Iureş îl joacă pe Caţavencu, la Comedie

0
0

Vineri seară se va juca spectacolul „O scrisoare pierdută“, în închiderea Festivalului Comediei Româneşti (festCO) din Capitală. O distribuţie de zile mari, în spectacolul montat de Alexandru Dabija: Marcel Iureş îl joacă pe Nae Caţavencu, iar George Mihăiţă, pe Agamemnon Dandanache.

Regizorul Alexandru Dabija a avut de înfruntat memoria unor mari spectacole omonime, puse în scenă după Caragiale, de Sică Alexandrescu (1948), de Liviu Ciulei (1972), de Radu Beligan (1979), sau, după Revoluţie, de Alexandru Tocilescu (1999). „Când vii în 2011 la «O scrisoare pierdută», memoria sufletească, vizuală şi auditivă intră automat în dulce forfotire şi se-mbată numaidecât de amintirea unor Giugaru sau Petrică Gheorghiu în Trahanache, Rebengiuc, Caragiu, Costel Constantin sau Costache Bărbulescu în Tipătescu, Carmen Stănescu sau Mariana Mihuţ în Zoe, Niki Atanasiu sau Octavian Cotescu în Caţavencu, Ciulei sau Beligan în Dandanache, Ştefan Bănică sau Matei Alexandru în Pristanda, Dem Rădulescu şi Mircea Diaconu în Farfuridi-Brânzovenescu, Costache Antoniu sau Aurel Cioranu în Cetăţeanul turmentat...", spune criticul Dan C. Mihăilescu. După ce a montat recent „O noapte furtunoasă" la Teatrul la Cub de la Iaşi,  Alexandru Dabija i-a distribuit, acum în spectacolul de la Comedie, pe Marcel Iureş, în Caţavencu, pe Marius Florea Vizante, în Tipătescu, pe Mihaela Teleoacă, în Zoe sau pe George Mihăiţă, în Dandanache.

„Beţie anesteziantă"

Despre atmosfera spectacolului, a cărui scenografie este semnată de Puiu Antemir, criticul Dan C.Mihăilescu punctează: „Ei bine, şi aici, la intrarea în sală, dai de un decor şocant. El suprapune mahalagescul din «D'ale  carnavalului» pe spaţiul aristocratic (orice s-ar zice !) al high life-ului cronicilor lui Claymoor". Însă „e de-ajuns să compari mental finalul delirant apoteotic al «Scrisorii» lui Liviu Ciulei - chiolhanul balcanic întru complicitatea generală, înecând sala în damful mititeilor - cu vedenia vlăguirii naţionale din spectacolul lui Dabija: abureală de pivniţă, beţie anesteziantă, somnul raţiunii, pe scurt, vorba lui Andrei Pleşu: «euforia dezastrului»".

În cuvântul din caietul-program, criticul Dan C. Mihăilescu mai apreciază „cât de nou şi curat se rostesc partiturile clasice (aici e marele merit
al montării lui Dabija)", lăsându-se cucerit „de şarjele lui Marcel Iureş în Caţavencu (după ce-a fost un giumbuşlucar Chiriac la Mihai Măniuţiu), de năvalnicul inedit, de bufon shakespearian, adus în tabăra caragialiană de Dorina Chiriac, de ameninţătoarea postură aluzivă a lui George Mihăiţă în Dandanache, ca şi de coregrafia cuplului Farfuridi-Brânzovenescu ( Florin Dobrovici - Eugen Racoţi)". „O scrisoare pierdută" se joacă, în afara concursului, vineri seară, la Sala Radu Beligan, după decernarea premiilor ediţiei a IX-a a Festivalului Comediei Româneşti, şi se va relua, tot de la ora 19.00, duminică seară.  

Despre săptămână

festCO, care se încheie vineri seară, George Mihăiţă, director al Teatrului de Comedie din Bucureşti, spune: „În acest teatru a existat şi există o familie. Cred că aceasta este principala cheie a succesului Teatrului de Comedie". 

Programul Festivalului Comediei Româneşti

Astăzi
19.00 „Durata medie de viaţă a maşinilor de spălat", Teatrul de Comedie, Sala Radu Beligan, regia Eugen Făt (Teatrul Dramatic „I.D. Sîrbu" Petroşani).

Mâine
19.00 „O premieră furtunoasă", după I.L. Caragiale, Teatrul de Revistă „Constantin Tănase", regia Cezar Ghioca.
19.30 „Ţiganiada", Teatrul de Comedie, Sala Nouă, regia Rodica Mandache (Universitatea Hyperion Bucureşti).

Vineri
19.00 Gala Comediei Româneşti şi decernarea premiilor Festivalului Comediei Româneşti, ediţia a IX-a şi a Concursului de Comedie Românească, ediţia a VI-a, Teatrul de Comedie, Sala Radu Beligan.

„O scrisoare pierdută", de I.L. Caragiale, regia Alexandru Dabija, Teatrul de

Comedie, premieră oficială
19.00 „Opinia publică" de Aurel Baranga, regia Theodor Cristian Popescu (spectacol jucat la Teatrul Naţional „Radu Stanca" Sibiu).

Cultură


Ultimele știri
Cele mai citite