Anul gadgeturilor românești. Cum au evoluat firmele din țară în 2012
0Anul 2012 a fost pentru producătorii români de gadgeturi unul al maturității. În 2011 începuturile au fost timide. Allview se lansa în comercializarea de telefoane inteligente, Evolio promitea ucigașul de iPad prin tableta Neura, iar E-Boda nu exista între producătorii de tablete.
Lucrurile s-au schimbat, iar românii care vând smartphone-uri și tablete sub brand propriu au evoluat. Avem patru firme, dintre care trei importante și una încă în faza de experimentare. Piaţa gadgeturilor româneşti urmează trendul internaţional: oamenii au renunţat la calculatoare pentru laptopuri, apoi şi la acestea în favoarea tabletelor. În acelaşi timp, telefoanele cu sistem de operare Android sunt pe primul loc la vânzări în acest an.
Allview, patru generații într-un an
Evolio, Allview, E-Boda și Infotouch s-au aventurat și au arătat tot ce pot, lansând o gamă largă de produse.
Cel mai elocvent exemplu este cel al brașovenilor de la Visual Fan, producătorul brandului Allview. Compania are o strategie de marketing cel puțin bizară: a început anul cu smartphone P2 AllDro și a ajuns până astăzi la P6, deci a trecut prin patru generații în mai puţin de 12 luni. De exemplu, penultimul smartphone, P5, a fost lansat cu o lună jumătate înainte de apariția lui P6 Stony, acum două zile.
Strategia a avut succes, potrivit reprezentanților companiei. Ei cu comandat din China un anumit număr de aparate şi le-au preluat în centrul de cercetare și design. În momentul când au fost pregătiți au lansat noul model, fără să mai aștepte componente mai noi și mai performante, pregătind terenul pentru o generație nouă.
La o numărătoare simplă, Allview a lansat în 2012 șapte telefoane, 14 tablete și un gadget numit All TV, care transformă un televizor normal într-unul inteligent. În momentul de față, ei au ajuns să producă telefoane dual core, cu ecrane IPS, realizate din materiale rezistente, care folosesc tehnologia 3G.
Evolio, pariu pe nișe
Evolio a fost mai discretă, dar a lansat trei produse în domeniul tabletelor care au avut succes: Tab 3, Evolio Aria și Evolio Fun. Profitând de experiența sa în domeniul GPS-urilor, compania lui Liviu Nistoran a prezentat tableta Fun, de 7 inci, pentru cei care doresc să o folosească în călătorii. Aceasta are preinstalată harta României sau cea a Europei și costă doar 650 de lei. Gadgetul nu funcționează totuși prin conectivitate 3G, ci doar cu ajutorul unui modem extern care poate fi atașat în momentul când plecăm la drum.
Evolio Aria este vârful de lance pentru celebrii „ucigași de iPad". Aceasta are 9,7 inci, ecran IPS și procesor dual core. Deși a fost supranumită de producător „cea mai bună tabletă de pe piață", gadgetului îi lipsește conectivitatea 3G.
E-Boda a încercat abia anul acesta să lanseze tablete. După același principiu al cumpărării de aparate din China și dezvoltării proprii a software-ului, E-Boda a acoperit aproape toate nișele, prin intermediul a nouă tablete.
Oferta lor pornește de la 400 de lei, cu Imprespeed de 7 inci și Essential A200 și continuă pe același tronson cu două modele mai puternice: Impresspeed E200 și Impresspeed E1. Pe lângă două modele de 8, respectiv 9 inci, cel mai performant model al firmei lui Alexandru Drăgoiu este Supreme IPS la 1.100 de lei, cu procesor dual core, procesor grafic quad core și o capacitate de stocare de 16 GB.
160.000 de tablete vândute în România
Potrivit lui Alexandru Drăgoiu, șeful firmei E-Boda, piața locală de tablete va crește anul acesta de patru ori față de 2011. Până la finalul anului numărul de unități cumpărate va ajunge la 160.000, deși în aprilie Drăgoiu estima că cifra va fi de 120.000 de unități. Aceasta în condițiile în care avem parte de 14 tablete noi de la Allview, trei de la Evolio și nouă de la E-Boda. Deși nu au fost oferite cifre pentru anul acesta, schimbările vor fi radicale, mai ales că anul trecut iPad domina piața, iar acum lucrurile sunt pe cale de a se schimba.
Lumea vrea numai tablete
România nu este un caz unic. Vânzările la nivel mondial cresc, iar trendul este mutarea de la calculatoare și laptopuri spre tablete. Potrivit ultimei analize de la compania de cercetare Gartner, vânzările de calculatoare în Vestul Europei au scăzut cu 15,4% față de aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, în al treilea trimestru al lui 2012, au fost vândute 13,6 milioane de calculatoare în Europa de Vest.
Tendinţa pentru anii următorieste încurajatoare pentru smartphone-uri și tablete. Potrivit analiștilor, numărul de tablete vândute până la finalul anului va ajunge la 146 de milioane, iar în 2014 se vor vinde aproximativ 230 de milioane.
De asemenea, ieri a fost publicat studiul Gartner pentru trimestrul trei din 2012 pe piața smartphone-urilor. La nivel mondial, 427 de milioane de telefoane au fost vândute în intervalul de trei luni, cu 3% mai puțin decât anul trecut, dar cu 8 milioane mai mult față de trimestrul doi al anului.
Reducerea numărului de telefoane vândute nu este surprinzătoare. În 2011, telefoanele simple se vindeau încă pe bandă rulantă și aduceau cifre impresionante ca număr de unități, dar puține venituri pentru producători. În 2012, smartphone-urile au un trend ascendent. Față de anul trecut, s-au vândut cu 47% mai multe asemenea gadgeturi. Deși se cumpără mai puține, acestea aduc mult mai multe venituri pentru producători.
Liderul mondial este Samsung, cu 97 de milioane de unități, în timp ce Nokia a vândut 82 de milioane, iar Apple este pe locul trei cu 23 de milioane de unități.