Profilul liderilor români din companii
0Managerul român se simte provocat de problemele curente şi mai puţin de obţinerea unei performanţe pe termen lung. Marele său defect este că uită să le spună angajaţilor „mulţumesc“. Energici, destul de calmi şi de prudenţi, încrezători în ei înşişi, managerii români caută să obţină rezultate, dar nu-şi motivează subordonaţii.
Trăsăturile de personalitate ale liderilor influenţează decisiv modalitatea în care aceştia înţeleg să-şi conducă subordonaţii şi au un impact major asupra performanţelor financiare ale companiilor pe care le conduc.
Pornind de la aceste premise, două studii independente lansate în ultimele zile încearcă să schiţeze profilul managerilor din România. În general, liderii români din companii sunt orientaţi spre rezultate.
Aceasta este atât concluzia studiului „Trăsăturile de personalitate dominante ale liderilor români", realizat de de HART Human Resource Consulting în parteneriat cu ASEBUSS/EXEC-EDU, cât şi a studiului „Cum gândesc managerii români?", realizat de Result Development.
Potrivit cercetării făcute de firma de consultanţă în resurse umane HART, în perioada 2008-2011, pe 214 femei şi 164 de bărbaţi cu funcţii de conducere din multinaţionale, liderii români sunt, de asemenea, ambiţioşi - competitivi şi energici.
Sunt însă şi prudenţi - se supun regulilor şi cântăresc bine riscurile. În acelaşi timp, au mintea deschisă, declarându-se gata să înveţe lucruri noi.
Studiul realizat în perioada 2009-2011 de Result Development, luând în calcul răspunsurile a 110 manageri români din multinaţionale şi naţionale, arată că principalul atu al managerului român este reprezentat de orientarea spre rezultate (65,5%), fiind urmat de intuiţie (39,1%) şi de capacitatea de a stabili planuri (38,2%).
În ceea ce priveşte punctele slabe, în top se află lipsa de motivare a subordonaţilor (57,3%), controlul excesiv (45,5%) şi leadershipul scăzut (42,7%). O altă problemă este reprezentată de faptul că managerul român nu este prea dornic să delege sarcini, mai arată cercetarea făcută de Result Development.
Când sunt stresaţi şi obosiţi, relevă studiul făcut de HART, managerii români au tendinţa să fie charismatici, încântători şi să caute atenţie. Înclină însă şi să-i domine pe cei din jur şi să dea dovadă de autosuficienţă.
Bărbaţii, mai pragmatici
Specialiştii de la HART au încercat să vadă în ce măsură mitul existent la noi în ţară, potrivit căruia femeile aflate în funcţii de conducere sunt diferite de bărbaţii care ocupă poziţii similare, este susţinut de date concrete.
Rezultatele cercetării au arătat că doamnele aflate în poziţii-cheie sunt mai altruiste, pun un preţ mai mare pe tradiţii, sunt motivate într-o mai mare măsură de imaginea companiei şi îşi bazează mai mult deciziile pe intuiţie. De cealaltă parte, domnii aflaţi în funcţii de conducere sunt mai interesaţi de oportunităţile de afaceri, de bani şi de profit. Pun mare preţ pe munca susţinută, iar pentru ei afacerile sunt mai importante decât plăcerea.
Studiul Result Development arată că poziţiile de conducere sunt ocupate, în general, de bărbaţi (70,9%). Cei mai mulţi dintre aceştia au vârste cuprinse între 25 şi 30 de ani (29,6%), proporţia celor din categoria de vârstă 31-35 de ani fiind de 28,7%.
Managerii români plasează integritatea şi corectitudinea în topul valorilor pe care le au (42,7%), mai arată cercetarea. Urmează sinceritatea (27,3%), respectul faţă de oameni (25,5%), obiectivitatea şi imparţialitatea (19,1%) şi responsabilitatea (14,5%).
Prea puţin optimism
Transparenţa ocupă însă un loc codaş în topul valorilor managerului român (4,5%), la egalitate cu optimismul. Totodată, mai relevă studiul Result Development, managerul român lucrează, în medie, 46,91 de ore pe săptămână.
Dacă 10,9% din liderii din companii muncesc peste 60 de ore săptămânal, 51,1% lucrează între 45 şi 50 de ore. Numai 4,3% din ei se pot declara fericiţi că au un program care le permite să aibă şi o viaţă personală - adică lucrează mai puţin de 40 de ore pe săptămână.
Portretul şefului ideal
Pe baza răspunsurilor date de liderii români din companii, cei de la Result Development au stabilit care sunt trăsăturile pe care ar trebui să le aibă managerul ideal. 31,7% consideră că ar trebui să fie un bun comunicator, 22,7% spun că ar trebui să fie organizat, în timp ce 21,8% pun accentul pe viziune şi pe strategie.
Aproximativ o cincime (19,1%) afirmă că motivarea şi determinarea joacă un rol important, iar integritatea este menţionată de 11,8% din respondenţi.
Angajaţii, prea puţin implicaţi
Din perspectiva managerială, angajaţii români dau dovadă de neimplicare, nu-şi asumă responsabilităţi, bârfesc şi fac scenarii, arată studiul Result Development.

Managerii români spun, de asemenea, că mulţi se tem să întrebe „pentru a nu fi luaţi de proşti", le este frică să nu greşească, dar au şi „boala de a fi şef". Cei aflaţi în poziţii de conducere şi-ar dori ca subordonaţii să dea dovadă de spirit de echipă, să comunice, să fie oneşti, dar şi ambiţioşi.
Model cultural
Dorin Bodea, senior consultant la Result Development este de părere că „lipsa de implicare a angajaţilor ţine, în primul rând, de specificul cultural românesc.
„Este vorba despre o trăsătură de care dăm dovadă şi în comportamentul nostru cotidian", spune acesta. Daniela Necefor, managing partner la firma de consultanţă în resurse umane Total Business Solutions, afirmă că „românii nu înţeleg că, atunci când lucrezi într-o companie privată, trebuie să-ţi asumi o serie de sarcini, să păstrezi confidenţialitatea, mai ales în ceea ce priveşte salariul".
Potrivit ei, „mulţi angajaţi din România nu urmăresc să evolueze în carieră, ci doar se raportează la cei din jur".
Pe de altă parte, afirmă Dorin Badea, lipsa de implicare a angajaţilor este generată şi de o slabă motivare din partea managerilor.
„Managerul român, spre deosebire de cel occidental, uită să le spună angajaţilor «mulţumesc» sau să le arate că-i apreciază", spune şi Daniela Necefor. O altă explicaţie este că mulţi dintre angajaţi nu au făcut o alegere potrivită în ceea ce priveşte jobul lor, precizează specialiştii.
Cei cu personalităţi puternice pot avea eşecuri
Persoanele care au funcţii de conducere importante şi care au şi o personalitate foarte puternică riscă să eşueze în poziţiile pe care le ocupă. Asta pentru că un lider cu astfel de caracteristici poate lua decizii greşite, riscă să-şi facă duşmani, să-şi îndepărteze colegii şi să submineze moralul echipei, se arată în studiul HART.
Cu toate acestea, şi cei care reuşesc, şi cei care eşuează au câteva trăsături comune, arată o serie de cercetări internaţionale. Sunt ambiţioşi, au realizări impresionante la activ şi muncesc din greu.
Însă cei care au succes îşi păstrează calmul în situaţiile stresante, pot gestiona greşelile făcute de alţii, implică şi alte persoane în rezolvarea problemelor şi în luarea deciziilor şi au în palmares realizări diverse.
De cealaltă parte, liderii care eşuează nu dau dovadă de sensibilitate, ba chiar îi intimidează pe cei din jur. Sunt reci şi aroganţi, le înşală încrederea, nu reuşesc să delege sarcini, dau dovadă de o ambiţie exagerată şi nu se adaptează unui superior care un stil diferit de lucru.
O perspectivă promiţătoare

Consultantul în resurse umane Dorin Bodea, de la Results Development, spune că „managerul român se defineşte pe sine ca un manager intuitiv, emoţional". Însă managementul intuitiv poate fi o sabie cu două tăişuri. „Poate fi o resursă mai ales în ceea ce priveşte înţelegerea umană a subordonaţilor, poate fi de mare ajutor în situaţii-limită, dar şi în procesul de luare a deciziilor. Poate fi şi o capcană, deoarece, uneori, un astfel de manager poate să aleagă mai degrabă satisfacţia decât performanţa", explică Dorin Bodea.
Spre deosebire de managerul european, managerul român se simte atras şi provocat în special de probleme şi mai puţin de obţinerea unei performanţe predictibile pe termen lung. Dorin Bodea, de la Results Development, consideră că „managerul român are nevoie să-şi dezvolte o gândire managerială coerentă şi rigurosă şi să crească în maturitate". Specialistul în resurse umane crede că, din acest punct de vedere, România este pe drumul cel bun. „Am foarte mare încredere în managerul român. Intuiţia şi puterea de muncă pot fi resurse extraordinare", conchide acesta.
"Managerul român are nevoie să-şi dezvolte o gândire managerială coerentă şi rigurosă.''
Dorin Bodea specialist în resurse umane
