"Lovitura mortala data cinematografiei"

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aparuta recent, chiar la inceputul vacantei lumii artistice, Ordonanta de urgenta ce modifica, printre altele, Legea cinematografiei, risca sa treaca neobservata in iuresul comasarilor,

Aparuta recent, chiar la inceputul vacantei lumii artistice, Ordonanta de urgenta ce modifica, printre altele, Legea cinematografiei, risca sa treaca neobservata in iuresul comasarilor, transformarilor si reorganizarii institutiilor Guvernului. Este modificata, practic, esenta sistemului de finantare a productiei cinematografice din Romania. Toate parghiile ce actioneaza in domeniul cinematografiei, plus un patrimoniu de invidiat - case, studiouri, teren intre 2 mai si Vama Veche - iata zestrea pe care si-a luat-o inapoi Ministerul Culturii dupa numai cativa ani de functionare - chiar daca cu mari dificultati si cu scandaluri starnite de lacomia fara margini a unora - a unui sistem de finantare european. Printr-o scrisoare deschisa, deputatul PD Ioan Onisei, membru al comisiei de Cultura din Camera Deputatilor, vicepresedinte PD, avertizeaza asupra absurditatii inlocuirii unui sistem care incepuse sa functioneze, producand in ultimii ani pelicule invitate la marile festivaluri, castigatoare de premii, cu succes la public, gratie carora filmul romanesc promitea sa intre intr-o noua etapa de afirmare, dupa ani de stagnare din cauza unei coordonari centralizate, demodate. Istoria insasi a legislatiei in domeniul cinematografiei de dupa '90 e plina de semne de intrebare: legea 22 care aproba, in decembrie 1998, OUG 67 din 1997, votata in plenul Parlamentului, a fost actul de nastere al Oficiului National al Cinematografiei, institutie functionand conform legislatiei europene in domeniu. Au urmat etape normale de evolutie, intrarea Romaniei in Eurimages, organizatie a Consiliului Europei, coproductii, cinematografe din Romania modernizate cu fonduri Eurimages, filmele romanesti au inceput sa circule prin festivaluri. A urmat, dupa instalarea la putere a Guvernului PSD, transformarea, fara explicatii, a ONC in Centrul National al Cinematografiei, schimbare de nume prilejuind reorganizarea prin trecerea in subordinea directa a Ministerului Culturii si infiintarea unui Colegiu de conducere avandu-l in frunte pe senatorul Sergiu Nicoalescu. Acesta a blocat dezbaterea unei ordonante care viza imbunatatirea sistemului de colectare a resurselor financiare la Fondul Cinematografic National, pe motiv ca avea in pregatire un proiect de Lege a cinematografiei, astfel construit incat sa-i asigure influenta asupra tuturor deciziilor in domeniu. Efectele Legii cinematografiei, aparute in decembrie 2002, n-au intarziat sa apara, iar scandalurile s-au tinut lant. Primul concurs organizat dupa aparitia Legii cinematografiei, fara sa fi aparut insa normele de punere in aplicare a acesteia, a starnit nemultumirea unui grup masiv de tineri cineasti, care au semnat o vehementa scrisoare deschisa cerand transparenta in sistemul de acordare a creditelor pentru productie cinematografica. In prezent, decizia de reorganizare (OUG 64/2003) "da o lovitura mortala cinematografiei romanesti, sub pretextul inlaturarii unor disfunctionalitati evidente ale Legii cinematografiei", atrage atentia Ioan Onisei. "Prin transformarea CNC din ordonator principal de credit in ordonator tertiar si punerea sa in subordinea Ministerului Culturii si Cultelor (...) se aduce intreaga cinematografie nationala la nivelul unei institutii publice obisnuite, generand intoarcerea la dependenta de finantare bugetara (...) Modificarile duc, astfel, la schimbarea radicala a unui sistem acceptat si pe deplin functional in Romania timp de 5 ani", se mai arata in scrisoarea deschisa. La o simpla trecere in revista, se vede ca reglementarile in domeniul cinematografiei s-au succedat intr-un ritm suspect de rapid, noile prevederi contrazicandu-le pe cele vechi, ceea ce inseamna ca Parlamentul isi bate joc de propria munca. Singura institutie care se ocupa strict cu productia cinematografica in Romania - ONC, apoi CNC - a fost aruncata de la Guvern la ministrul Culturii si invers, ca un obiect de prisos, pentru ca acum ea sa fie restructurata, salariile personalului reduse substantial, asa incat majoritatea vor da bir cu fugitii, tocmai cand incepusera sa dea randament. Nu numai de munca lor isi bat joc alesii "poporului" - sub presiunea unor interese obscure - ci si de creatorii din domeniu, a caror activitate nu e respectata nici macar acum, cand in tarile europene se duce o campanie decisa pentru incurajarea cinematografiilor nationale.

Cultură

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite