, nu mai eşti restricţionat de un tipar. Bara albastră este marcată cu litera „f“. Există şi un tur al Graph Search pentru a te obişnui cu modul în care funcţionează. 

image

Dacă ignori acest ghid de început, după cum mai aleg unii utilizatori, poţi trece direct la căutare. Tastezi ceva, un cuvânt, un termen pe care l-ai vrea contextualizat şi despre care vrei să afli informaţii, la fel ca în oricare alt motor de căutare, iar pe măsură ce tastezi vei şi primi un scurt rezumat cu rezultatele. Facebook oferă şi câteva mostre care includ poze ale prietenilor, restaurante sau alte localuri din apropierea ta, jocuri pe care le-au accesat prietenii tăi, muzica pe care ei au apreciat-o sau poze pe care tu le apreciezi. 

image

Cum este şi normal, odată introdus obiectul de căutat, algoritmul Graph Search determină ce rezultate trebuie să-ţi afişeze. Cu cât este mai detaliat obiectul căutării, cu atât căutarea în sine este mai complexă. Va aduce în faţă pagini relevante, grupuri sau chiar prieteni, dacă există cineva cu numele acela. Poţi căuta, după cum TNW a arătat, ceva mai complicat, cum ar fi „prieteni care muncesc la [...]“ şi Graph Search întoarce drept rezultat oamenii care şi-au trecut la „slujbă“ compania, site-ul, etc. în cauză.

image

La Graph Search este vorba de rafinare. Există câteva sute de combinaţii pe care le poţi aplica pentru a-ţi da cel mai bun rezultat. Aceste încrucişări în căutare se bazează pe selectarea unor categorii. Zuckerberg a spus că acest motor de căutare caută să fie cât mai natural cu putinţă, adică să nu ţină mai mult cont de ceea ce scrii, ci de ceea ce vrei să afli. 

Totuşi, TNW a descoperit că sunt aspecte care ţin de sintaxă. De exemplu, rezultatele sunt diferite când cauţi „mesaje pe care prietenii le apreciază“ şi când vrei să afli „subiecte despre care prietenii postează“. Rămâne însă valabilă promisiunea că totul se învârte în jurul tău şi al conexiunilor tale. Fie că e vorba de poze şi videoclipuri, fie că e vorba de interese, rezultatele prietenilor cu care ai cea mai bună relaţie şi cele mai multe legături vor fi în vârful lanţului trofic al căutării prin Graph Search.

Afişarea se face ca pe un avizier, nu cu paginii ca în cazul motoarelor clasice de căutare.

image

Parteneriatul încheiat cu Microsoft pentru a oferi în Graph Search rezultate din Bing ajută atunci când nu găseşti ceea ce cauţi în interiorul reţelei sociale. Concluzia celor de la TNW este că Graph Search are potenţial pentru a ajuta utilizatorii să interacţioneze mai mult, obiectiv urmărit şi de Facebook. În acest moment, potrivit fondatorului reţelei, sunt peste 1.000 de miliarde de conexiuni realizate şi sute de milioane de poze încărcate.

Cât despre confidenţialitate, utilizatorii vor fi informaţi cu privire la modificarea reglementărilor în această privinţă. Procesul a început deja, dar după cum se întâmplă cu orice actualizare, va lua ceva timp până când va ajunge la toţi utilizatorii. Graph Search va ajunge la mai mulţi membrii în următoarele săptămâni şi luni.

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite