Tokyo: 100 de ani, in 180 de instantanee
0Intotdeauna contactul cu o alta civilizatie a provocat in noi un sentiment de uimire, mai ales cand este vorba despre una foarte diferita si speciala cum este cea japoneza. Aceasta miscare spre
Intotdeauna contactul cu o alta civilizatie a provocat in noi un sentiment de uimire, mai ales cand este vorba despre una foarte diferita si speciala cum este cea japoneza. Aceasta miscare spre altceva decat ceea ce stii te obliga mereu sa te pui in posturi care te surprind pe tine insuti. Ideea de a organiza o expozitie, in care sunt grupate aproape 180 de fotografii, sub titlul "Tokyo - 100 de ani", de a oferi iubitorilor de arta romani un evantai de imagini care ii invita intr-o lume de o frumusete bizara, pitoreasca, mi se pare binevenita si merita sa urci treptele, la etaj, in Muzeul National de Arta, corpul Stirbei, pentru a vedea aceste instantanee. Este o ocazie rara de a-ti bucura ochiul si spiritul, de a-ti satisface nevoia interioara de frumos. In instantaneele alb-negru, realizate de artisti japonezi in perioada 1890-2000, sunt reflectate schimbarile care au avut loc in Tokyo de-a lungul secolului al XX-lea - pe dinaintea ochilor mei s-au perindat imagini cu Tokyo asa cum a fost odinioara, prin anii '20, '30, cum este acum, imortalizat in clipele lui de relaxare meditativa sau in viata cotidiana, prins in nebunia din mijlocul zilei, cand aglomeratia de oameni este coplesitoare. Primesti informatii pe cale vizuala, prin imagine, primesti idei, primesti prin acest canal de comunicare franturi din viata unui oras, din viata unor oameni care poate nici nu mai exista acum. Te incanta sugestivitatea titlurilor unora dintre fotografii "Ciresi infloriti de pe cheiul raului Sumida" (Kineo Kuwabara; 1941) sau "Melancolie. Sandale in gradina" (Hachiro Suzuki; 1935). Alte imagini infatiseaza atmosfera orasului, cladirile guvernamentale, parcurile sau gradinile; sunt surprinse momente din viata obisnuita a locuitorilor: "Coada la ratia de orez. Ginza" (Tadahiko Hayashi; 1946), "Vanzator ambulant de spaghete soba", "Inghesuiala in statia de tramvai", "Casatorii pe banda rulanta" (Haruo Tomiyama; 1964), "Aurolaci in Shinjuku" (1969). Astazi Japonia este o tara puternica, pioniera in materie de tehnologie de ultima ora. Dar nici o clipa nu si-a pierdut inclinatia spre poezia naturii, a detaliului, a tot ceea ce inseamna lucrat cu migala, a picaturilor de liniste materializata in obiecte si in locuri. Expozitia va ramane deschisa pana pe data de 5 iunie si se poate vizita de miercuri pana duminica, intre orele 11,00 - 19,00.