Simţim parfumul amintirilor în fotografii
0
Aproape 80% din români spun că nu pot uita mirosul unei amintiri imortalizate într-o poză. Scenele trăite au mai multe şanse să ne rămână timp îndelungat în minte dacă sunt asociate cu un anumit parfum. Pentru români, amintirile păstrează o mireasmă aparte.
Românii sunt atât de conectaţi cu simţurile lor încât îşi pot aminti aroma asociată unei scene sau unui loc doar privind fotografiile acestora. Acest lucru este dezvăluit de cercetarea lansată astăzi de Nikon.Vezi aici studiul.
Rugaţi să acorde note unei liste de parfumuri care ar declanşa cel mai probabil amintiri, 72% din românii chestionaţi au menţionat mirosurile asociate Crăciunului - de vin fiert şi de brad - ca fiind prima dintre „amintirile parfumate".
Studiul, realizat în 23 de ţări, arată că aproape 80% din români îşi pot aminti parfumul asociat unei fotografii, în timp ce 68% declară că ar fotografia unui subiect numai pe baza felului în care acesta miroase. Dintre toate naţiunile participante la sondaj, spaniolii sunt cei care îşi amintesc cel mai uşor parfumul asociat unei imagini sau unei fotografii, în vreme ce britanicii îşi amintesc cel mai greu.
Femeile fotografiază după parfum
Rezultatele studiului realizat la comanda Nikon indică faptul că femeile acordă mai multă atenţie decât bărbaţii parfumului zonei în care se află atunci când realizează o fotografie. Nu mai puţin de 71% din româncele chestionate declară că ar fotografia ceva care miroase frumos, de exemplu o grădină de trandafiri. În acelaşi timp, puţin peste 64% din bărbaţi ar face acelaşi lucru.
Cu toate acestea, femeile îşi amintesc ceva mai greu decât bărbaţii mirosul unui loc fotografiat: 79% din ele, compartiv cu 81% din bărbaţii chestionaţi.
Pe grupe de vârstă, cel mai impresionaţi de parfumul unui loc, pe care l-ar şi fotografia din acest motiv, sunt românii între 35 şi 44 de ani: aproape 80% din ei recunosc că nu ar mai sta pe gânduri şi ar pune mâna pe aparatul de fotografiat pentru a imortaliza un loc ce miroase frumos.
Amintirile au miros
„Această cercetare arată cât de puternică este legatura dintre amintirile noastre şi simţul mirosului. În timp ce o fotografie ne aminteşte vizual de un anumit moment în timp, dacă este asociată unui parfum va evoca cu atât mai mult amintiri emoţionante - mai mult decât orice alt declanşator al amintirilor", explică doctorul Rachel Herz, expert în psihologia mirosului şi profesor la Universitatea Brown, SUA.
Timp de mai mulţi ani, oamenii de ştiinţă au realizat cercetări privind legătura dintre simţuri şi abilitatea de a ne aduce aminte. Referindu-se la rezultatele cercetării, doctorul Herz spune că acestea „indică faptul că simţul mirosului, în special, are o legătură unică, directă şi intimă cu zona creierului care controlează memoria emoţională".
În aceste condiţii, nu este surprinzător că atât de mulţi oameni au ales iarba proaspăt tăiată pe primul loc între amintirile parfumate, deoarece aceste arome sunt puternic asociate copilăriei - perioada în care se formează primele amintiri parfumate, mai spune specialistul.
„Pentru mulţi dintre noi, orice arome asociate copilăriei - cum ar fi mirosul verilor fierbinţi la locul de joacă - au puterea de a declanşa amintiri emoţionale care ne transpun în trecut, la acea vârstă frumoasă."
La studiul comandat de Nikon au participat 11.500 de persoane din 23 de ţări. La întrebări au răspuns şi 502 români, cu vârste cuprinse între 16 şi peste 65 de ani.
Topul amintirilor cu parfum
Unele miresme trezesc în mintea noastră amintiri dragi. Rugaţi să acorde note unei liste de parfumuri care le-ar declanşa amintirile, românii au indicat, în primul rând, următoarele cinci mirosuri:
1 72% din ei au asociat mirosul de brad şi de vin fiert cu Crăciunul.
2 Pe locul doi, 69,9% din respondenţi au aşezat iarba proaspăt cosită, ce le aminteşte de vacanţele petrecute la ţară sau de activităţi în aer liber.
3 64,7% din respondenţi aşază pe locul trei în topul amintirilor mirosul de lemn ars, care le aduce în minte taberele sau excusiile din tinereţe, de vacanţele cu cortul.
4 Mirosul de vată de zahăr este păstrat în memorie de 41,8% din români, care se gândesc la bâlci sau sate de vacanţă.
5 Parfumul specific cremelor de protecţie solară îi duce pe 38,8% din respondenţi cu gândul la vacanţele petrecute pe plajă.
Condimentele şi fructele încălzite îi fac pe cei mai mulţi dintre noi să se gândească la vacanţe exotice, iar asfaltul încins, la coborârea din avion. Mirosul tutunului pentru pipă îi trimite pe mulţi români cu gândul la bunicii lor.
68% din români sunt dispuşi să fotografieze un lucru, un peisaj numai pentru a „capta" mireasma acestuia.
81,8% din românii care locuiesc în regiunea de sud-vest a Olteniei îşi amintesc parfumul amintirilor
din poze.
