Şerban triumfă cu „Otello“ la Paris

0
0

Regizorul român a reluat montarea după Verdi, aducând-o pe celebra soprană americană Renée Fleming în rolul Desdemonei, la Bastille Opera din Paris. Pentru spectacolul „Otello“, cu noua distribuţie, toate biletele sunt vândute, la faimoasa operă pariziană, pentru următoarele cinci reprezentaţii.

Andrei Şerban a dezvoltat mult imaginea scenică cu proiecţii video, faţă de montarea iniţială a operei după Giuseppe Verdi, din 2004, de la Bastille Opera, şi a împrospătat, pentru premiera din 14 iunie, relaţiile dintre personaje. În decorurile lui  Peter Pabst (scenograful care a colaborat cu coregrafa Pina Bausch peste 20 de ani), cu dirijorul  Marco Armiliato, la pupitru, cu tenorul Aleksandrs Antonenko, în rolul lui Otello, cu baritonul Lucio Gallo, în cel al lui Jago, şi mai ales cu soprana Renée Fleming, în rolul Desdemonei, spectacolul a fost îndelung ovaţionat, iar biletele pentru următoarele cinci reprezentaţii (17, 20, 23, 28 iunie şi 1 iulie) sunt deja vândute la Paris.  De-abia pentru spectacolul din 4 iulie mai pot fi rezervate bilete, la Bastille Opera, la preţuri de până la 180 de euro.

Soprana Renée Fleming, sedusă de spectacol

„O distribuţie cu totul nouă îţi dă şansa să descoperi aspecte noi ale muzicii şi textului", a declarat Andrei Şerban pentru „Adevărul".  Renée Fleming, în vârstă de 52 de ani, cea mai în vogă soprană americană, a fost extrem de cooperantă pentru că i-a plăcut mult concepţia regizorală, după cum a declarat în presa franceză.  Soprana, renumită pentru rolurile Violettei, Mimi sau Manon,  a mai interpretat-o, în 1994, şi la Metropolitan Opera din New York, pe Desdemona (soţia ucisă de Otello din opera lui Verdi compusă în 1887, cu un libret scris de Arrigo Boito după piesa lui Shakespeare). Deşi cunoscută pentru exigenţa ei, Renée Fleming s-a declarat „sedusă de imaginaţia regizorului român".

„Cu toții îl avem pe Iago în noi“

Înainte de a monta „Otello", în 2004, la Bastille Opera, Andrei Şerban  a mai pus în scenă opera lui Verdi şi în 1993, la  Festivalul Chorégies d'Orange, în sudul Franţei. Când a lucrat la „Otello“ prima dată, regizorului i-a fost greu să-l convingă pe interpretul lui Iago - personajul care bagă intrigi între Otello și Desdemona -  să joace altceva decât personajul „negativ“. „Nu poți să fii Iago dacă-l urăști, dacă-l privești critic, din afară. Pentru a reuși să-i dai viață, trebuie să admiți că, potențial, cu toții îl avem pe Iago în noi“, mărturisește Andrei Șerban, în cartea „O biografie“, editată de Polirom. „Mai târziu, când am pus în scenă «Otello» de Verdi la Opera din Paris, la fel, opțiunea pentru un Iago care ar aparține răului pur mi s-a părut incompletă. Pe plan simbolic, Desdemona reprezintă o mărturie a spiritului care nu poate fi corupt. Iago provoacă situații-limită indispensabile“, subliniază, în carte, regizorul.


5 spectacole „Otello" vor fi jucate cu casă închisă la Bastille Opera.

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite