Cum să citim ziarele online: gratuit sau cu plată?

0
0

Deşi convingerea că „gratis” este viitorul preţului pe internet pare a se fi împământenit în rândul utilizatorilor, tot mai multe trusturi de presă cochetează cu ideea site-urilor cu conţinut online plătit. Cum se poate schimba cultura internetului, consolidată în jurul cuvântului „gratuit“? - aceasta este întrebarea ce macină astăzi din ce în ce mai multe corporaţii media.

Cine şi-ar dori să plătească pentru informaţiile gratuite de pe internet? Deşi pare o întrebare nefirească, tot mai multe publicaţii pun problema taxării conţinutului din ediţiile online. După ce a rescris istoria comunicării, desprinzându-se de clasicele, banalele tipărituri, şi a format în jurul său un crez temeinic în definiţia căruia nu poate lipsi atributul „gratuit", mediul online se confruntă astăzi cu o problemă pentru care încă nu s-a găsit soluţie: cum se cuantifică munca jurnaliştilor din spatele calculatorului?

Citiţi şi:

Audienţa ziarelor, cititori cu putere de cumpărare

Aritmetic, pare simplu: jurnalistul vinde, prin intermediul publicaţiei la care este angajat, o informaţie, fără să facă vreo diferenţă între literele aşternute pe hârtie şi cele care aleargă pe monitor. În realitate însă, matematica nu este simplă. Atunci când „generaţia Google" aşteaptă informaţii fără să pună problema costurilor şi atunci când „gratis" este atât de atrăgător, firesc şi, în plus, un agent de marketing excelent, taxarea internetului devine absurdă. În plus, „tradiţia www" spune clar: click-urile nu se plătesc! Cum se poate oferi, astfel, acelaşi produs, pe care îl găseai „la liber", cu bani? Cum ar fi să plătiţi pentru a citi acest articol?

Cât timp motoarele de căutare vor găsi alternative facile pentru a ocoli plata informaţiei, ori când analize similare, realizate de amatori, vor fi putea fi accesate gratuit, sursele credibile - dar plătite - devin cu greu atractive. În urma unei examinări superficiale a rezultatelor diverselor motoare de căutare pentru cuvintele „ziare online", se poate constata lesne „volatilitatea" textelor, preluate din diverse publicaţii şi îngrămădite cu stângăcie în rubrici de „revista presei".

Cu toate acestea, publicaţii precum „The Wall Street Journal" sau „Financial Times" au ales varianta taxării conţinutului, sperând atât să lanseze un trend pentru alte publicaţii, dar şi să-şi educe cititorii în această direcţie. În România însă, inamicul principal al multor publicaţii este obscuritatea, nu pirateria. În plus, românii par să conserve ideea conform căreia dacă vrei să dai bani pentru un produs gratuit nu faci decât să contrazici gândirea logică.

„Răspunsul se află la provideri, nu la publisheri"

Cătălin Tolontan, redactor-şef al cotidianului sportiv „Gazeta Sporturilor", susţine că ziarele online ar trebui să perceapă o taxă pentru utilizatori, însă nu pentru fiecare articol în parte, ci pentru accesul la conţinutul online. Receptivitatea providerilor de internet este  însă esenţială. 

„Gazeta Sporturilor" a încercat să introducă o taxă pentru vizionarea în timp real a unor meciuri de forbal din Liga I, însă sistemul de plată s-a dovedit a fi neprofitabil, întrucât banii (1 euro pe meci, plătit prin SMS) erau împărţiţi între operatorii de telefonie mobilă, creatorul softului şi publisher.

„Una dintre cele mai interesante opinii pe care am întâlnit-o pe această temă vine din străinătate: oamenii plătesc, dar nu conţinutul, ci accesul la el. În sensul în care, şi când cumpără un ziar sau o revistă, ei plătesc suportul pe hârtie, şi nu conţinutul în sine. Dacă am îmbrăţişa acest punct de vedere nuanţat, asta înseamnă că răspunsul se află la provideri, de la cei de net şi până la Apple, nu la publisheri. Cu alte cuvinte, accesul la publicaţiile online se va face cu plată când aceştia vor fi pregătiţi", consideră Cătălin Tolontan.

"Accesul la ziarele online se va face cu plată când providerii vor fi pregătiţi."
Cătălin Tolontan jurnalist

„Oamenii o să se uite la televizor, n-or să mai citească"

Cristian Tudor Popescu, senior-editor al cotidianului „Gândul", consideră că publicaţiile vor fi singurele care vor pierde dacă vor încerca să taxeze, în acest moment, conţinutul online. „Nu e nicio şansă! Cititorii se vor duce la cei care nu vor taxa, iar o înţelegere generală, în urma căreia toată lumea să impună taxe, nu e posibilă", susţine jurnalistul. Cu rigoarea pe care doar anii de experienţă în presă ţi-o pot da, Cristian Tudor Popescu argumentează că percepţia puternică potrivit cărea inter­netul este un mediu liber, acce­sibil tutuor, se va opune mereu oricărei încercări de impunere a unei taxe.

„Orice restricţie introdusă asupra inter­netului va fi întâmpinată cu respingere brutală din partea cititorilor. Netul aşa a apărut, e foarte greu să schimbi această percepţie. A apărut «free», iar acest statut pe care şi l-a câştigat în cele aproape două decenii de funcţionare nu poate fi spulberat prin introducerea de taxe", este de părere jurnalistul. În plus, fondatorul ziarului „Gândul" consideră că ne aflăm într-un moment nepotrivit pentru a discuta despre taxarea internetului, întrucât criza economică a acaparat toate grijile românilor. „În România, conştiinţa plăţii pentru un serviciu nu există. Mai ales în această perioadă, în care oamenii nu au bani. Haideţi să încercăm acest lucru măcar într‑un moment de boom economic. Cum vă imaginaţi că oamenii care au probleme să-şi ia pâinea zilnică vor plăti să intre pe net, să citească site-uri de ziare? O să se uite la televizor, n-o să mai citească. Dar nu vor plăti pentru aşa ceva. E inimaginabil, ce naiba!", apreciază Cristian Tudor Popescu.

"Orice restricţie introdusă asupra internetului va fi întâmpinată cu respingere brutală din partea cititorilor."
Cristian Tudor Popescu jurnalist

image
image
Mai multe - Stil de viață

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite