Înjurăturile ne fac să ne simţim mai bine

0
0

Eşti înţepenit într-un spital pentru câteva zile? Dă-i drumul: scapă o înjurătură sau două! S-ar putea să te facă să te simţi mai bine.

Înjurăturile sau cuvintele urâte folosite de pacienţii din spitale sau chiar de doctori pot avea un efect pozitiv asupra acestora, arată un studiu citat de LiveScience. Înjuratul poate genera o stare de catharsis şi chiar poate sta la baza formării unor legături puternice între medici şi pacienţi. Autorii studiului atrag însă atenţia că limbajul obscen - mai ales cel cu implicaţii sexiste şi etnice - nu e niciodată recomandat.

Comunicare intensă

„Înjurăturile trebuie să fie folosite cu tact, deoarece avem de-a face cu o comunicare foarte intensă", declară coautorul studiului, Daniel Zimmerman, specialist în psihologia angajaţilor la Bellevue Hospital Centre din New York, SUA. „Limbajul colorat poate speria sau copleşi cu uşurinţă." Zimmerman a luat decizia de a face studiul după o întâlnire cu un pacient cu probleme psihice care utiliza frecvent obscenităţi şi injurii etnice, ceea ce-i aducea pe angajaţii spitalului în imposibilitatea de a-l trata. În acest caz particular, obscenităţile proferate de pacient au devenit o barieră în comunicarea dintre el şi personalul medical.

Dar limbajul „murdar" poate, uneori, să dea indicii despre diagnosticul pacientului, recunoaşte Zimmerman. Bolnavii cu sindrom Tourette, de exemplu, pot înjura involuntar, iar anumite tipuri de leziuni cerebrale îi pot face pe oameni să rostească spontan înjurături. În alte cazuri, totuşi, doctorii şi pacienţii se pot folosi de acest tip de limbaj pentru a comunica mai bine. Un exemplu prezentat în cadrul studiului face referire la un pacient, muncitor cu ziua, care îşi vărsa furia pe doctorul care îl trata, reproşându-i că nu ştie niciun „rahat" despre viaţa lui mizerabilă. Doctorul, care a realizat că pacientul trebuie să-l perceapă ca pe un aliat şi nu ca pe un individ autoritar, i-a mărturist că înţelege ce simte, de vreme ce, ca stagiar, şi el trebuie să înghită toate mizeriile şefului. Vorbindu-i astfel pacientului, medicul i-a câştigat încrederea, arată autorii studiului.

Stil de viață


Ultimele știri
Cele mai citite