FOTO Cum arată durerea

Nu există nici un dispozitiv cu ajutorul căruia să putem cuantifica durerea fizică FOTO Shutterstock

Nu există nici un dispozitiv cu ajutorul căruia să putem măsura intensitatea durerii. Un articol, publicat în The New England Journal of Medicine, deschide calea către măsurători obiective ale intensităţii durerii.

Pentru temperatura corpului avem termometre, pentru tensiunea arterială avem tensiometre. Din păcate, nu există nici un dispozitiv cu ajutorul căruia să putem cuantifica durerea fizică.

În schimb, dispunem de o tehnică, numită imagistică prin rezonanţă magnetică funcţională (Functional magnetic resonance imaging - fMRI)  care a arătat cum se activează anumite zone din creier (dintre care amintim cortexul cingular anterior, cortexul somatosenzorial şi talamusul) atunci când cineva simte o durere fizică. Din păcate aceleaşi zone se activează şi atunci când cineva simte şi alte dureri decât cele fizice, cum ar fi durerea singurătăţii, trăirile depresive etc.

Tor Wager, neurolog la Universitatea Colorado, împreună cu echipa sa, a reuşit să identifice modelul, semnătura, activării zonelor din creier care reacţionează la durere. În prima etapă a experimentelor, grupul lui Wager a identificat modul specific în care se activează anumite zone din creier, atunci când o persoană resimte senzaţii dureroase.

Articolul integral este disponibil pe site-ul „Ştiinţă şi tehnică“.