Reușită uriașă a oamenilor de știință: primul experiment de fuziune nucleară care a obținut un câștig net de energie

Oamenii de știință americani ar fi realizat primul experiment de fuziune nucleară care a obținut un câștig net de energie, o descoperire majoră într-un domeniu care a urmărit un astfel de rezultat încă din anii 1950.

Oameni știință. FOTO EPA EFE

Descoperirea marchează o etapă importantă. sursă care să înlocuiască combustibilii fosili, scrie The Washington Post.

Experimentul a avut loc în ultimele săptămâni la Laboratorul Național Lawrence Livermore din California, finanțat de stat, unde cercetătorii au folosit un proces cunoscut sub numele de fuziune prin confinare inerțială, un raport Financial Times citând trei persoane care au cunoștință despre rezultatele preliminare ale experimentului.

Testul a implicat bombardarea unei pelete de plasmă de hidrogen cu cel mai mare laser din lume pentru a declanșa o reacție de fuziune nucleară, același proces care are loc în Soare.

Cercetătorii au reușit să producă 2,5 megajouli de energie  120% din cei 2,1 megajouli folosiți pentru a alimenta experimentul.

Secretarul american al Energiei, Jennifer Granholm, și subsecretarul american pentru securitate nucleară, Jill Hruby, urmează să facă un anunț de la laboratorul național marți, scrie presa din SUA.

„Acest rezultat experimental va electrifica în sfârșit eforturile de a alimenta planeta cu energie prin fuziune nucleară, într-un moment în care avem nevoie mai mult ca niciodată de o sursă de energie fără emisii de carbon”, a scris duminică pe Twitter Arthur Turrell, directorul adjunct al Biroului britanic pentru statistici naționale.

Susținătorii susțin că fuziunea este mai sigură decât fisiunea nucleară, procesul care alimentează toate centralele nucleare actuale (și armele nucleare). Aceștia spun că, dacă reactoarele comerciale ar fi capabile să obțină în mod regulat câștiguri nete de energie și ar fi alimentate cu energie regenerabilă, fuziunea ar putea fi sursa de energie care ar putea, în sfârșit, să îndepărteze lumea de dependența sa periculoasă de combustibilii fosili.

Cu toate acestea, alții susțin că fuziunea nucleară are o istorie lungă de promisiuni exagerate și rezultate insuficiente, în ciuda cheltuielilor masive de capital, a ritmului lent de dezvoltare, pentru a atenua cele mai grave efecte ale crizei climatice mondiale.