Marea sinecură din fapte de cultură

0
0

Cei nouă membri ai comisiei care i-au evaluat la începutul lunii iunie pe cei 14 directori de teatre subvenţionate de Primăria Capitalei vor primi aproximativ câte 9.500 de lei. Din comisie au făcut parte nume care nu au de-a face cu teatrul: criticul de artă Răzvan Theodorescu, contabilul Doina Crina Iliescu şi Ioan Gâf-Deac, consilier în partidul lui Becali.

Ce averi au directorii teatrelor bucureştene? Alexandru Arşinel şi Florin Călinescu sunt în topul bogaţilor

„Adevărul" a relatat, la începutul lunii iunie, că din cei nouă membri ai comisiei de evaluare a directorilor de teatre subvenţionate de Primăria Municipiului Bucureşti (PMB) făceau parte nume care nu aveau legătură cu teatrul sau muzica, precum cele ale criticului de artă Răzvan Theodorescu, contabilului Doina Crina Iliescu şi omului politic Ioan Gâf-Deac (consilier general în PNG-CD, partid condus de George Becali). Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 189 din 25 noiembrie 2008 privind managementul instituţiilor publice de cultură, la articolul 16 este stipulat că această comisie de concurs trebuia alcătuită din şase specialişti în domeniu, precum şi din trei reprezentanţi ai autorităţii.

Astfel, la evaluarea de la începutul lunii iunie de la PMB, la categoria specialişti în domeniu, conform legii în număr de şase, au fost numiţi: Răzvan Theodorescu (critic de artă), Aura Corbeanu (vicepreşedinte al UNITER), Doina Crina Iliescu, fost contabil-şef la Direcţia de Cultură a PMB, Marina Constantinescu (critic de teatru), Marius Zarafescu (teatrolog), Adriana Popescu (director Strategii Culturale, Comunicare şi PR la Teatrul Naţional din Bucureşti). Cei trei reprezentaţi ai autorităţii au fost: Emanuel Alexandru Papagheorghiu (directorul Direcţiei de Cultură din PMB), Geta Drăgoi (director la Resurse Umane în PMB) şi Ioan Gâf-Deac (consilier general în PNG-CD).

Economist şi jurist

În 2003, Ioan Gâf-Deac a obţinut licenţa de jurist ca absolvent al Facultaţii de Drept şi Relaţii Internaţionale „Nicolae Titulescu". În anul 2004, a absolvit Facultatea de Marketing şi Comerţ Exterior „Spiru Haret" din Bucureşti. În 2007, a obţinut o specializare în studii administrative europene, urmând un program de masterat din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative. În 2009, a primit titlul de „doctor în economie", conferit de Institutul Naţional de Studii Economice „Costin C. Kiriţescu". Gâf-Deac a fost candidat din partea PNG-CD la Primăria Sectorului 4 Bucureşti, la alegerile locale din iunie 2008, dar şi la Camera Deputaţilor, în Colegiul Electoral 19, în luna noiembrie a aceluiaşi an.

Pe lângă situaţia lui Ioan Gâf-Deac, ca reprezentant al autorităţii, în comisia de evaluare a directorilor, la categoria specialişti, se observă că nici specialitatea lui Răzvan Theodorescu, nici cea a fostei contabil-şef Doina Crina Iliescu nu au vreo legătură cu teatrul, în vreme ce toţi ceilalţi sunt critici de teatru sau lucrează totuşi în instituţii tangente cu domeniul. Oficialii PMB susţin însă că toţi membrii comisiei de evaluare au fost „specialişti în domeniu şi reprezentanţi ai autorităţii, (...) personalităţi publice a căror activitate şi probitate morală este cunoscută în mediul cultural".

Câte 14 dosare şi trei zile de interviuri

Conform articolului 40 al legii 189/2008, evaluarea managementului este organizată în următoarele etape: analiza raportului de activitate a instituţiei şi susţinerea raportului de activitate de către manager în cadrul unui interviu. Astfel, după ce au analizat rapoartele de activitate, începând de la sfârşitul lunii mai, membrii comisiei de evaluare au susţinut la sediul PMB, timp de trei zile interviuri, la începutul lunii iunie (7-9 iunie), cu fiecare director de teatru în parte.

În ultima zi de evaluare, academicianul Răzvan Theodorescu şi directorul de la Resurse Umane din PMB Geta Drăgoi nu s-au mai prezentat, comisia care a acordat notele finale directorilor fiind formată doar din şapte membri, şi nu din nouă aşa cum este prevăzut de lege. La articolul 52 din OUG 189/2008 se spune că pentru activitatea depusă, membrii comisiilor de concurs, de evaluare sau ai comisiei pentru soluţionarea contestaţiilor, precum şi membrii secretariatelor acestora, beneficiază de o indemnizaţie în cuantum de 10% din indemnizaţia ordonatorului principal de credite. Sumele sunt suportate din bugetul autorităţii, pe baza unor convenţii încheiate. Venitul anual încasat de primarul general, potrivit declaraţiilor publicate pe site-ul PMB, a fost anul trecut de 56.408 de lei.

Sumă înmulţită cu 14 teatre evaluate

„Fiecare membru va fi remunerat cu 659 lei (brut), conform art 52, alin. 1 din OUG 189/2008 cu modificările şi completările ulterioare şi potrivit art.13 din anexa 2 la HCGMB 110/2010", spun reprezentanţii PMB. Numai că, ceea ce nu spun oficialii PMB este că această sumă (10% din indemnizaţia ordonatorului principal de credite) este înmulţită la calculul onorariului final, cu numărul de 14 teatre evaluate de fiecare membru al comisiei, de unde rezultă că fiecare evaluator va primi suma de 9.226 de lei brut ( 659 de lei x 14 teatre).

 „Nu am primit încă niciun ban pe evaluare până acum. Nu e vorba însă de sume exorbitante, ci suntem plătiţi acum de Primărie conform legii, aşa cum suntem plătiţi şi când facem parte din comisiile de evaluare la Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional. Toţi membri comisiei au avut o foarte bună calitate umană şi profesională, asta vă pot garanta", spune Aura Corbeanu, vicepreşedinte al UNITER.

„Procedura de evaluare a managerilor s-a facut prin aplicarea OUG nr. 189/2008 (modificată şi completată) şi prin aplicarea HCGMB nr. 110/2010 privind aprobarea regulamentului de organizare şi desfăşurare a concursului de proiecte de management, precum şi a regulamentului de organizare şi desfăşurare a evaluarii managementului la instituţiile publice de cultură de interes local al municipiului Bucureşti şi potrivit calendarului aprobat prin DPG nr. 624/2011", punctează oficialii PMB.

''Specialiştii comisiei au fost personalităţi a căror activitate şi probitate morală este cunoscută în mediul cultural.''
Emanuel Alexandru Papagheorghiu directorul Direcţiei de Cultură din PMB

''Nu am primit încă niciun ban pe evaluare până acum. Nu e vorba însă de sume exorbitante, ci suntem plătiţi, conform legii, de Primărie.''
Aura Corbeanu, vicepreşedinte UNITER

9.226 de lei brut este suma finală pe care fiecare dintre cei nouă membri ai comisiei o va primi pentru munca de evaluare.

9, nota minimă la evaluarea finală

Conform OUG 189/2008, aprobată cu modificări prin Legea 269/ 2009, evaluarea directorilor de teatre se face anual, când aceştia trebuie să obţină peste nota 7, dar şi o dată la cinci ani, când, pentru obţinerea unui nou mandat pe un proiect de management, directorii trebuie să ia minimum nota 9. Şefilor de teatre din Bucureşti, care aveau contractele de management expirate de la începutul anului ar fi trebuit să le fie analizată activitatea încă din luna septembrie 2010. „Rezultatul evaluării a fost adus la cunostinţa publică conform OUG nr. 189/2008 (modificată şi completată). În termen de 24 de ore de la expirarea termenului în care au putut fi depuse contestaţii, rezultatul final al evaluării a fost adus la cunoştinţa publică prin grija autorităţii", afirmă reprezentaţii PMB.

Contestaţie acceptată de primarul general

Smaranda Oţeanu-Bunea, premiată în 2009 de Sorin Oprescu

Managerul Operei Comice pentru Copii, Smaranda Oţeanu-Bunea, spune că din comisia de evaluare nu au făcut parte, conform legii, specialişti-muzicologi. Directorul a contestat nota  obţinută - 7,15, protestând că dintre cei nouă membri ai comisiei de evaluare de la PMB au făcut parte numai oameni de teatru, la categoria specialişti în domeniu.

Reevaluare în această săptămână

Contestaţia i-a fost aprobată de Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei, care a acceptat numirea unei noi comisii de evaluare a managerului de la Opera Comică. Comisia şi noua dată de evaluare urmează să fie comunicate în această săptămână de PMB. „Da, există o singura contestaţie în curs de soluţionare. Rezultatul va fi adus la cunostinţa publică conform legislaţiei în vigoare", recunosc reprezentanţii PMB.

„Sper ca situaţia de la Opera Comică să se rezolve odată cu acceptarea contestaţiei mele şi cu numirea unei noi comisii de evaluare care să includă critici muzicali, muzicologi care cunosc repertoriul, stagiunile, turneele, premiile internaţionale - cu alte cuvinte, activitatea Operei Comice. Consider că ce s-a întâmplat a fost doar o eroare de parcurs", a declarat Smaranda Oţeanu-Bunea, pentru „Adevărul".

„Evaluare neprofesionistă"

De altfel, Uniunea Criticilor, Redactorilor şi Realizatorilor Muzicali din România „Mihail Jora", condusă de reputatul muzicolog Grigore Constantinescu, şi Forumul Muzical Român au trimis încă de pe 11 iunie primarului general Sorin Oprescu o scrisoare în care criticau procedura de evaluare a Smarandei Oţeanu-Bunea, fondator al Operei Comice. „Membrii Uniunii noastre îşi manifestă surprinderea de a constata că se poate acţiona într-un mod agresiv, total neprofesionist şi superficial în efectuarea de către o comisie aleator alcătuită de forurile responsabile, în vederea evaluării manageriale privind Opera Comică pentru Copii", se subliniază în protest.

Smaranda Oţeanu-Bunea, premiată în 2009 de Sorin Oprescu

Citiţi aici scrisoarea de protest

„După ştiinţa noastră, de la niciun examen analitic asemănător nu au lipsit  criticii şi specialiştii muzicali, cei mai avizaţi, solicitaţi întotdeauna, chiar şi de către Primăria Capitalei. Dacă statisticile şi datele economice sunt permanent verificate de către direcţiile de specialitate, este absolut normal şi civilizat ca în astfel de situaţii să primeze cuvântul celor care cunosc fenomenul şi îl urmăresc istoric de la  lansarea lui", se precizează în scrisoarea muzicologilor. Actualmente, Opera Comică, care funcţionează din 2005, cu peste 50.000 de spectatori pe stagiune, 50 de titluri în repertoriul permanent, îşi reprezintă spectacolele în clădirea Teatrului Giuleşti. Instituţia a obţinut 14 premii internaţionale,19 premii naţionale şi a avut turnee în toată lumea.

''Consider că ce s-a întâmplat a fost doar o eroare de parcurs, pentru că din comisie nu au făcut part specialişti-muzicologi.''
Smaranda Oţeanu-Bunea directoare Opera Comică

Fragment din scrisoarea de protest

Grigore Constantinescu, preşedintele Uniunii Criticilor

11 iunie 2011

„Domnule Primar General, membrii Uniunii noastre îşi manifestă surprinderea de a constata că se poate acţiona într-un mod agresiv, total neprofesionist şi superficial în efectuarea de către o comisie aleator alcătuită de forurile responsabile, în vederea evaluării manageriale privind Opera Comică pentru Copii, inclusiv activitatea directorului şi fondatorului acestui teatru bucureştean, criticul muzical şi muzicologul Smaranda Oţeanu-Bunea. În calitate de profesionişti, niciodată criticii muzicali nu şi-au permis să ia decizii în privinţa unui director sau instituţii artistice reprezentând un alt profil decât cel muzical, atât timp cât nu au avut loc informări şi vizionări prealabile a numeroase spectacole-producţii din repertoriul acesteia.

După ştiinţa noastră, de la niciun examen analitic asemănător nu au lipsit criticii şi specialiştii muzicali, cei mai avizaţi, solicitaţi întotdeauna, chiar şi de către Primăria Capitalei. Dacă statisticile şi datele economice sunt permanent verificate de către direcţiile de specialitate, este absolut normal şi civilizat ca în astfel de situaţii să primeze cuvântul celor care cunosc fenomenul şi îl urmăresc istoric de la lansarea lui. Nu îşi au locul niciun fel de interese, judecăţi de valoare neargumentate cultural sau antipatii. (...)". Uniunea Criticilor, Redactorilor şi Realizatorilor Muzicali din România „Mihail Jora" şi Forumul Muzical Român

Grigore Constantinescu
INFO
Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite