Un nou mineral a fost descoperit în partea rusă a Kareliei

A fost numit selenojunoite.

image

Oamenii de știință au descoperit un nou mineral pe teritoriul zăcământului Srednyaya Padma din regiunea Medvejyegorsk din Karelia; acesta se numește selenojunoit, relatează serviciul de presă al Centrului de Cercetare Karelian RAS.

"Un nou mineral a fost descoperit în Peninsula Zaonezhsky din Karelia. O specie minerală similară - junoit - este cunoscută din descoperirile din Australia, dar analogul Karelian conține seleniu și a primit numele internațional - selenojunoit", se spune în raport.

Coautorul descoperirii a fost Oleg Lavrov, cercetător la Muzeul de Geologie Precambriană de la Institutul de Geologie al Centrului de Cercetare Karelian al Academiei Ruse de Științe. Pentru a se asigura că descoperirea din Srednaya Padma este unică, mineralogiștii au trebuit să efectueze mai multe studii, inclusiv analiza structurală cu raze X.

Drept urmare, mineralul a primit denumirea de selenojunoit (Cu2Pb3Bi8(Se,S)16). O comisie internațională a aprobat-o ca o nouă specie minerală. Selenojunoitul este al 14-lea mineral descoperit în Karelia.

Selenojunoitul descoperit în Karelia, poate servi ca un indicator al depozitelor de metale rare și valoroase pe care geologii probabil le vor descoperi, a declarat Pavel Plechov,  Directorul Muzeului Mineralogic A.E. Fersman și profesor al Facultății de Geologie a Universității de Stat din Moscova .

Selenojunoitul a fost descoperit la zăcământul de uraniu-vanadiu Srednyaya Padma din Peninsula Zaonezhsky, într-o regiune îndepărtată din Karelia, și a fost aprobat ca un nou mineral de către Comisia pentru noi minerale a Asociației Mineralogice Internaționale. Știința cunoștea mineralul junoit, care conține o cantitate mare de sulf, dar junoitul selenoid conține seleniu în loc de sulf.

Orice zăcământ mineral nou conține o diversitate minerală. Iar mineralele identificate pe el sunt indicatori ai condițiilor geologice în care s-a format acest zăcământ. În viitor, dacă se găsește un astfel de mineral, se poate găsi un nou zăcământ după el. Selenojunoitul poate devenit un indicator al multor metale rare”, a spus Plechov.

După cum a explicat omul de știință, au existat mai multe expediții în regiunea Padma de mijloc începând cu anii 1970. Ultimele expediții, deja din anii 2020, au fost organizate de Muzeul Mineralogic Fersman, cu participarea colegilor de la Centrul Științific Karelian (KarSC). Rolul principal în descoperire, după cum a remarcat Plechov, i-a aparținut cercetătorului principal al muzeului, Viktor Gekimyants; cercetătorul KarRC, Oleg Lavrov, a participat activ. Oamenii de știință au luat cu ei mostre din colecția Facultății de Geologie a Universității de Stat din Moscova, precum și din colecția veteranului acum decedat al Facultății de Geologie a Universității de Stat din Sankt Petersburg, Yuri Polekhovsky.

Selenojunoitul în sine este un mineral de culoare gri-oțel închis, găsit sub formă de incluziuni de formă neregulată. În ceea ce privește proprietățile sale, așa cum a explicat profesorul Plechov, este prea devreme pentru a judeca care dintre ele va fi utilă. "Un mineral nou este studiat timp de câțiva ani, acest proces este departe de a fi rapid. În știință, există cazuri în care a fost descoperit un mineral care în sine nu a adus beneficii practice, dar apoi s-a dovedit că are unele proprietăți neobișnuite. Și dacă în sine este rar, prin analogie cu el, se fabrică materiale sintetice cu aceleași proprietăți”, a spus omul de știință.

Muzeul Mineralogic Fersman, după cum și-a amintit Plechov, este organizația de vârf din lume în descoperirea de noi minerale - angajații săi descoperă aproximativ 20 de minerale pe an, ceea ce reprezintă aproximativ 20% din mineralele nou descoperite din lume.