Manele şi motociclete în„Hecuba“ de la Iaşi

0
0

Publicul a ovaţionat viziunea modernă a regizorului Mihai Măniuţiu, care satirizează decăderea societăţii de consum în „Aici, la porţile beznei“, după Euripide. Ieşenii au avut ocazia să urmărească, sâmbătă seară, un spectacol, după tragedia antică „Hecuba“, cu efecte vizuale puternice şi o desfăşurare de forţe ieşită din comun.

FOTO Mihai Măniuţiu: „Sunt la vârsta când pot vorbi despre dispariţie“

Cei prezenţi sâmbătă seară la premiera spectacolului „Aici, la porţile beznei" de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri" din Iaşi au privit, timp de o oră şi 40 de minute, cum a gândit şi simţit regizorul Mihai Măniuţiu degradarea societăţii contemporane.

Personajele antice, împărţite în două tabere adverse, captivele troiene şi corifeii aheilor, au parcurs toate etapele decadenţei şi au ajuns în prezent cu ajutorul tehnologiilor moderne folosite subtil de regizor. Un televizor cu plasmă, un scaun de birou, motocicletele şi chiar manelele i-au purtat pe spectatori din Grecia antică până în Iaşiul prezentului.

Accent pe trupa de actori

Spectacolul a fost montat de regizorul Mihai Măniuţiu după „Hecuba" şi alte tragedii ale lui Euripide. „E adevărat, noi n-am ieşit, în anul de graţie 2010, dintr-un război devastator de 10 ani. Şi, totuşi, ce sunt cei 45 de ani de comunism, ale căror consecinţe pustiitoare, în privinţa lipsei de rectitudine morală şi de vocaţie constructivă, le trăim astăzi la toate nivelele?", se întreabă Măniuţiu.

Citeşte şi:

Actorii care se împart între teatru şi film

În spectacol au fost distribuiţi 31 de actori de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri". Rolul Hecubei a fost interpretat de Doina Deleanu, Liviu Manoliu l-a jucat pe Agamemnon, în timp ce lui Emil Coşeru i-a revenit rolul lui Polymestor.

„Genul acesta de spectacol mizează pe echipă, nu este spectacol de vedete, chiar dacă din distribuţie fac parte actorii Doina Deleanu, Cosmin Maxim, Emil Coşeru. Din acest punct de vedere actorii au lucrat foarte bine", explică Bogdan Ulmu, scriitor şi regizor ieşean.

„Spectacolul de acum a avut parte de o regie foarte inteligentă, o distribuţie în echipă bine omogenizată, text puţin, poetic şi sugestiv. A contat foarte mult pe vizual-scenic, care pe de o parte ne-a întors într-un trecut profund, iar pe de altă parte ne-a revizualizat un prezent controversat şi deseori vulgar şi agresiv", remarcă scriitorul Lucian Vasiliu.

„Umanitate decăzută"

Prezent la premieră, scriitorul Liviu Antonesei s-a bucurat să vadă un spectacol fără inhibiţii, din distribuţia căruia au făcut parte foarte mulţi tineri. „Spectacolul m-a impresionat prin forţa scenariului, cât şi prin scenografia complexă. Măniuţiu ne arătă încă o dată că tot ce înseamnă literatură izvorăşte din Grecia antică", a afirmat Liviu Antonesei.

Faptul că regizorul a inclus în spectacol manelele a surprins spectatorii. „Muzica este o problemă delicată. Pe de o parte, am înţeles ideea regizorului de umanitate decăzută şi că în loc de Bach avem acces la manele, pe de altă parte am alergie la manele. Am simţit frisoane ascultându-le", precizează Bogdan Ulmu.

„Bacantele" merg la Sibiu

Mihai Măniuţiu va participa la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, la 2 iunie, cu spectacolul „Bacantele", pe care l-a pus în scenă la începutul anului, la Istanbul, în Turcia. „Aş putea să montez «Bacantele» de o sută de ori", spunea regizorul într-un interviu pentru „Adevărul".

Următoarele reprezentaţii ale spectacolului „Aici, la porţile beznei" sunt programate, la Iaşi, în 13 şi 16 mai, de la ora 19.00, la sala Teatru la Cub. Preţul biletelor este 22 de lei.

Mai multe - Cultură

Ultimele știri

adevarul de weekend jpeg anunt adevarul jpeg

Cele mai citite